Magnet za turiste

BOGATI KINESKI PODUZETNIK OTKRIVA ‘Kinezi bi za Hrvatskom vrlo lako mogli izgubiti glavu’

Aleksandra Kućel Ilić

Zhang Minghao, kineski poduzetnik / Foto Aleksandra KUĆEL-ILIĆ

Zhang Minghao, kineski poduzetnik / Foto Aleksandra KUĆEL-ILIĆ

Hrvatska sa svojom kulturom, prirodnim ljepotama i ljubaznim ljudima, može biti pravi »magnet za kineske turiste«. Želimo graditi most između provincije Jilin u kojoj živi 27 milijuna ljudi i Hrvatske, posebno Opatije i Poreča, kaže Zhang Minghao



Kineski poduzetnik Zhang Minghao iz Changsheng Biological Technology Holding Co., Ltd and Dingsheng Group, gdje se nalazi na poziciji dopredsjednika, jedan je od suvlasnika nedavno otvorene Hrvatske kuće u Changchunu, na sjeveroistoku Kine, u provinciji Jilin. Njegovi su roditelji zapravo vlasnici farmaceutske kompanije i premda se radi o privatnoj obiteljskoj firmi koja radi uz pomoć vlastitih sredstava i nije kreditno zadužena – zvučat će za hrvatske prilike neobično, no – treća je po snazi i poslovnim rezultatima u području farmaceutske industrije u Kini.


Tijekom boravka delegacije Grada Opatije u Changchunu, uz posjet prvoj tvornici automobila u Kini koja se nalazi u ovome 7-milijunskome gradu u Mandžuriji, posjetili smo i postrojenje Changsheng Biological Technology, tvrtke koja je upravo obilježila 25 godina postojanja.


Njihov je moto »poštuj ljude, brini za ljude«, te proizvode bilijune doza različitih cjepiva, uz ostalo i protiv varicela, hepatitisa, difterije, tetanusa, gripe… Osim u Kinu, svoja cjepiva i lijekove izvoze i u 20 drugih zemalja svijeta, na području Azije i Afrike, te su čak i vlasnici osam državnih patenata i dobitnici stotinjak nagrada u svijetu biotehnologije i znanosti.




– Posao i prijateljstvo idu zajedno – kaže nam gospodin Minghao, predstavnik ove privatne tvrtke u usponu koja puno ulaže u istraživanja i stoga stalno na tržište plasira i neke nove proizvode.


Hrvatski sir i vino


Međutim, njegovo je područje rada, s obzirom na to da se nalazi i na čelnoj poziciji udruge koja se bavi poduzetništvom mladih u provinciji Jilin, daleko šire od same farmaceutike, a svemu tome još dodatnu dozu zanimljivosti daje i njegova iskrena naklonost prema Hrvatskoj, prema našim proizvodima poput sira, vina, tartufa i maslinovog ulja. Jedan je od vlasnika impozantnog Hrvatskog paviljona koji se na 300 vrlo lijepo uređenih kvadrata nalazi u Changchunu gdje će ostati otvoren idućih deset godina i nuditi Kinezima »sve iz Hrvatske«.


Istovremeno, u Poreču je osnovao i tvrtku na hrvatskom terenu, odnosno Ured provincije Jilin, kako bi na što bolji način mogao proširiti suradnju između Kine i Hrvatske, a kako nam otkriva – Hrvatska je po njegovoj ocjeni tako lijepa zemlja, da bi njegovi sunarodnjaci bez problema za njom mogli »izgubiti glavu«. Odnosno, namjera mu je da u suradnji s Kinesko-hrvatskim kulturnim centrom koji promovira prijateljstvo između dviju zemalja i s kojim usko surađuje, stvori temelje za brojniji dolazak kineskih turista na područje Opatije i Kvarnera, te Istre. Lijepu Našu je do sada posjetio pet puta i ne krije svoje oduševljenje, koje želi podijeliti sa sunarodnjacima… Vjeruje u uspjeh…


