Ruku pod ruku

Između kapitalista i ksenofoba: Istok Europe u “raljama” političkog i ekonomskog nacionalizma

Aneli Dragojević Mijatović

Reuters

Reuters

Bivše tranzicijske zemlje sada ponovno, u maniri povratne sprege, žele biti »svoje na svome«, pa svjedočimo buđenju nekog zakašnjelog ekonomskog nacionalizma i rastu popularnosti stranaka koje ga promoviraju, pretežito desnih



I politički i ekonomski liberalizam odnose se na promoviranje sloboda, političkih ili ekonomskih, no intuitivno ih ne prihvaćamo kao prirodni par.



Mislav Žitko s Filozofskog fakulteta u Zagrebu na pitanje o zajedničkom »nastupu« ekonomskog i političkog nacionalizma u pojedinim zemljama Višegradske skupine, odgovara kako »usprkos tomu što se unutar ortodoksnog ekonomskog diskursa protekcionizam i ekonomski nacionalizam karakteriziraju kao prepreka ekonomskom razvoju, ostaje činjenica da zemlje naprednog kapitalizma duguju svoj ekonomski uspjeh subvencijama, porezima i drugim nametima kojima su štitile vlastitu industrijsku proizvodnju u ranoj fazi.«– Čak i zemlje koje tradicionalno uzimamo kao najglasnije zagovornice slobodne trgovine i otvorenih kapitalnih tokova, poput SAD-a ili Velike Britanije, nisu se libile korištenja ekonomskih instrumenata države kako bi omogućile svojim strateškim granama da se razvijaju zaštićene od grube konkurencije na svjetskom tržištu. Vodeći razvojni ekonomist Ha-Joon Chang sa Sveučilišta u Cambridgeu opisuje taj proces metaforom »odbacivanje ljestvi«. Jednom kada su se napredne industrijske zemlje uspele na ljestve razvoja pomoću intervencionističke industrijske politike, te su ljestve mogle biti odbačene u svrhu promoviranja liberalne ekonomske politike i slobodne trgovine. Posljedično, zemlje u razvoju koje preuranjenom liberalizacijom pokušavaju dostići svoje zapadne konkurente obično završavaju kao ekonomski bolesnici u mjeri u kojoj međunarodna konkurencija uništava mogućnosti razvoja njihovih industrija, ili barem onemogućuje razvoj tehnološki zahtjevnijih proizvoda, ostavljajući im mogućnost organiziraju privredu oko izvoza primarnih sirovina, turizma i uslužnih djelatnosti. Ekonomski nacionalizam je možda pogrešan naziv ako se pod time misli korištenje instrumenata ekonomske politike u svrhu lokalnog razvoja. U današnjem globalnom kapitalizmu pogubni učinci rane liberalizacije su dobro poznati i dokumentirani, stoga je potrebno poduzeti mjere da se domaća privreda od njih zaštiti, što dakako ne podrazumijeva izgradnju autarkične, odnosno zatvorene privrede. Drugi mogući problem s korištenjem termina ekonomski nacionalizam jest taj što ga se veoma često vezuje s političkim nacionalizmom, iako je jasno da politički liberalne države mogu koristiti intervencionističke ekonomske politike bez dovođenja u pitanje liberalnih političkih principa, ističe Žitko. Dodaje da »mađarski slučaj spajanja autoritarnog oblika vladanja i nepoštivanja principa liberalne ekonomske politike na koje se oslanja administracija EU-a i MMF-a može na prvi pogled zbuniti promatrače i navesti ih na pomisao da ekonomski i politički nacionalizam idu ruku pod ruku.« No, kaže, ako se pobliže pogleda može se vidjeti da je Orban u nekim aspektima ekonomske i socijalne politike jednostavno odlučio zaobići mjere i programe koje promovira Unija i MMF, a koje su se pokazale manje ili više promašene kad god su bile uzete ozbiljno. – Mađarska privreda je mogla nakon 2010. rasti uz smanjenje nezaposlenosti usprkos mjerama koje ortodoksni ekonomski prokazuje kao pogrešne upravo zato što su značajni dijelovi ortodoksnog ekonomskog pristupa u najmanju ruku upitni. Istovremeno, mađarski ekonomski uspjeh, to jest »Orbanomika« u žargonu Financial Timesa, ne može biti opravdanje za autoritarni i ksenofobični režim kakvog Viktor Orban gradi u susjednoj državi. Današnja ljevica, osobito izgubljene socijaldemokratske snage u postsocijalističkim zemljama, mogu na mađarskom primjeru vidjeti da je manevarski prostor za ekonomsku i socijalnu politiku nešto širi nego što se obično prikazuje, pri čemu ne smiju propustiti kritizirati urušavanje demokratskih institucija, kako u Mađarskoj tako i u drugim EU zemljama, zaključuje Žitko.


