Čelni čovjek Jadran galenskog laboratorija

Usmiani: Vrlo smo rano shvatili da je tržište Hrvatske kao jedan kvart Moskve

Edi Prodan

Uspjeh je pitanje tima – ponajprije su ljudi, njihova znanja, vještine, posvećenost, inovativnost naših brendova, strateška kompetentnost i fokusiranost na kupca, glavni izvor naše globalne konkurentnosti zahvaljujući kojoj smo u 23 godine od malog laboratorija izrasli do tvrtke s 900 milijuna kuna godišnjeg prihoda



Građanima Rijeke, ali i svim onim tisućama putnika iz drugih gradova i država što prolaze autocestom pored Svilna, pogled magnetskom snagom privlači nova, arhitektonski apsolutno jedinstvena građevina. Hotel, muzej suvremene umjetnosti, kongresni centar… Na saznanje kako je to zanimljivo zdanje zapravo novi multifunkcionalni prostor Jadran galenskog laboratorija, ostaju nemalo zatečeni. Investicije, proizvodnja, Hrvatska? Pa to nisu pojmovi u skladnoj vezi! Ili je ipak, kad je riječ o jednoj od najuspješnijih, ne riječkih nego hrvatskih tvrtki, takav sklad ipak moguć? Jest, na sreću velikog broja zaposlenih u JGL-u, ali i milijuna i milijuna korisnika njihovih farmaceutskih proizvoda – moguć je, a najzaslužnija osoba za to svakako je jedan od osnivača i direktor tvrtke Ivo Usmiani.


  Osebujna ličnost koja osim svoje struke, magistar je farmacije, ima i nevjerojatnu lepezu zanimanja za brojne druge djelatnosti – sport, posebice nogomet, glazba, društvene aktivnosti u kojima se traži znanje, iskustvo i staloženost, naprosto mudrost. Uostalom, biti čelnim čovjekom Savjeta Sveučilišta, pa u nekoliko mandata i članom IO HNK »Rijeka«, a zapravo se cjelodnevnom, svim svojim bićem baviti menadžerskim poslom što JGL od njega traži, može malo tko.    

Bez barijera u glavama


Jadran galenski laboratoriji vezuje svoj nastanak uz sam početak Domovinskog rata. Moralo se tada imati veliku hrabrost, ali i silnu samosvijest da bi se čovjek u tako nešto upustio?   – Rado se vraćam tim počecima, kada smo krenuli s jednom starom miješalicom za slastice, i proizveli prvi proizvod – Dječju mast JGL te oko te jezgre počeli graditi posao. Raspadom bivše države, ali i novim zakonskim mogućnostima, zahvaljujući kojima su se otvarale nove poduzetničke prilike, 1991. smo utemeljili Jadran galenski laboratorij, tvrtku za proizvodnju i promet farmaceutskih i kozmetičkih proizvoda, kao prvo farmaceutsko dioničko društvo s 20-ak zaposlenih na temeljima laboratorija za izradu i kontrolu galenskih i magistralnih pripravaka Ljekarne Jadran. Strategijom tržišnih niša koje su se tada javile, jer su neki lijekovi nestali s tržišta a mi smo kao mali laboratorij već imali dovoljno iskustvo i kompetencije, znanje u izradi magistralnih i galenskih pripravaka, s nekoliko farmakološki esencijalnih lijekova malih proizvodnih serija koje nisu bile zanimljive velikim farmaceutskim kompanijama, uspjeli smo ostvariti brz rast bez da »iritiramo« velike. Kada smo ojačali, krenuli smo s kompletnim programom lijekova, pa kozmetikom i vrlo brzo razvili cijeli niz proizvoda iz programa receptnih lijekova, bezreceptnih lijekova, dijetetike i kozmetike… Nismo imali barijere u glavama, prepoznali smo da možemo puno više od lokalnog laboratorija, znali smo da možemo postati internacionalna tvrtka. Sustavnim ulaganjem u znanje, u razvoj novih proizvoda, u bliskost s kupcima, kao i investicijama u suvremenu tehnologiju, iz tog skromnog embrija, u relativno kratkom vremenu izrasli smo u internacionalnu farmaceutsku tvrtku koja danas posluje na 40 tržišta svijeta.   Pojam krize je sveprisutan, besperspektivnost je dominantan hrvatski osjećaj. Kako vama uspijeva, drugima ne? Je li temelj uspjeha u permanentnom investiranju, širenju na druge države?  – Sustavnim dugoročnim promišljanjem, planiranjem i ulaganjem, prije svega u ljude, njihova znanja i vještine, već dugi niz godina gradimo svoju poziciju na ključnim izvoznim tržištima. Danas, proizvodni portfelj čini gotovo 100 brandova, 540 proizvoda, 1100 varijacija u tri programske cjeline. Portfelj smo uspjeli prilagoditi specifičnostima pojedinog tržišta, te vrlo brzo postići prepoznatljivost u odabranim tržišnim i terapijskim segmentima. Unatoč šestogodišnjoj gospodarskoj stagnaciji s kojom se suočava hrvatsko društvo, JGL propulzivno raste, izvozi, investira i zapošljava. Tvrtka je u šest godine krize, zaključno s 2013., udvostručila ukupne prihode.    

Permanentno širenje


Rast ostvarujete svih godina postojanja?  – Gledajući unatrag tijekom 23 godine postojanja, JGL je karakterizirao izrazito propulzivan organski rast s prosječnom stopom od 20 posto. Ukupni konsolidirani prihodi Grupe narasli su s 1,5 milijuna kuna 1991. na 877 milijuna kuna 2013. Prošle je godine izvoz u strukturi ukupnih prihoda dosegnuo čak 78 posto, a prvenstveno je ostvaren na našim ključnim tržištima regije ZND.

Opširnije u tiskano Novog lista…