Uzmi ili ostavi

Zaposlenicima u riječkom holdingu smanjena radnička prava

Marinko Glavan

Foto S. DRECHSLER

Foto S. DRECHSLER

Sad već bivši radnici Autotroleja i Rijeka prometa tvrde da su im, u odnosu na prijašnja radna mjesta, ipak  umanjena prava na godišnji odmor, naknade za bolovanje, otpremnine i druga prava.  ''Ugovori su nam doslovce gurnuti pod nos, s nalogom da odmah potpišemo i objašnjenjem kako ništa nećemo izgubiti, a sada ispada da nije tako...''



RIJEKA Iako je iz gradske uprave, prilikom osnivanja novih gradskih poduzeća Poslovni sustavi i Rijeka plus, koja preuzimaju dio poslovanja, ali i zaposlenika od riječkih komunalnih i trgovačkih društava, bilo najavljivano kako tim radnicima neće biti umanjena radnička i materijalna prava u odnosu na prijašnja radna mjesta, ipak su im umanjeno pravo na godišnji odmor, naknade za bolovanje, otpremnine i druga prava.


Nekoliko sada već bivših radnika Autotroleja i Rijeka prometa, koji iz razumljivih razloga ne žele biti imenovani, požalilo se našoj redakciji kako prilikom potpisivanja sporazumnog prekida radnog odnosa i novih ugovora o radu nisu bili upoznati sa svim činjenicama, niti im je omogućeno da, sukladno zakonu, prouče ugovor prije potpisivanja, da bi na kraju ispalo kako su zakinuti u odnosu na ugovore koje su ranije imali.


– Ugovori su nam doslovce gurnuti pod nos, s nalogom da odmah potpišemo i objašnjenjem kako ništa nećemo izgubiti, a sada ispada da nije tako. U samom ugovoru o radu stoji da smo upoznati s organizacijom rada i Pravilnikom o radu, što nije točno, već smo ugovore bili praktički primorani potpisivati odmah, bez mogućnosti da ih temeljito proučimo, kaže jedan od radnika Rijeka prometa, koji će zajedno s kolegama od 1. lipnja početi raditi u novoosnovanim društvima riječkog »holdinga«.  





Prozvani Smojver, na naš upit o broju radnika koji su dosad već počeli raditi u novim društvima, odgovara kako ih je ukupno 183 koji su prethodno imali ugovore u Autotroleju, od čega je 52 zaposlenih u Poslovnim sustavima, a 131 u Rijeka plusu, te da su svi zadržali dosadašnja prava. Smojvera smo upitali i što je s radničkim pravima onih radnika koji rade u dva društva istodobno, što im je narušilo kreditnu sposobnost u bankama, uz ostale administrativne poteškoće.


  – U dva novoosnovana društva istovremeno je zaposlen 1 radnik, dok ih je četvero zaposleno u KD Autotrolej i Rijeka plusu, kaže Smojver.


  – Radnici koji rade u dva društva rade putem ugovora o radu na nepuno radno vrijeme i na način da ispunjavaju potreban tjedni fond od 40 sati. Što se tiče njihove kreditne sposobnosti, isto utvrđuju bankarske ustanove sukladno svojim internim pravilima, tako da mi ne možemo procjenjivati njihovu kreditnu sposobnost. Svi radnici koji rade u dva društva, i dalje imaju istu naknadu za rad, te s našeg gledišta nisu u neravnopravnijem položaju u odnosu na druge radnike. Svi radnici koji rade u novoosnovanim društvima, zadržali su sva postojeća radnička prava koja su već imali u KD-u Autotrolej, navodi Smojver.



 Točnost ovih navoda provjerili smo u Samostalnom sindikatu radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske (SSKH), čiji nam je potpredsjednik i povjerenik za Primorsko-goransku županiju Robert Maršanić potvrdio kako su radnici koji su potpisali nove ugovore, zasad su to radnici Autotroleja i Rijeka prometa, zakinuti u odnosu na ugovore o radu i Kolektivni ugovor koje su imali kod dosadašnjeg poslodavca.


Naknade za bolovanje


– Točno je da je radnicima umanjena naknada za bolovanje, koja je dosad u svim komunalnim i trgovačkim društvima bila 80 posto plaće za bolovanje u trajanju do devet dana, te devedeset posto za bolovanje u trajanju od devet do 42 dana. U Rijeka plusu i Poslovnim sustavima imaju pravo na svega sedamdeset posto za bolovanje u trajanju od jednog do 42 dana. Svi koji prelaze u nova društva imat će i manji broj dana godišnjeg odmora, jer će za svakih pet godina staža dobivati po jedan dan, uz osnovnih 20 dana, dok je dosad broj dodatnih dana progresivno povećavan za svakih dodatnih pet godina. Pojednostavljeno, to znači da će radnik s dvadeset godina staža imati 24 dana godišnjeg odmora, umjesto dosadašnjih 29. Također, radnici koji su prešli u nova društva diskriminirani su po pitanju naknade za prijevoz u odnosu na zaposlenike gradske uprave, ustanova grada, te komunalnih i trgovačkih društava, jer im se naknada isplaćuje isključivo u vidu mjesečne pokazne karte za javni prijevoz, dok svi ostali imaju pravo birati žele li pokaznu kartu ili novčanu naknadu. Što se tiče potpisivanja ugovora bez da su radnici bili upoznati sa svim detaljima, te da im nije ostavljeno dovoljno vremena da prouče ugovor, moram reći da su se i meni kao sindikalnom povjereniku kolege obraćale s tom primjedbom. Pošto su ugovore potpisali, ne mogu dokazati da je doista bilo tako, ali ipak vjerujem svojim članovima, kaže Maršanić.


  Dijelu zaposlenika, prema saznanjima SSKH u novim je ugovorima izmijenjen čak i naziv radnog mjesta, kao i opis poslova, a osim toga umanjena im je i osnovica za izračun otpremnine u slučaju prestanka radnog odnosa iz poslovno uvjetovanog razloga, koja u novim društvima iznosi pola plaće pomnožene s brojem godina staža, dok su se u Rijeka prometu i ostalim gradskim društvima godine staža množile s cijelom prosječnom plaćom.


Reagirala i središnjica


Zbog svega navedenog reagirala je i središnjica SSKH, odnosno tajnik Radovan Tadej, koji je na kršenje prava radnika u više navrata upozorio i riječkog gradonačelnika Vojka Obersnela, upozorivši ga kako je riječ o kršenju Zakona o radu, koji u članku 137. propisuje, ako se statusnom promjenom ili pravnim poslom na novog poslodavca prenese poduzeće, dio poduzeća, gospodarska djelatnost (…) na novog poslodavca se prenose svi ugovori o radu radnika koji rade u dijelu poduzeća koje je predmet prenošenja. Tadej smatra kako radnici nisu ni bili dužni potpisivati nove ugovore, nego su ugovori naprosto trebali biti preneseni u nova društva, no njegovi dopisi Obersnelu nisu urodili plodom.


 – Čudi me ponašanje gradonačelnika. Za 1. maj je govorio da su sindikati izdali radnike. Ovdje vidimo da on sam podržava neoliberalne metode Željka Smojvera, direktora Autotroleja, te direktora ili člana uprave novoosnovanih društava, koji je svoje navodne poslovne uspjehe ostvario preko leđa radnika, smanjivanjem njihovog broja i njihovih prava, kaže Tadej.


  Dio radnika Rijeka prometa, prema njegovim je riječima, odbio potpisati nove ugovore, te će SSKH, najavljuje, inzistirati da im poslodavac isplati otpremnine u skladu s dosadašnjim kolektivnim ugovorom.