Riječko brodogradilište izlazi iz problema

Snažan oporavak “3. maja”: U knjizi narudžbi deset brodova, novogradnje ugovorili i Norvežani

Orjana Antešić

Alfa i omega održivosti poslovanja  »3. maja« u razdoblju restrukturiranja jest poslovanje bez gubitaka / Foto R. BRMALJ

Alfa i omega održivosti poslovanja »3. maja« u razdoblju restrukturiranja jest poslovanje bez gubitaka / Foto R. BRMALJ

Riječ je o brodovima velikog kapaciteta prijevoza od 7.000 automobila, raspoređenih na 13 paluba. Riječkom škveru  ovakav tip brodova nije novost jer su već gradili tri takva broda za njemačkog naručitelja



RIJEKA   U »3. maju« gradit će se dva broda za prijevoz automobila za norvešku grupaciju Siem Shipping, potvrđeno nam je iz Uljanik grupe. Polaganje kobilice za prvi car-carrier, prema sadašnjem je planu, predviđeno krajem ove godine, kada u riječkom brodogradilištu počinje vrlo intenzivan proizvodni ciklus koji se proteže na iduću i cijelu 2017. godinu, prema dosad ugovorenim poslovima. Nakon gotovo dvije i pol godine stanke koje se nastojalo prebroditi gradnjom velikog kontingenta od pedesetak teglenica za Šveđane,  riječko brodogradilište ponovno se vraća gradnji brodova na navozima.  


Nove tehnologije


U knjizi narudžbi »3. maja« trenutno je deset brodova koji bi se trebali izgraditi i isporučiti u tom razdoblju. Istina, dvije su novogradnje pod velikim znakom upitnika jer se radi o brodovima za prijevoz rasutog tereta za splitski Jadroplov koji je dobrano pogođen povijesno niskim razinama vozarina koje se bilježe u tom segmentu brodskog tereta na svjetskom tržištu. No, s ova dva car-carriera »3. maj« nadomješta »rupu« u proizvodnji koja bi se eventualno pojavila ako ova dva bulka za Jadroplov budu otkazana. Ugovori su, zasad, još na snazi.



Uljanik grupa u velikoj je potrazi za mladim inženjerima, ali i visokokvalificiranim proizvodnim radnicima, kako na pulskoj, tako i riječkoj lokaciji. Sa ukupno 20 srednje i vrlo složenih brodova, koliko cijela Uljanik grupa trenutno ima u svojoj knjizi narudžbi, od jeseni ove godine počinje vrlo živ poslovno-proizvodni ciklus u oba brodogradilišta. Nakon dogovorene suradnje sa srednjim školama u Istarskoj županiji, jučer je na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje održana prezentacija Uljanik grupe i mogućnosti koje nude za zapošljavanje mladim i perspektivnim kadrove. Podsjetimo, nakon više godina stanke, u Uljanik grupi ove su godine ponovno pokrenuli program stipendiranja studenata brodogradnje, ali i drugih studija tehničkih fakulteta. Nakon Zagreba, prezentacija će biti održana i na Tehničkom fakultetu u Rijeci, a obići će se i srednje strukovne škole na području Primorsko-goranske županije.  





Posao s Norvežanima Puljani su ugovorili u dva navrata. Ujesen prošle godine potpisali su ugovor o gradnji tri car-carriera da bi u svibnju ova serija bila povećana za još dva. Trećemajci će tako graditi drugi i treći iz serije, a riječ je o brodovima velikog kapaciteta prijevoza od 7.000 automobila, raspoređenih na 13 paluba. Riječkom brodogradilištu ovakav tip brodova nije novost jer su prije sedam godina gradili tri takva broda za prijevoz automobila za njemačkog naručitelja, samo manjeg kapaciteta prijevoza – do 5.000 automobila. Specifičnost ove ugovorene serije s Norvežanima, kako doznajemo, jest i što će na tim brodovima biti primijenjene nove tehnologije koje Uljanik grupa, kako doznajemo, nekoliko godina razvija u sklopu jednog europskog projekta. Riječ je o kompozitnim materijalima koji će na ovim brodovima biti primijenjeni u gornjim palubama, od 10. do 13. S obzirom na to da su u odnosu na klasične materijale kompozitni lakši, ovom tehnologijom dodatno će se dobiti na stabilitetu tih brodova i njihovoj manjoj potrošnji goriva. Prema planu, gradnja car-carriera na trećemajskom navozu predviđena je šest do sedam mjeseci, moguće da se to kod prvog broda nešto malo i oduži dok bi kobilica za drugi car-carrier trebala biti položena u drugom kvartalu 2016. godine.


Konkretni parametri


Do kraja ove godine, nakon što je ovaj utorak porinut prvi asfalt-tanker za švedski Wisby, trebala bi uslijediti još dva porinuća, i to drugog  švedskog asfaltera te tankera za prijevoz naftnih prerađevina i kemikalija od 50.000 tona nosivosti za španjolskog naručitelja. Uz njihovo završno opremanje, trećemajcima se u 2016. godini »otvara« gradnja još četiri broda – već spomenuta dva broda za prijevoz automobila, drugi tanker za Španjolce te prvog od ukupno dva samoiskrcavajuća broda za prijevoz rasutog tereta koji su u »3. maju« ugovorili s Kanađanima. Sve bi to trebalo pridonijeti postizanju konačnog cilja, a to je održivost u poslovanju riječkog brodogradilišta.


U Programu restrukturiranja i Ugovoru o privatizaciji »3. maja« zadani su i konkretni parametri, primjerice prati se i broj ostvarenih efektivnih sati rada vlastitih radnika u  brodogradilištu. Za ovu godinu to je 900.000 sati, za iduću milijun. No, alfa i omega održivosti poslovanja svake tvrtke, pa tako i »3. maja« u ovom petogodišnjem razdoblju restrukturiranja, do zaključno 2018. godine, jest poslovanje bez gubitaka. Zadatak je »3. maja« odnosno Uljanik grupe da riječko brodogradilište, počev već od 2016. godine, ima pozitivni financijski rezultat na kraju godine.


– Dosad smo ispunili i više od onog što se zahtijeva u Planu restrukturiranja što je već sada garancija održivosti i stabilnosti poslovanja »3. maja«, kaže  direktor korporativnih komunikacija u Uljanik grupi Hrvoje Markulinčić.