Nastavlja se prijepor distributera i dijela suvlasnika zgrada

Stanari: Energo nas želi opljačkati; Energo: Radimo u skladu sa zakonom

Marinko Glavan

Dio predstavnika stanara uvjeren je da je prijedlog ugovora štetan za stanare, odnosno suvlasnike stambenih zgrada kojima će participacija u održavanju podstanica i unutarnjih toplovodnih instalacija, smatraju, višestruko poskupjeti. Energo nije ponudio nikakvo objašnjenje cjenika usluga, kaže Ante Maletić



RIJEKA » Ugovori o potrošnji toplinske energije i Aneksi istog ugovora koji se odnose na održavanje podstanica i unutarnjih instalacija zgrada priključenih na mrežu gradskih toplana u Rijeci već dulje vrijeme izazivaju prijepore na relaciji između dijela predstavnika suvlasnika stambenih zgrada i Energa.


   Iako je velika većina od gotovo sedamdeset posto predstavnika suvlasnika, na temelju odredbi Zakona o tržištu toplinskom energijom, s Energom već sklopila Ugovore o potrošnji toplinske energije, dio ih se još uvijek libi to učiniti, smatrajući da je prijedlog ugovora štetan za stanare, odnosno suvlasnike stambenih zgrada kojima će participacija u održavanju podstanica u zgradama i unutarnjih toplovodnih instalacija, smatraju, višestruko poskupjeti.


Nije bilo interesa


Temeljem odredbi Zakona, naime, na tržištu toplinske energije pojavila se nova djelatnost kupca toplinske energije u višestambenim zgradama, čija je uloga da bude svojevrsna poveznica između opskrbljivača i krajnjih korisnika. Prema novim odredbama, kupac od opskrbljivača kupuje toplinsku energiju, te je dužan održavati unutarnje instalacije, podstanicu te izdavati račune krajnjim kupcima – suvlasnicima zgrade.




   Intencija donošenja ovakvog zakona možda je bilo uvođenje reda na tržištu toplinske energije, no u praksi se još jednom pokazalo da teorija i praksa ne moraju uvijek davati iste rezultate. Očekivalo se, naime, da će se kao kupci javiti trgovačka društva, mahom upravitelji zgrada, ili tvrtke koje su se i do sad bavile održavanjem sustava centralnog grijanja unutar zgrada. Kako bi kao kupci bili dužni voditi naplatu od stanara, plaćanje prema opskrbljivaču, kao i administrativno praćenje cijelog aranžamana, svi su procijenili da nemaju dovoljno financijskih kapaciteta za upuštanje u takav posao, o čemu je dio njih progovorio i na nedavnoj tribini na temu Ugovora o potrošnji toplinske energije, što ju je u Rijeci organizirala Udruga stanara – suvlasnika stambenih zgrada.



Do 1. rujna 2014. godine trgovačko društvo Energo sklopilo je, prema dopisu te tvrtke, ugovore o potrošnji toplinske energije s ukupno 180 stambenih zgrada, odnosno ulaza, što predstavlja udio od 68,18 posto u ukupnom broju od 264 stambene zgrade koje je Energo otprije opskrbljivao toplinskom energijom.



   U takvoj situaciji kao jedini kupac toplinske energije u Rijeci se registrirao Energo, koji je ujedno i opskrbljivač toplinskom energijom.


   Suvlasnici stambenih zgrada time su dovedeni u situaciju da nemaju nikakvu mogućnost izbora kupca koji će za njih od opskrbljivača kupovati toplinsku energiju, te obavljati poslove održavanja i upravljanja sustavom unutar zgrada. Neki od njih uvjereni su da će u takvom aranžamanu biti oštećeni na način da će za te usluge plaćati, kako tvrde, i do četiri puta više nego do sada, s obzirom na cijenu usluga koju im ugovorom nudi Energo i koja iznosi 12,95 kuna mjesečno po svakom korisniku.


Gotov čin


Tako predstavnik suvlasnika nebodera na adresi Rastočine 6 Ante Maletić smatra da svojim potpisom ne samo da bi nanio štetu suvlasnicima, već i počinio kazneno djelo zloporabe ovlasti zaključenjem štetnog ugovora.


