Krivac za pad zrakoplova

Kopilot Germanwingsa patio je od teške depresije

Hina

Andreas Lubitz / Foto Reuters

Andreas Lubitz / Foto Reuters

Kopilot je prošao kroz "tešku epizodu depresije" 2009. te je podvrgnut psihijatrijskom liječenju, tvrdi dnevnik koji je uspio pregledati dokumente njemačke uprave za nadzor zračnog prometa (LBA)



BERLIN  Kopilot Germanwingsa, osumnjičen da je namjerno srušio zrakoplov u francuskim Alpama tajio je tvrtki da je bolestan i imao je liječničku potvrdu za bolovanje, objavili su njemački istražitelji u petak.


Potvrda mu je omogućavala da uzme bolovanje na dan leta, kažu istražitelji.


Državni odvjetnici u Duesseldorfu, gdje je 27-godišnji Anreas Lubitz imao stan, ističu da nisu našli nikakvo oproštajno pismo ili poruku iz koje bi se vidjela njegova namjera ili preuzimanje odgovornosti za tragičnu nesreću.




Također su naveli da policija nije našla nikakav dokaz koji bi upućivao na politički ili vjerski motiv.


Prema spoznajama istražitelja, Lubitz se zaključao u pilotsku kabinu Germanwingsova zrakoplova kada je pilot otišao na zahod i potom namjerno oborio Airbus A320.


»Pronađeni dokazi, neki od njih iskidani, koji potvrđuju da je bio bolestan uključujući i na dan nesreće, potvrđuju sumnju da je preminuli skrivao svoju bolest od poslodavca i kolega«, rekao je državni odvjetnik Ralf Herrenbrueck.


Predsjednik uprave Lufthanse Carsten Spohr rekao je u četvrtak da je Lubitz prekinuo letačku obuku 2009. godine, ali je odbio reći zašto.


Državni odvjetnik istaknuo je da su dokumenti pronađeni u četvrtak navečer »medicinske prirode« i »upućuju na akutnu bolest, kao i na to da je bio pod liječničkim nadzorom«.


Lubitz je dio vremena živio s roditeljima, a dio u svom stanu u Duesseldorfu.


Njemačka policija našla je u stanu kopilota Andreasa Lubitza, vjerojatnog krivca za pad zrakoplova Germanwingsa u francuskim Alpama, tragove koji potvrđuju da je bolovao od neke “psihološke bolesti”, objavilo je dnevnik Der Spiegel.


I drugi njemački mediji u petak pišu da je Lubitz bolovao od teške depresije.


Njemačka je policija potvrdila da je iz Lubitzeve obiteljske kuće u Montabauru i stana u Dusseldorfu izuzela nekoliko kutija sa stvarima i računalo, ali nije potvrdila pisanje medija.


“Prilikom pretrage stana kopilota naišli smo na tragove. Radi se o različitim predmetima i papirima”, izjavio je glasnogovornik policije u Duesseldorfu Marcel Fiebig.


“Vidjet ćemo hoće li ti tragovi na kraju dovesti do dokaza. Proučit ćemo sve to”, istaknuo je. Svakako nije pronađeno nikakvo oproštajno pismo.


Kopilot Airbusa A320 Germanwingsa Andreas Lubitz patio je od teške depresije prije šest godina i otada je odlazio na redovite kontrole, otkriva u petak njemački dnevnik Bild koji je imao pristup službenim dokumentima.


Kopilot je prošao kroz “tešku epizodu depresije” 2009. te je podvrgnut psihijatrijskom liječenju, tvrdi dnevnik koji je uspio pregledati dokumente njemačke uprave za nadzor zračnog prometa (LBA).


Otad je mladić bio pod “posebnom i redovitom medicinskom” kontrolom, nastavlja dnevnik koji tvrdi da je te informacije LBA-u prenijela Lufthansa, vlasnica Germanwingsa.


Predsjednik uprave Lufthanse Carsten Pohr rekao je u četvrtak da je Lubitz prekinuo letačku obuku 2009. godine, ali je odbio reći zašto, prenosi dpa.


Transponder potvrdio namjerno poniranje


Podaci iz transpondera zrakoplova Germanwingsa koji se u utorak srušio u Francuskoj pokazuju da je netko ručno namjestio autopilot na visinu nižu od 30 metara, što će vjerojatno dovesti do uvođenja novog pravila o dvije osobe u kokpitu u brojnim zrakoplovnim kompanijama.


Organizacija FlightRadar24 koja prati avionski promet kazala je da se u 9,30 “može vidjeti da je autopilot ručno promijenjen s 11.500 metara na 30 metara”.


“Devet sekundi kasnije zrakopolov se počeo spuštati, vjerojatno s namještenim autopilotom za ‘otvoreno spuštanje'”, kaže organizacija.


Let 4U9525 poletio je iz Barcelone oko 10,00 sati u utorak, a nestao s radara oko sat vremena kasnije, prije nego se zabio u planinu 165 kilometara sjeveroistočno od Marseillea, pri čemu je poginulo 150 osoba.


Podaci transpondera potvrdili su objavu francuskih vlasti da je kopilot Andreas Lubitz ručno počeo proceduru spuštanja kada se našao sam u pilotskoj kabini, i nije odgovorio kada su kapetan i posada lupali po zaključanim vratima.


