Nacionalni brodar

Traži se nova uprava Jadrolinije: Klanac ide po novi mandat, Sopta izgledan protukandidat

Darko Pajić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Moguće je da bi i netko s nižih upravljačkih razina u Jadroliniji mogao istaknuti kandidaturu, a također se u kuloarima spominje i ime Branimira Kovačića, aktualnog direktora Jadroplova



RIJEKA Ministarstvo državne imovine raspisalo je natječaj za izbor predsjednika i dva člana Uprave Jadrolinije, a obzirom da je ovog tjedna istekao četverogodišnji mandat Alana Klanca kao predsjednika Uprave, njemu je produžen mandat sve do odluke na natječaju. Kako je rok za prijave kandidata 15 dana, očekuje se da bi tijekom lipnja odluka trebala biti usvojena. Osim Alana Klanca, Upravu Jadrolinije čine Miljenko Antić kao zamjenik predsjednika i član Uprave zadužen za tehničke operativne poslove, te Marko Čičin-Šain, koji je član Uprave zadužen za financijske, komercijalne i opće poslove.


Na upit hoće li se ponovo kandidirati, Alan Klanac kratko odgovara.


– Hoću. Zadovoljan sam rezultatima i poslom kojega smo odradili u ove četiri godine i želio bih nastaviti započeto. Također sam zadovoljan i suradnicima, a na pitanje hoće li se i ostala dva člana Uprave ponovo kandidirati, teško je odgovoriti. Vjerujem da hoće, kazao je Klanac.


Kandidati 




Kako iz navedenog proizlazi, Klanac, Antić i Čičin-Šain izvjesni su kandidati i za novu Upravu Jadrolinije, koja se danas bira u bitno drugačijim političkim okolnostima. Prije svega, Klanac i njegova ekipa izabrani su u mandatu Zorana Milanovića i isti su odradili do kraja, iako je u međuvremenu relativno kratko na vlasti bila Vlada HDZ-a i Mosta na čelu s Tihomirom Oreškovićem. Vlada se tada raspala i prije negoli se stiglo kadrovirati u državnim poduzećima, a sada postoji i mogućnost ponavljanja sličnog scenarija ukoliko ne bude većine u Saboru i stigne odluka o prijevremenim izborima. Ako bi se isto dogodilo u lipnju, moguća je i varijanta da odluka na natječaju ne bude usvojena, jer bi je morala donijeti tehnička Vlada.


Jednako je teško predvidjeti tko bi još mogao biti kandidat za preuzimanje Jadrolinije, o čemu je posljednjih mjeseci bilo razgovora i konzultacija. Prema neslužbenim informacijama navodno bi jedan od kandidata za Jadroliniju mogao biti David Sopta, menadžer u Real Grupi, koji je prethodno radio na više upravljačkih pozicija u Triglav osiguranju i za kojeg tek treba vidjeti hoće li pretendirati za prvog čovjeka kompanije ili člana Uprave za financije. Moguće je da bi i netko s nižih upravljačkih razina u Jadroliniji također mogao istaknuti kandidaturu, a također se u kuloarima spominje i ime Branimira Kovačića, aktualnog direktora Jadroplova. Na ranijem natječaju prije četiri godine među kandidatima je bio i Juraj Bukša, koji je sada jedan od kandidata u utrci za gradonačelnika Rijeke, a također se javio i Ante Mrvica iz Jadrolinije. Tada je bilo ukupno 12 kandidata za Upravu Jadrolinije, a ove godine moglo bi biti i više zainteresiranih.


Specifična tvrtka 


Unatoč pokušaju da se konačno barem u jednom državnom poduzeću provede javno natjecanje za izbor menadžera, treba reći da je Jadrolinija specifična tvrtka u kojoj su sve uprave u zadnjih 20-ak godina izabrane javnim natječajem, koji se mora održavati i po slovu Zakona o Jadroliniji. Problematični su dijelom ipak uvjeti natjecanja, kojeg ovoga puta raspisuje Ministarstvo državne imovine, što je presedan. Zanimljivo je da su uvjeti natječaja opće prirode, pa se između ostalog traži visoka stručna sprema s najmanje 10 godina radnog iskustva na poslovima koji zahtijevaju takav stupanj obrazovanja, pored čega je potrebno najmanje 5 godina radnog iskustva na rukovodećim položajima. Potrebna je i potvrda o nekažnjavanju, uvid u nepostojanje sukoba interesa i znanje najmanje jednog svjetskog jezika, ali nigdje nije propisano da bi morao biti predložen program rada, iako bi isti trebao biti ključan ukoliko se doista želi izabrati kvalitetan kadar za Jadroliniju – pretpostavka je da bi to morala biti osoba i s određenim iskustvom u brodarstvu ili poslovima vezanim uz brodarstvo.


Tim više što je na prethodnom natječaju prije četiri godine program rada bio jedan od uvjeta za izbor direktora, a sada ga nema. Svi kandidati trebali bi biti pozvani na razgovor u Ministarstvo državne imovine kako bi se ocijenilo njihovo radno iskustvo, poznavanje korporativnog upravljanja i poznavanje brodarstva, kao i poznavanje financija i upravljanja financijskim poslovanjem, ali se zasad ne zna tko će sjediti u komisiji, odnosno tijelu koje bi moralo procjenjivati kandidate – imaju li i oni sami dovoljno znanja da bez programa rada procijene koga izabrati. Odluku mora potvrditi i Nadzorni odbor Jadrolinije, pa je i tu upitno čija riječ ima veću težinu, ona Ministarstva državne imovine ili Nadzornog odbora, koji je ipak bolje upoznat sa stanjem u kompaniji, odrađenim poslom, kao i očekivanjima u budućnosti. No, programi rada valjda će se na kraju ipak vidjeti. Ako ne prije, onda nakon izbora Uprave.