Ipak, tranzicijskim zemljama 90-ih su se ekonomski i politički liberalizam ukazali zajedno: istovremeno su došli i kapitalizam i demokracija, kao da je jedno utrlo put drugom, pri čemu je kapitalizam koji se nama servirao bio dosta drukčiji od razvijenog kapitalizma zapada. Bivše socijalističke zemlje, a posebno ex-Yu zemlje, koje su i tada u ekonomskom smislu živjele na nekoj granici soft-socijalizma i soft-kapitalizma, zadesila je prvobitna akumulacija kapitala, a ključna je bila pretvorba, pri čemu je sve društveno pretvoreno u državno, da bi se dakle dobio titular vlasništva (budući da se govorilo da je ono što je svačije zapravo ničije, a »ničije« se nije moglo prodavati pa je tome prvo trebalo doskočiti), a onda je država prodavala privatnicima, i još prodaje.




Budući da su tranzicijske zemlje poprilično osiromašene u procesu uvođenja onoga što im se prodavalo da kapitalizam jest, a po diktatu globalnog kapitala koji je tražio nova tržišta, narod se razočarao, i sada ponovno, u maniri povratne sprege, želi biti »svoj na svome«, ovaj puta i u ekonomskom smislu, budući da se baš taj smisao u tranziciji pogubio. Svjedočimo tako u ovom dijelu Europe buđenju nekakvog zakašnjelog ekonomskog nacionalizma i rastu popularnosti stranaka koje ga promoviraju, pretežito desnih. Tako primjerice u Mađarskoj Orban objavljuje »rat« bankarima, kao simbolu globalnog kapitalizma, te populistički kupuje naklonost građana kroz snižavanje kamata na kredite u »švicarcima«, dok s druge strane diže zidove prema azilantima. Tako ispada da nekoga iz socijalnih prava isključuje odnosno u njih uključuje (ne)pripadnost određenoj naciji. U Poljskoj isto vladajuća ekstremna desnica provodi socijalnu agendu prema svom narodu, no promovira ksenofobne stavove i guši slobodu medija. Rejting agencije, kao ispostave globalnih centara moći, to odmah kažnjavaju, pa, paradoksalno, ispada da nas one štite od lokalnog nacionalizma i ksenofobije. I Hrvatska je već dobila packu vezano uz rastući populizam i nacionalizam. Sve to s druge strane izaziva dodatni revolt kod birača i desnicu još više učvršćuje na vlasti. Građani tako imaju osjećaj da mogu »birati« tek između globalnih kapitalista i lokalnih ksenofoba. Birači ljevice to onda obično rješavaju tako da glasaju »protiv« lokalnih ksenofoba jer ovaj globalni mainstream pristup ipak vide kao manju opasnost.


Zrcalna slika


Tu se nameće više pitanja. Prvo, ako je na ove prostore 90-ih u paketu došao ekonomski i politički liberalizam, dolazi li sada u paketu i ekonomski i (opet) politički nacionalizam, kao zrcalna slika ovih liberalizama? Svjedoci smo dakle upravo tome da ta dva nacionalizma, u ovim spomenutim primjerima, trenutno idu ruku pod ruku. Je li dakle onda ipak pravilo da ekonomski i politički nacionalizam idu zajedno. Neki tvrde da jest, da jedan od ta dva nacionalizma nužno vodi drugom, a neki pak tvrde da nije, odnosno da i ljevica može biti ekonomski nacionalno osviještena, a da ipak ostane ljevica. Naravno da se ne može svaki oblik aktivne ekonomske politike tretirati kao ekonomski nacionalizam. No, inzistiranje primjerice na monetarnom suverenitetu u kontekstu kada uspješnost EU-integracija traži čak i odricanje od fiskalnog suvereniteta, može se okarakterizirati kao euroskepticizam. S druge strane, sama Europa digla je ruke od socijalne države i tako riskirala plimu nezadovoljstva njenih građana. Sama Europa odstupila je od postulata koji su je ujedinili – odvojila se od baze; političke i financijske elite žive neke svoje odvojene živote, a građani to osjećaju i traže izlaz. Može li ga, za promjenu, ponuditi ljevica?



