Paljevina na Korzu

Vandali, rastužili ste Ninu Obuljen: Ministrica kulture se oglasila o spaljivanju Kožarićevog ‘Stoga sijena’ u Rijeci

Hina

foto: arhiva NL

foto: arhiva NL

Ravnatelj riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Slaven Tolj u nedjelju je osudio uništenje umjetničkog rada te je najavio da će se potruditi da se ta instalacija ponovno postavi.



ZAGREB – Ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek rekla je danas da ju je rastužio vandalski čin u kojem je na riječkom Korzu zapaljena umjetnička instalacija “Stog sijena” te važnim ocijenila poštivanje tuđeg autorskog rada, čak i ako ga ne razumijemo.


“Rastužio me vandalski čin u kojem je na riječkom Korzu zapaljena umjetnička instalacija, rad jednog od najvećih hrvatskih suvremenih umjetnika akademika Ivana Kožarića. Važno je poštivati tuđi autorski rad i raznolike kreativne izričaje čak i ako ih ponekad ne razumijemo”, kratko je napisala na svom Twitteru.


Slaven Tolj: Nastojat ćemo ponovo postaviti Kožarićev rad


Ravnatelj riječkog Muzeja moderne i suvremene umjetnosti Slaven Tolj osudio je uništenje umjetničkog rada Ivana Kožarića, postavljenog na Trgu 128. brigade Hrvatske vojske, te je najavio da će se potruditi da se ta instalacija ponovno postavi.




“Žao mi je što je uništen Kožarićev rad. Izazivao je polemike i rasprave od trenutka postavljanja i dobro je da umjetnost izaziva pažnju i otvara diskusiju. Ali nije dobro kad se umjetničke instalacije uništavaju, ” naveo je Tolj u priopćenju za medije.


Ističe da je Kožarićev rad bio dio programske cjeline “Doba moći” te da je njegov smisao bio pobuditi pažnju, simbolizirati odnos ruralno-urbano, propitati spremnost urbane Rijeke na toleranciju prema neočekivanoj ruralnoj pojavi usred grada. Dodaje da su i komentari koji su se pojavili, rasprave koje je instalacija potakla bile su dobri, kritični, zanimljivi, ozbiljni, pa i duhoviti.


“No, kratko su trajale jer očito je netko imao posve destruktivnu motivaciju i osjećao krajnju netrpeljivost prema stogu sijena u gradu. U najmanju ruku je neobično vidjeti, da ne kažem zastrašujuće, do koje mjere rušilačka energija može biti moćna.”


Tolj je naveo da će teme koje će u programskom pravcu “Doba moći” donijeti i otvarati projekt Europske prijestolnice kulture biti ogledalo za suočavanje ne samo s prošlošću, nego i sa suvremenošću koju živimo te da je ovo, nažalost, jedan od takvih trenutaka.


“Uvjeren sam da je svima koji su o ovom Kožarićevom radu proteklih dana govorili iz bilo koje pozicije, ovaj čin uništenja skulpture gorak. I zato osuđujem ovo krajnje uništavanje i besmislenu destrukciju.”


Tolj je još naveo da je muzej u kontaktu s obitelji Ivana Kožarića, koja je također zaprepaštena uništavanjem instalacije. “Ivan Kožarić je umjetnik koji ima 98 godina i iz poštovanja prema njegovoj umjetničkoj veličini potrudit ćemo se ovu instalaciju iznova postaviti,” istaknuo je Slaven Tolj.


Skulpturalna instalacija Ivana Kožarića “Stog sijena”, koja je u četvrtak postavljena u riječkom gradskom središtu, u subotu oko 22 sata je zapaljena, a požar, koji je uništio instalaciju, je oko 23 sata ugašen.


U požaru nitko nije ozlijeđen, materijalne štete na okolnim objektima nije bilo, a kriminalistička istraga traje.


“Stog sijena” je postavljen kao dio programskog pravca “Doba moći” projekta Europske prijestolnice kulture (EPK), a predviđeno je da do veljače simbolički označava “početak žetve” kulturnih događanja u godini EPK.


Kožarićeva “privremena skulptura” načinjena je od bala sijena, a na Trgu 128. brigade Hrvatske vojske postavio ju je Muzej moderne i suvremene umjetnosti, uz potporu obitelji Kožarić i gradskog Komunalnog poduzeća, čiji su djelatnici izradili stog.


To je ponovna izvedba Kožarićeve instalacije, prvi put postavljene u Dubrovniku ispred Kneževa dvora u okviru izložbe “Otok“ 1996. godine.


U Rijeci se rad predstavlja kao prva u nizu umjetničkih intervencija u javnom prostoru u sklopu projekta “Izvrnuti džep”, unutar kojeg umjetnici i kustosi preobražavaju i personaliziraju urbane lokalitete, integrirajući umjetnost u rutinu svakodnevice, s naglaskom na pitanjima gostoprimstva i tolerancije, navodi Rijeka 2020.