   – Stvar je u tome da smo stavljeni pred gotov čin, bez ikakve mogućnosti odabira. Do sad smo, naime, tvrtki AB-elektro za usluge kontrole upravljanja i redovno održavanje unutarnjih instalacija godišnje plaćali tri tisuće i sedamsto pedeset kuna. Prema ugovoru s Energom kojeg nas prisiljavaju potpisati, kontrolu upravljanja i redovnog održavanja plaćali bismo 24 i pol tisuće kuna! To je gotovo sedam puta skuplje, odnosno razlika u cijeni je punih dvadeset tisuća kuna na godišnjoj razini, za koliko bi naša zgrada bila oštećena potpisvanjem Ugovora koji nudi Energo, ističe Maletić.


   Dodatno spornim smatra i to što Energo uz ugovor nije ponudio nikakvo objašnjenje cjenika usluga, poput prikaza pojedinih troškova i satnica za obavljeni rad. Posebno se to, ističe Maletić, odnosi na cijene interventnih radova i zamjene opreme, navedene u samom ugovoru, te Aneksu ugovora, koji je Energo također poslao na adrese svojih korisnika u Rijeci.


Uvreda razumu


– Taj je cjenik uvreda zdravom razumu i dostojanstvu čovjeka. Pojedini troškovi u njemu su posve proizvoljno izmišljeni, primjerice dolazak i odlazak po hitnoj intervenciji 200 kuna. Odakle ta cijena. Pa da dođu taksijem bilo bi jeftinije. Zatim recimo punjenje i pražnjenje instalacije – 800 kuna. Možda bi to neupućenome zvučalo i logično, ali punjenje i pražnjenje doslovce znači otvoriti ili zatvoriti slavinu. Čak i dopremu alata, raspremanje i odvoz naplaćuju 200 kuna, ili recimo troškovi dopreme zamjenske opreme – 400 kuna. Ukupno to iznosi, u slučaju zamjene jednog ventila, dvjesto kuna za dolazak, plus dvjesto za dopremu alata i još četiristo za dopremu tog ventila. Kad se tome pridoda punjenje i pražnjenje instalacije potrebno za njegovu zamjenu, dolazimo do cifre od tisuću i šesto kuna, i to samo za dolazak djelatnika Energa. Uvjeren sam da je riječ o klasičnoj pljački. Na žalost, nemamo izbora, nego ćemo, uz suglasnost svih stanara, ugovor vjerovatno biti prisiljeni potpisati, jer nam u suprotnom prijete uskraćivanjem usluge isporuke toplinske energije, kaže Maletić, koji se s navedenim primjedbama obratio i Energu. Posebno ga je, kaže, ogorčio dio odgovora direktora Sanjina Kirigina u kome je navedeno kako je tržište »otvoreno, te imate mogućnost sklopiti Ugovor s kupcem toplinske energije koji će vam dati prihvatljiviju ponudu.«


   – Takav odgovor pokazuje odnos prema korisnicima, jer je i direktoru Energa dobro poznato da se u Rijeci Ugovor može sklopiti isključivo s tvrtkom kojoj je on na čelu. Jednostavno rečeno, mi smo kao kupci u ovom slučaju ucijenjeni, bez mogućnosti izbora, zaključuje Maletić.


Više od servisera


Energu smo poslali upit o mogućim posljedicama za korisnike u slučaju da odbiju potpisati ugovore, te zatražili objašnjenje na koji su način formirane cijene usluga koje nude ugovorom, kao i je li precizno definirano što sve spada pod redovito održavanje zgrada. Nadalje zanimalo nas je i je li moguće dio koji se odnosi na održavanje izdvojiti iz ugovora, odnosno prepustiti stanarima da izaberu tko će im i pod kojim financijskim i drugim uvjetima, servisirati sustav grijanja unutar zgrade.


   U opsežnom odgovoru iz Energa su objašnjene zakonske odredbe i na njima utemeljeni odnosi između pojedinih subjekata na tržištu toplinske energije, uz navod da je Energo zbog odbijanja upravitelja da preuzmu ulogu kupca odlučio preuzeti taj dio obaveza, kako ne bi ostao bez isporuke toplinske energije.


   Iz Energa posebno naglašavaju da u opseg poslova kupca spadaju daleko šire obaveze od onih koje su do sad imali serviseri, a to su redom – vođenje pogona toplinske podstanice, redovni obilasci toplinske podstanice i vođenje pogonskog dnevnika podstanice, pregled funkcionalnosti i ispravnosti uređaja i opreme, čišćenje prostora i zamjena sitnog potrošnog materijala, nadopuna i održavanje tlaka u sustavu, podešavanje mjerno-regulacijske opreme, obavještavanje po završetku sezone grijanja ovlaštenog predstavnika suvlasnika i upravitelja o neophodnim popravcima i održavanju podstanice tijekom ljetnog razdoblja. Uz to, kupac je dužan voditi i analitičko knjigovodstvo za zgradu, nabavljati toplinsku energiju, te obavljati poslove obračuna i naplate potrođšene energije za svakog korisnika.