– Turiste s područja provincije Jilin želimo dovoditi u Hrvatsku, u Opatiju koja nam je jako zanimljiva. Kinezi vole putovanja izvan ljetne sezone, kada gužve nisu prevelike. Kada se upuštam u neki novi posao, u ovom slučaju u turizam, želim tome pristupiti ozbiljno i saznati sve što je moguće o tom području, pa sam zato i u Opatiju dolazio više puta i uvjerio sam se u sve kvalitete i potencijale koje ima. Uvjeren sam da će ova priča profunkcionirati i da ćemo se uspjeti bolje povezati i kvalitetnije rješavati neke od problema kao što su primjerice izdavanje viza za dolazak u Hrvatsku. Želimo graditi most između provincije Jilin u kojoj živi 27 milijuna ljudi i Hrvatske, posebno Opatije i Poreča. Opatija je jako lijep i zanimljiv grad za koji ranije nisam čuo, no otkada sam se zainteresirao, te počeo dolaziti, uvjeren sam da će se svidjeti i drugima u zemlji iz koje dolazim i u kojoj ljudi sve više žele putovati u Europu. Naša je kultura stara više od 3.000 godina, kod nas se ima što za razgledati u turističkom smislu, no uvidjeli smo da su i hrvatska kulturna bogatstva i prirodne ljepote na visokoj razini i da bi našim turistima mogle biti jako zanimljive. Tu je sad najveći problem taj što iznimno mali broj ljudi u provinciji Jilin zna za Hrvatsku, niti zna da je recimo ovdje u Opatiji, na Kvarneru baš ovako lijepo, a drugi problem je izdavanje viza. Zato je pred nama puno posla, a da bi se hrvatsko tržište jače otvorilo prema Kinezima, u svakom slučaju će i same države, koje njeguju 25 godina uspostave diplomatskih odnosa, trebati dati svoj doprinos – ispričao je Zhang Minghao.


Hrvatske turističke destinacije Poreč i Opatija, te kineski Changchun – tri su grada pred kojima je dakle, kada se »sve karte poslože« velika gospodarska i kulturna suradnja… Ona već sada jača i produbljuje se uz ponudu vina i sira u Hrvatskoj kući, a nas zanima što Kinezi kažu na sve to i traže li ove, provjereno kvalitetne proizvode u dalekom Changchunu?


– Mladi ljudi su u Kini jako zainteresirani i za sir i za vino koji se proizvode u Hrvatskoj, a hrvatski proizvodi postaju sve poznatiji i prepoznatljiviji na našem tržištu i mogu se pronaći u Hrvatskoj kući od rujna 2017. godine.


Zlatni most suradnje


Hrvatska ima odličnu hranu u kojoj Kinezi, zaljubljenici u gastronomiju žele uživati. Ekonomija je kod nas vrlo jaka, mi smo zemlja u velikom gospodarskom usponu i rastu, no možemo uz uspostavu jače suradnje, puno pomoći i Hrvatskoj koja je malena, ali prekrasna zemlja. Iskreno to mislim. U provinciji Jilin se proizvodi riža i kukuruz i po tim kulturama prednjačimo u Kini, prvi auto proizveden u Kini također dolazi iz naše provincije i proizveden je u Changchunu, a danas tvornica surađuje s najpoznatijim proizvođačima auta poput Wolksvagena, Audija i Mercedesa. Područje smo s najviše fakulteta, od Jilin university nadalje, a razvijamo i turizam. Jačamo u svakom smislu i ubrzano se razvijamo, no s druge strane, nismo zagađeno područje poput primjerice Pekinga, niti će nam se to dogoditi. Naime, kod nas je propisano da se tvornice moraju graditi izvan gradskog centra, te se jako pazi na ekologiju. Changchun je grad parkova i prirode, priroda je ovdje prekrasna, a uslijed svega toga je naš glavni grad Peking na nas pomalo ljubomoran. Prema svježim podacima, broj stanovnika u Changchunu se penje na oko 8 milijuna ljudi, no svejedno, potrudit ćemo se da nam se jednog dana ne bi »dogodio Peking« – zaključio je Zhang Minghao.


Po njegovim riječima, Hrvatska sa svojom kulturom, prirodnim ljepotama i ljubaznim ljudima, može biti pravi »magnet za kineske turiste«.


– Volim Hrvatsku. More, zrak, kultura, ljudi. Ovo je zemlja koju nije teško obožavati i to kažem svim svojim prijateljima. Mladi ljudi žele putovati, upoznavati daleke krajeve i ja ću se potruditi da se između Hrvatske i Kine napravi zlatni most turističke suradnje i da se što više ljudi uživo uvjeri u sve ovo što govorim – zaokružio je priču mladi kineski poduzetnik koji zna i nekoliko riječi hrvatskoga, te nam na kraju razgovora koji je zbog jezičnih barijera i prijevoda u smjeru kineski-engleski-hrvatski, trajao iznimno dugo, to i prezentira uz riječi »hvala, Hrvatska«.