EK traži promjene

Kad će se uvesti cestarina u Njemačkoj?

P. N.

Snimio Sergej DRECHSLER

Snimio Sergej DRECHSLER

Trenutno, jedine zemlje Europske unije gdje vozači osobnih automobila baš ništa ne moraju plaćati osim goriva su Cipar, Finska, Estonija - i Njemačka



U Berlin je i službeno stiglo pismo u kojem Europska komisija traži promjene u planiranom sustavu cestarina za osobna vozila u Njemačkoj. EK se smatra zaštitnicom ugovora i obveza koje su preuzele sve zemlje članice i jedna od najvažnijih obveza je da su svi građani EU-a u svim zemljama Unije ravnopravni, javlja Deutsche Welle.  


Njemački ministar prometa i političar bavarske Kršćansko-socijalne unije Alexander Dobrindt uporno želi uvesti cestarinu, ali tako da to ne osjete njemački vozači.


To je bilo i obećanje ovog ministra iz Bavarske: da strani vozači plaćaju ova “investicijska davanja”, ali da pritom “niti jedan njemački vozač neće morati plaćati više nego sad”.




Rješenje ove kvadrature kruga bavarski CSU vidi u kompenzaciji njemačkim vlasnicima vozila: za iznos cestarine bi trebao biti smanjen porez na osobna vozila. 


Neke zemlje naplaćuju cestarinu po dionicama, mnoge samo za određene tunele ili mostove. Loša strana takve naplate jest da se redovito stvaraju zastoji. Njemačka je zapravo jedna od rijetkih zemalja Europe gdje vozači ne plaćaju – ništa. 


Početkom travnja je predsjednik Europske komisije Jean-Claude Juncker i osobno razgovarao s njemačkim ministrom prometa Dobrindtom o drugim modelima naplate cestarine.


To svakako nije prvi put da se Europska komisija bavi nečijim cestarinama: primjerice, Bruxelles je bio zabrinut i za slovenski problem što isprva nisu bile predviđene vinjete za kraće razdoblje, dakle za tranzitni promet.


Za vozače je i dalje problem zapravo golem iznos kojeg Slovenija traži za svoju – u usporedbi s Njemačkom svakako minijaturnu – mrežu autocesta, ali dok vinjete plaćaju i građani Slovenije, to za Bruxelles više nije problem.


A i kada je riječ o cestarinama, baš kao nekad u srednjem vijeku kad se naplaćivalo baš svugdje i u svakoj prilici kada je trebalo nekamo otići po izgrađenoj cesti – nerijetko su plaćati morali čak i pješaci, danas i u Europi ima sve manje zemalja u kojima vozači ne moraju ništa plaćati kad sjednu za volan.


U mnogim zemljama se naplaćuje samo korištenje određenog mosta ili tunela – čak i na Islandu je jedan tunel, Hvalfjördur, gdje se naplaćuje prolaz.


U nekim zemljama se naplaćuje po dionicama, treće zemlje su pak uvele paušalne iznose za korištenje mreže autocesta u određenom razdoblju – što neke od njih, poput Austrije opet ne sprječava da ubiru dodatni novac i za korištenje određenih tunela i dionica.


Trenutno, jedine zemlje Europske unije gdje vozači osobnih automobila baš ništa ne moraju plaćati osim goriva su Cipar, Finska, Estonija – i Njemačka.