Netočni podaci


– Energo kao Kupac toplinske energije nema namjeru uplitati se u već ranije postignute dogovore na relaciji Predstavnik suvlasnika (krajnji kupac) – Upravitelj – Serviseri, ali ima potrebu naglasiti da je netočno tvrditi da će krajnji kupci za uslugu održavanja sada plaćati višestruko veće iznose, odgovaraju iz Energa, ističući da je analizom poslova održavanje toplinskih podstanica i unutarnjih toplovodnih instalacija, te kalkulacijom troškova za potrebe istih dobiven jedinični mjesečni trošak za pojedinog krajnjeg kupca u iznosu četiri kune.



U odgovoru Energa navedeno je i da će ove godine centralno grijanje u Rijeci dodatno poskupjeti, nakon što su cijene prije dvije godine porasle za čak šezdeset posto.   – Posljednja promjena cijene toplinske energije izvršena je 01. siječnja 2012. godine, a koja je napominjemo, sukladno tada važećoj Metodologiji za proizvodnju, distribuciju i opskrbu toplinskom energijom kalkulirana na bazi 2011. godine. Danas, nakon skoro tri godine cijene lož ulja lakog porasle su za više od 18 posto, lož ulja ekstra lakog za više od deset posto dok su cijene prirodnog plina porasle za više od 24 posto. Slijedom navedenog, a sukladno mišljenju Hrvatske energetske regulatorne agencije te uvidom iste u ostvarene operativne troškove i značajan porast troškova goriva energetskog subjekta s osnovnim ciljem sigurnosti opskrbe svih korisnika toplinske energije, Energo će s početkom nove ogrjevne sezone biti primoran izvršiti korekciju cijena za proizvodnju i distribuciju odnosno opskrbu toplinskom energijom, poručuju iz Energa, bez navođenja novih cijena toplinske energije, no valja podsjetiti da je direktor Energa Sanjin Kirigin u razgovoru za Novi list kazao kako bi ono moglo iznositi do 35 posto.


   – Upravo taj jedinični mjesečni trošak je iznos kojeg su do sada krajnji kupci plaćali svojim serviserima. Na navedeni predmetni trošak Energo je morao pridodati jedinični mjesečni trošak obračuna i naplate toplinske energije po svakom krajnjem kupcu u zgradi, te trošak vođenja analitičkog knjigovodstva za cijelu stambenu zgradu, što do sada krajnji kupci nisu morali plaćati svojim serviserima, jer isti nisu imali obavezu izdavanja računa svim krajnjim kupcima, niti obvezu vođenja analitičkog knjigovodstva. Slijedom navedenog, jedinični mjesečni iznos odnosno trošak kupca toplinske energije prema svakom krajnjem kupcu je 10,36 kn bez PDV-a odnosno 12,95 kn s PDV-om, stoji u odgovoru Energa.


Zakon jasan


Ukoliko stambena zgrada ne odabere kupca toplinske energije i ne potpiše ugovor o potrošnji toplinske energije, navode nadalje temeljem Zakona o tržištu toplinske energije, do sklapanja ugovora o potrošnji toplinske energije za kupca se određuje se dosadašnji opskrbljivač toplinskom energijom koji opskrbljuje krajnje kupce toplinskom energijom, drugim riječima, opet je to Energo.


   Što se tiče mogućnosti da se održavanje izuzme iz ugovora, navode kako Zakon o tržištu toplinske energije jasno definira da je kupac toplinske energije dužan obavljati uslugu upravljanja i održavanja unutarnjih instalacija u stambenim zgradama.


   – Određeno je da tu uslugu može obavljati i druga pravna osoba koja s kupcem toplinske energije sklopi ugovor. Slijedom navedenog, uslugu upravljanja i održavanja unutarnjih instalacija nije moguće izuzeti iz ugovora o potrošnji toplinske energije, jer ta usluga predstavlja sastavni dio djelatnosti kupca toplinske energije.


   Ukoliko dođe do promjene zakonske regulative, Energo je voljan uslugu upravljanja i održavanja unutarnjih instalacija izuzeti iz ugovora o potrošnji toplinske energije, zaključuje se u dopisu Energa.