Podaci FlightRadara 24 potječu iz automatskih odgovora transpondera.


Dvije osobe u kokpitu


Te su informacije navele mnoge zrakoplovne kompanije da odmah najave uvođenje novog pravila po kojem bi odsad uvijek morale biti dvije osobe u pilotskoj kabini. Dosad su se pravila fokusirala na izbjegavanje moguće otmice zadržavanjem svake sumnjive osobe izvan kokpita, pri čemu su se vrata pilotske kabine iznutra mogla zaključati. Sada bi se trebalo usredotočiti na situaciju u kojoj sami piloti mogu predstavljati opasnost, kaže umirovljeni francuski istražitelj zrakoplovnih nesreća Alain Bouillard. “Danas se postavlja obrnuto pitanje: treba li onemogućiti zaključavanje vrata”, kazao je.


Novi Zeland objavio je da mijenja pravila. Nova će ukloniti, kako kaže, svaki rizik koji predstavlja jedan od pilota. “Ako će jedan od pilota morati napustiti kokpit na kratko vrijeme, član posade morat će ući u kabinu na njegovo mjesto”.


Kanadske vlasti objavile su u četvrtak da će sve njihove kompanije uvesti to pravilo, kao i neke pojedinačne kompanije u Britaniji (EasyJet), Norveškoj i Islandu.


Sjedinjene Države već traže da dva člana posade uvijek budu u kabini a takvo pravilo već od ranije ima i Ryanair, piše Reuters.


U Australiji premijer Tony Abbott kazao je da se revidiraju sigurnosne procedure, kao i nakon svake velike avionske nesreće.


Njemački savez zrakoplovnog prometa najavio je također u četvrtak da bi u budućnosti želio uvesti pravilo dvije osobe u kokpitu.


Međutim, direktor Germanwingsa Thomas Winkelmann kao i direktor Lufthanse Carsten Sporh ne vjeruju da će takva pravila pomoći.


“Ne vidim potrebu izmjene pravila”, rekao je Spohr novinarima. “To je pojedinačni slučaj. Ali razmotrit ćemo tu ideju s različitim stručnjacima u Lufthansi”.


“Pitanje koje si postavljam je je li moguće, ako netko želi počiniti zločin s takvom energijom, spriječiti ga imajući primjerice domaćina zrakoplova u kokpitu”, rekao je Winkelmann za ZDF.


Nema jamstva da će se spriječiti suicid


Piloti i psiholozi upozoravaju da nema načina da se potpuno osigura da pilot ili kopilot neće počiniti suicid upravljajući zrakoplovom.


Međunarodna organizacija za civilno zrakoplovstvo (ICAO), tijelo UN-a koje propisuje globalne standarde u avijaciji, preporučuje da netko s depresijom ne bi smio pilotirati zrakoplovom.


Neke zrakoplovne tvrtke imaju vrlo rigorozne medicinske preglede koje uključuju i česta psihološka testiranja. Osoblje ima i pravo na povjerljivu psihološku pomoć.


To nije uvijek dovoljno, tvrde piloti i analitičari.


“Ljudi su u strahu da će izgubiti posao ako sami prijave psihološki problem”, kaže profesorica psihijatrije na njujorškom Cornellu Gail Saltz.


Iskusni kapetan iz jedne azijske kompanije dodaje: Pitaju vas za mentalno zdravlje, za događaje koje vas mogu psihološki poremetiti. Ali tko bi dobrovoljno priznao nešto što ga može suspendirati s posla? Ja ne bih”, rekao je Reutersu.


Pilote se ohrabruje da prijave ako kod kolega tijekom obuke ili letenja primijete nešto sumnjivo. Ali to je osjetljivo pitanje. “Želite li vi raditi u uredu u kojem vas kolege špijuniraju? Zato se to rijetko prijavljuje”, dodaje taj kapetan. “Svi imaju probleme i neki se s njima nose bolje od drugih. Neće svatko riješavati svoj problem tako da avion zabije u planinu. To su ekstremne reakcije i ne možete ih predvidjeti”.


David Powell, specijalist za “medicinu letenja” s Novog Zelanda, rekao da je u samo 10 slučajeva zrakoplovnih nesreća u svijetu u posljednjih 20 godina razlog bio neki zdravstveni problem. “Možete li sa sigurnošću zajamčiti da pilot nikada neće iznenada, namjerno srušiti zrakoplov? Pilote se često podvrgava detaljnim pregledima, ali nemoguće je potpuno predvidjeti ponašanje ljudskog bića”, naglašava.


Klinički psiholog Tony Catanese sa sveučilišta u Melbourneu podržava ideju nekih kompanije o tome da uvijek dvije osobe moraju biti u kokpitu. “Najučinkovitija tehnika prevencije suicida glasi – nikad ne ostavljajte osobu samu”, naglasio je.


Nastavljena potraga


U petak, četvrti dan u nizu, nastavljena je potraga blizu sela Seynes-les-Alpes, desetak kilometara udaljena od zone pada A320.


Istražitelji prvenstveno nastoje naći drugu crnu kutiju i identificirati što je brže moguće tijela evakuirana s planine.


Na lice mjesta uputit će se četiri helikoptera, umjesto dosadašnjih pet, s 37 spasilaca i 11 forenzičara.