Riječki škver

U “3. maju” užurbano rade na brodu za Kanađane, ali se boje zaraze: ‘To bi sve zaustavilo’

Orjana Antešić

Trećemajci užurbano rade na dovršetku broda za Kanađane. Bitka je to s vremenom, ali i s opasnošću od pojave zaraze, što bi zaustavilo proizvodnju. Stoga ne čude pooštrene mjere ulaska i izlaska iz škvera, restrikcija kretanja za vrijeme marende i stalna dezinfekcija. Uza sve to, trebat će i malo sreće



RIJEKA – Riječki »3. maj« opet ima krizni stožer, ovog puta za prevenciju i borbu protiv koronavirusa. Službeno je osnovan prošlog tjedna, ali se s pripremama i prvim koracima krenulo još početkom ožujka. Ulazak u krug brodogradilišta strogo je ograničen na vlastite i stalne radnike iz kooperacije koji su angažirani na opremanju kanadske novogradnje još u siječnju ove godine, dakle, prije nego što se pošast korone preselila u Europu.


Angažmani novih kooperanata zasad su stavljeni na čekanje, najviše zbog situacije sa koronavirusom, ali dijelom i zato jer zasad nema neke potrebe za dodatnim radnicima. U svakom slučaju, nova lica ne mogu se uvoditi u »3. maj« bez prethodne najave i provjere njihovih kretanja, među kojima i kod policije o tome jesu li u obvezi samoizolacije.


– Osnovali smo naš interni stožer jer nastojimo u brodogradilištu imati situaciju pod kontrolom, prvenstveno zbog zdravlja naših radnika, ali i zbog posla koji i u ovim izvanrednim okolnostima moramo i trudimo se maksimalno odraditi, istaknuo je direktor »3. maja« Edi Kučan.


Fragilna budućnost




Fokus u riječkom škveru trenutno je na ugovornom završetku novogradnje za kanadsku Algomu, tako da na ovom brodu dnevno radi između 220 i 250 trećemajskih i radnika kooperacije. Zasad radovi idu prema zacrtanom planu i dinamici, doznajemo od Kučana, međutim, problem je što s ovom korona-pošasti nitko ne zna što nosi sutra, a kamoli tjedni i mjeseci koji slijede. Velika većina materijala i opreme koja se ugrađuje na taj kanadski brod riječko je brodogradilište dobavilo još prije nekoliko mjeseci tako da se ima s čim raditi, no pitanje je kako će dalje funkcionirati dobava roba i usluga.


Unatoč svim poduzetim mjerama prevencije i zaštite, nema garancije da netko od 780 trećemajaca i oko 130 radnika kooperacije, koliko ih je dosad angažirano, neće možda biti zaražen koronom, a u tom slučaju prilično je izvjesno što slijedi – privremeno zatvaranje brodogradilišta i prekid proizvodnje. To onda znači i prekid priljeva sredstava iz kojih riječko brodogradilište servisira svoje obveze. Naravno, svi se ufaju da do toga neće doći, poduzimaju se sve mjere da se takav scenarij ne dogodi, no nitko ne može pobjeći od činjenice koliko je jedan virus učinio svakodnevicu fragilnom, a budućnost neizvjesnom.Sama priroda posla na završnom opremanju broda čini nemogućim da radnici cijelo vrijeme mogu biti na preporučenoj udaljenosti od najmanje dva metra, no zato se nastoji smanjiti rizik u svim drugim segmentima.

Zaštitna sredstva


Nabavljena su dezinfekcijska sredstva, zaštitne maske i rukavice, apelira se i upozorava na pridržavanje svih higijensko-sanitarnih mjera, reducirani su sastanci, a posebna pravila uvela su se i kod stanke za marendu.


Otkad je zavladala korona-pošast, uvedeno je da se na marendu u trećemajsku kantinu odlazi po grupama, u više termina, da bi se smanjila okupljanja u zatvorenom prostoru. Od sredine ovog tjedna taj je dio dodatno postrožen, tako da se sada trećemajcima dijele već zapakirani obroci. Mjere predostrožnosti, u smislu fizičke zaštite i pridržavanja točno propisane procedure, uvedene su i prilikom ulaska kamionskih vozila u krug brodogradilišta.


U ovom kaosu koji je posijao koronavirus, u riječkom brodogradilištu nastoje raditi punom parom. Brod za Algomu napreduje prema planu, a komunikacija s ovom kanadskom brodarskom tvrtkom gotovo je na svakodnevnoj bazi. Problem je samo što »nevidljivi neprijatelj«, COVID-19, može sve preko noći izokrenuti.


Sretni »Santiago«


Dobra je vijest i da su pregovori oko tankera »Santiago« u samoj završnici i vrlo brzo trebao bi biti potpisan ugovor i za dovršetak ove novogradnje u riječkom brodogradilištu, što je čini se tek pitanje dana.