Izvorno riječko

Što riječke suvenirnice nude turistima za uspomenu?

Andrea Jelovčić

Stela i Denis Čordaš iz Zagreba u trgovini »Šta da?!« / foto  M. Gracin

Stela i Denis Čordaš iz Zagreba u trgovini »Šta da?!« / foto M. Gracin

Najprodavaniji čaj je Riječka dizalica, a potom slijede Torpedo i Morčić te Karolina Riječka. »Žive razglednice«, koje u sebi sadrže sjemenje autohtonih biljaka poput kadulje, bosiljka ili mažurana, obogaćene su i QR kodom preko kojeg je moguće saznati više o Rijeci



 Budući da je turistička sezona u punom jeku provjerili smo kojim se suvenirima Rijeka predstavlja svojim gostima te što je najprodavanije.


– Oko toga što se najčešće kupuje nema pravila. Najviše idu jeftinije stvari poput magneta. Tu i tamo prodamo koji jastučić punjen lavandom, maslinovo ulje, liker ili proizvod s tartufima ali vidi se kako je kupovna moć gostiju pala i svi jako paze koliko će potrošiti. Upravo smo zbog niže cijene prije dvije do tri godine u svoj asortiman morali uvrstiti i neke od kineskih proizvoda iako ih osobno ne volim, kazala je Daliborka Gradišar Miljković, vlasnica male trgovine La Mamma Delicije smještene na Trsatu koja u samo nekoliko kvadratnih metara objedinjuje suvenirnicu, poklon galeriju i trgovinu autohtonih hrvatskih slastica, rakija, vina i delicija.


– Osim bogate ponude lokalnih delicija mogu se pohvaliti kako jedini u Rijeci držimo i tzv. »Žive razglednice«, odnosno razglednice koje u sebi sadrže sjemenje autohtonih biljaka poput kadulje, bosiljka, mažurana i slično, a obogaćene su i QR kodom preko kojeg je moguće saznati više o Rijeci i njezinoj povijesti.





Iz gradske poštapalice »Šta da?!« je prerastao u prepoznatljivi riječki brend čiji se je istoimeni dućan smjestio odmah pokraj onog Samovarovog.


– U asortimanu imamo razne majice, torbe, nakit, šalice, kišobrane, pa čak i odjeću za bebe oslikane prepoznatljivim riječkim motivima poput naših dizalica ili pak samo najupečatljivijom riječkom poštapalicom Šta da?! prema kojoj i sama trgovina nosi ime, kazala je Amma Šehović, vlasnica dućana.


– Dolazimo iz Zagreba, a u Rijeci smo samo u prolazu. Volimo neobične, po mogućnosti ručno rađene proizvode pa smo šećući gradom naišli i na ovaj dućan kazali su nam Stela i Denis Čordaš koje smo zatekli u kupnji.


Zbog specifičnosti poštapalice koja strancima nije na prvu prepoznatljiva u njihovoj trgovini proizvode najviše kupuju sami Riječani, a njima su, zbog posebne veze koju će uvijek imati s Rijekom oduševljeni i oni koji su u njoj rođeni ali zbog različitih životnih prilika više tu ne žive, kazali su nam u dućanu.



Darovi za rođake u Vojvodini


Kako riječke suvenire vrlo često kupuju i sami Riječani kada trebaju darivati svoje prijatelje iz drugih dijelova Hrvatske ili iz inozemstva potvrdio nam je Zvonimir Rončević.


– Često kupujem u La Mammi i zadovoljan sam ponudom. Trenutno kupujem poklon za prijatelja iz Beograda, ali i inače kada nekoga darujem volim odabrati djela s motivima Rijeke ili Trsata, ručne radove, malo maslinovog ulja i slično, kazao je Zvonimir.


S istim je razlogom u obližnju galeriju i suvenirnicu »Laurin kutak«, koja nudi unikatne radove lokalnih umjetnika, domaćih radinosti i obrta – keramiku, slike i nakit, ušla Agnes Matković.


– Iako sam podrijetlom Mađarica već 20 godina živim u Rijeci, a u suvenirnici sam odlučila kupiti poklon za svoje rođake iz Vojvodine. Ipak se tu prodaju rukotvorine, nešto drugačije od standardizirane ponude, a tako pomažemo i vlastite umjetnike te kulturu, kazala je Agnes.


– Zbog povećanog broja turista najviše kupaca imamo tijekom kolovoza i rujna te za vrijeme božićnih i novogodišnjih blagdana, ali otvoreni smo cijele godine. Čini mi se kako ovog ljeta u našoj suvenirnici najviše ima Poljaka, Slovaka, Čeha te tradicionalno Talijana, ali mogu reći kako je i puno Riječana prepoznalo naš rad pa često dolaze. U ponudi, osim poznatih riječkih suvenira poput Radoičićevih kišobrana ili čaše za vodu, imamo i puno radova lokalnih umjetnika s primorskim motivima, a velik dio keramike i slika izrađujem sama, kazala je Laura Baranić koja je, iskoristivši jednu od mjera samozapošljavanja, prije tri godine svoj hobi pretvorila u posao te otvorila galeriju i suvenirnicu »Laurin kutak« na Trsatu.


Povijest Rijeke u šalici čaja


Pokušavajući Rijeku još jače povezati s, u njoj doduše oduvijek prisutnom, kulturom ispijanja čaja te zadovoljiti potrebu tržišta uvijek željnog novih i autohtonih suvenira, tvrtka »Papar i sol« plasirala je specijalnu liniju čajeva čije je pakiranje ilustrirano prepoznatljivim motivima s ovoga područja. Čaj za buru i jugo, Karolina riječka, Riječka dizalica ili Torpedo te mnogi drugi mogu se kupiti u trgovini Samovar, u Užarskoj ulici, a njihovu originalnost te kvalitetu potvrđuju Trip Advisor i oznaka Izvorno riječko.


– Najprodavaniji čaj nam je Riječka dizalica, a potom slijede Torpedo i Morčić te Karolina Riječka. Osim »riječkih« dosta su traženi i čajevi iz regije poput istarskog ili onog iz Gorskog kotara te čajevi koji sadrže listove masline ili lavandu, kazala nam je Emira Adžajlić, studentica privremeno zaposlena u trgovini čajem Samovar.


A da su reakcije turista na njihovu ideju pozitivne potvrdila nam je Kiyoka Naruke, Japanka koja je s kćeri Ayom te prijateljicom iz Malezije na putovanju Europom na kratko svratila u Rijeku.


– Šećući starim gradom ugledale smo znak »Povijest Rijeke u šalici čaja« trgovine Samovar te odlučile ući. Sviđa nam se njihova ponuda pa smo kao uspomenu na Hrvatsku kući odlučile ponijeti specijalni Cappuccino čaj. Ipak takav nismo nikada probale, kazala je Kiyoka.