Oko toga da politički i ekonomski liberalizam ne vidimo kao prirodni par može se reći sljedeće. Dok se politički liberalizam odnosi na poštivanje individualnih sloboda u smislu da se ljudima jamči pravo političkog izbora, dakle demokratskih sloboda, koje opet osigurava pravna država, te svjetonazorskih pitanja, ekonomski liberalizam odnosi se na ekonomske slobode u smislu u kojem ih vidi klasična i neoklasična ekonomska misao, a to je da ekonomski slobodni pojedinci u sinergiji djelovanja (nevidljiva ruka) tvore efikasno slobodno tržište u čiji se mehanizam država ne bi trebala upletati. Dok ekonomski intervencionisti misle da je intervencija države potrebna jer tržište samo ne može izvršiti optimalnu raspodjelu resursa, za ekonomske liberale intervencija države je suvišna, ona stvari može samo pokvariti, jer vjeruju upravo suprotno – da će tržište samo izvršiti pravednu raspodjelu, nužno nagraditi najbolje, pa će onda i slabijima biti bolje. Čini se dakle da biti politički liberal znači biti bliže političkoj ljevici, jer je u središtu svijeta čovjek, pojedinac, a ne obitelj, nacija ili kolektiv, što bi znači bilo tipično za desne stranke. Biti pak ekonomski liberal tumači se više kao prirodna pozicija desnih, konzervativnih stranaka, jer one, pogotovo primjerice u Americi, primarno štite individualno vlasništvo, a ne haju previše za probleme nejednakosti i siromaštva. John Maynard Keynes bio je primjerice politički liberal – zagovarao je napredne ideje svog vremena, opirao se konzervativnim nazorima i promovirao osobne slobode, dok je s druge strane na ekonomskom planu podigao intervencionističku revoluciju koja je razbila dotadašnju dogmu o potpunoj efikasnosti tržišta, dokinula siromaštvo i utrla put socijalnoj državi. To je teorija. U praksi je očito došlo do raznih modifikacija i varijacija.



Primjer Grčke pokazuje kako to ljevica radi. Grčka nije imala namjeru izaći iz eurozone, Varufakis je imao ideju da status radničke klase popravi bez napuštanja eura i bez »monetarne reforme«, dakle da ipak ostane vjeran toj europskoj ideji, što je dobar put, no Grčka sada ipak vraća dugove i provodi reforme – s ljevicom na čelu. I primjer Hrvatske, dok je na vlasti bila Milanovićeva vlada, dobar je primjer kombinacije zaštite, i socijalnih prava građana, ali i prava migranata – jedno bez drugog ne bi imalo težinu.


Građani svijeta


Politička jednakost koju je formalno donijela demokracija prokazuje se sve više kao kompenzacija za velike ekonomske nejednakosti, i otuda pojava populističkih pokreta čija se socijalna agenda može lako pomiješati sa lijevom, ali se zapravo pod krinkom socijalnih prava uvodi rigidna politička desnica. Tu politička jednakost prelazi u političko jednoumlje, a volja naroda kupuje se socijalnim intervencijama. Dok su desne stranke usmjerene na naciju, ljevica bi trebala biti pružena radniku kao građaninu svijeta, ona poziva na zajedničku klasnu borbu i kao takva jedina može biti prava prijetnja globalnom kapitalizmu. Jer, dok kapitalisti djeluju globalno, radnici su se rascjepkali unutar vlastitih nacija i ne vide da je njihova borba zajednička. To je naravno marksistička pozicija, čega se dotakao i filozof Slavoj Žižek gostujući prošli tjedan u Zagrebu. Njegovi stavovi oko azilanata izazvali su dosta negativnih reakcija upravo od strane lijevo orijentirane javnosti. No, slušajući ga, »uključila« sam se tek u trenutku kada je rekao da azilanti moraju shvatiti da ni u Norveškoj nema Norveške. Svi smo dakle svojevrsni azilanti, i mi koji stojimo i oni koji prolaze, ili obratno; svi moramo shvatiti da imamo zajednički prostor borbe. »Ne vjerujem u lokalnu ljevicu«, kaže Žižek.