Reagiranje Liste za Rijeku

Švorinić: Zašto se Ivaniš zalaže za diktat iz Zagreba?

P. N.

Danko Švorinić, Foto: V: KARUZA

Danko Švorinić, Foto: V: KARUZA

Lista za Rijeku i ja osobno se nikada nećemo spuštati na razinu rasprave prema kojoj je osoba suprotnog uvjerenja automatski neznalica, kaže Švorinić o istupu Nikole Ivaniša



Kandidat za gradonačelnika Liste za Rijeku Danko Švorinić reagirao je na istup Nikole Ivaniša u kojem se Ivaniš bavi zdravstvenom strategiju Liste za Rijeku.


“Prije svega, ne mogu se oteti dojmu kako kritika dr Ivaniša liči na kritiku radi kritike, u svrhu zadobijanja političkih bodova u posljednji čas i pod svaku cijenu, pa i iznošenjem netočnih tvrdnji. 


Lista za Rijeku i ja osobno se nikada nećemo spuštati na razinu rasprave prema kojoj je osoba suprotnog uvjerenja automatski neznalica.  Borba za dokazivanje ispravnosti ili privrženosti lokalnim potrebama nikad ne smije zasjeniti opći boljitak stanovnika ovog kraja, a borba za vlast nikad ne smije biti izlika za zanemarivanje ili izvrtanje činjenica. 




Netočno je da se Lista za Rijeku zalaže za prijenos vlasništva KBC-a na lokalnu upravu u okviru sadašnjeg centralističkog hrvatskog modela prema kojem se, između ostalog, zdravstvo financira iz dohotka zaposlenih.


Prijedlog Liste za Rijeku je da se razmotri prelazak na decentralizirani sustav prema kojem bi se zdravstvo financiralo iz poreza što je predstavljeno na linku: http://listazarijeku.com/zdravstvena-strategija-liste-za-rijeku.


Netočna je tvrdnja i da takav model ne postoji nigdje na svijetu. Decentralizirani tzv Beveridgeov model prevladava u mediteranskim europskim zemljama.


Iskustvo je pokazalo kako je takav sustav primjereniji zemljama niže osobne i socijalne discipline, a koja imaju slab odnos broja osoba koje uplaćuju doprinos i broja korisnika (u Hrvatskoj trenutno 1:3). Kao izuzetno važna značajka ovog modela posebno se istaknula gotovo potpuna decentralizacija sredstava i znatno veća lokalna ulaganja. U Italiji i Španjolskoj uprave bolnica imenuju regionalne razine vlasti. Prema tome, nema sumnje koja opcija odgovara lokalnim vlastima i građanima. 


Postavlja se samo pitanje, zbog čega se nekadašnji regionalist, a novopečeni tvrdi ljevičar, zalaže za model prema kojem bi se uprave KBC-a morale diktirati iz Zagreba?


Vezano uz reagiranje koje ispravljamo dužni smo i upozoriti na neke neosporne činjenice koje je dr Ivaniš propustio napomenuti:


1. Država nije osnivač samo KBC Rijeka, već svih KBC-ova u Republici Hrvatskoj.  Promjena ovog statusa nije moguća na drugačiji način nego da svi KBC-ovi istovremeno, odlukom državnih vlasti, prijeđu pod kontrolu lokalne samouprave.  Prema tome, namjera Liste za Rijeku može biti, i jest, predstaviti inicijativu da se na državnoj razini ova promjena zaista i dogodi.  Upravo zato je ova inicijativa navedena u dijelu našeg programa koji se odnosi na globalne, nacionalne strategije.


Shodno tome, prijenosom KBC Rijeka pod kapu lokalne samouprave omogućio bi se napredak KBC Rijeka koji ne bi bio prikočen centralističkim tendencijama koje su neizbježne u nacionalnoj birokraciji.  Obzirom na svu prošlost i sadašnjost, a prije svega budućnost našeg KBC-a, nemamo ni malo sumnje da bi u izravnom, zdravom i ravnopravnom natjecanju za kvalitetu s drugim KBC-ovima u državi KBC Rijeka u mnogim segmentima osvojio i primat, a ne samo drugo mjesto u državi.  Borba da se to i dogodi je borba da se KBC-u Rijeka da prilika da iskaže sve svoje mogućnosti, ali i jedini realni okvir kako bi se to moglo dogoditi.


2. Ne smijemo zaboraviti da prava osnivača automatski nose i prava raspolaganja financijskim sredstvima koja se dodjeljuju ustanovi.  Čvrsto uvjerenje Liste za Rijeku je da bi lokalna samouprava neposrednije i jasnije prepoznala potrebe lokalnog stanovništva za zdravstvenim uslugama – u koje segmente treba uputiti zdravstvene resurse koje nam stoje na raspolaganju. 


Kako je rečeno u našem programu, nacionalni sustavi vrlo često su rigidni i opterećeni administrativnim preprekama – nasuprot tome, sustav u kojem se resursi raspodjeljuju lokalno, prema potrebama koje se iskažu na mjestu događaja i u kratkom vremenskom razdoblju, puno je brži i učinkovitiji.  To je upravo i dio strategije Liste za Rijeku, ali ne samo na razini KBC Rijeka nego i u cjelokupnoj zdravstvenoj zaštiti.  Vraćanjem KBC-ova – koji su trenutno jedini segment piramide zdravstvene zaštite izravno osnovan po državi –  pod vlasništvo lokalne samouprave, konačno bi se objedinili planovi za sve razine zdravstvene zaštite, koje bi tad mogle djelovati orkestrirano i jedinstveno.


3. Suprotna inicijativa PGS-a o uspostavi četiri nezavisna fonda za zdravstvo, s neovisnim računima, također mora proći proceduru o promjeni nacionalnog sustava, kao i inicijativa o prijenosu vlasništva KBC-ova.  Po našem mišljenju, ovaj prijenos mogao bi se dogoditi znatno teže nego prijenos prijenosa prava osnivača, te u ovom trenutku nije ostvariv. Jedino što ne shvaćamo jest mišljenje da je ovaj prijedlog nesukladan prijedlogu o prijenosu vlasništva nad svim razinama zdravstvene zaštite na lokalne samouprave.  Tvrditi da je to jedino, suprotstavljeno rješenje može samo onaj koji želi pridobiti političke bodove pod svaku cijenu.


Možda i najvažnije u svemu je napomenuti da program za bolju zdravstvenu zaštitu Liste za Rijeku po prvi puta nudi jedinstvenu i jasnu strategiju razvoja zdravstvene zaštite u Rijeci i Županiji, ali i ekonomske mogućnosti da ih ostvarimo – čime Lista za Rijeku ostaje jedini čvrsti oslonac regionalistima, ali prije svega svim stanovnicima našeg kraja, kojima je želja da žive kvalitetnije, ovdje i sada.”, navodi u svom reagiranju Danko Švorinić.