Republika kao kraljevina

Šarar i Grad Rijeka planirali 500.000, a platili gotovo milijun za Republiku

Damir Cupać

Za programske troškove ljetošnjeg festivala plaćeno je 767.370 kuna, čemu treba dodati 60.000 kuna za logističke troškove broda Galeb i 80.000 kuna za trošak privremene električne instalacije u Rikardu Benčiću. I to sve bez natječaja. S druge strane, prihod od prodaje ulaznica iznosio je oko 10.000 eura

RIJEKA Za trodnevni Festival Republika koji se ovo ljetno održao u Rijeci prema podacima Odjela gradske uprave za kulturu ukupno je izdvojeno gotovo milijun kuna i to u trenutku kada se sve kulturne stavke krešu zbog opće besparice. Još je strašnije to što nitko ni na koji način nije valorizirao taj festival, niti je bio raspisan ikakav javni natječaj za njega. A kaka je priča krenula, pričalo se o troškovima od pola milijuna kuna bez javnoga natječaja.   Ipak, valja krenuti iz početka. Netom nakon lokalnih izbora 2013. godine gradonačelniku Vojku Obersnelu na aktualnom je satu postavljeno pitanje o tada, a bogami i danas, mističnom Festivalu Republika, a riječki je gradonačelnik pojasnio da je riječ o događaju kojemu je formalni organizator Grad Rijeka, ali da ne zna tko u formalnom smislu organizira festival Republika i da će pisanim putem odgovoriti. I to unatoč tome što je za taj mistični festival Republika izdvojeno, kako je tada navedeno, pola milijuna kuna bez natječaja. Pojasnio je tada Obersnel da u proračunu Grada Rijeke i u Odjelu gradske uprave za kulturu postoji stavka projekti od posebnog interesa za Grad Rijeku, te da projekt nadilazi interese Rijeke i nije klasičan koncertni događaj, da se njime objedinjuje kreativnu industriju, da će na festivalu sudjelovati veliki broj međunarodnih stručnjaka koji imaju veliko iskustvo u kreativnoj industriji.  

Rebalans proračuna




O kvaliteti i svrhovitosti toga događaja nemamo kompetenciju suditi, neka o tome pričaju drugi, ali zanimalo nas je nekoliko mjeseci nakon što je Republika održana koliko je cijeli taj događaj koštao Grad Rijeku. Kako bi razjasnili koliko je stvarno potrošeno novca, jer su krenuli glasovi da je riječ o znatno većem iznosu od pola milijuna kuna, postavili smo pitanja pročelniku Odjela gradske uprave za kulturu Ivanu Šararu. Nakon dana i dana čekanja u njegovom odgovoru bilo je navedeno da je za Republiku izdvojeno 550.000 kuna. No, na dan kada smo odgovor dobili, na Gradskom vijeću Rijeke usvajao se rebalans gradskog proračuna, a u materijalu je bilo navedeno da je za programe od strateškog značaja bilo planirano pola milijuna kuna, a prema novom planu navedeno je 1,4 milijuna kuna, što je 300-postotno povećanje.


Na samoj sjednici Gradskog vijeća dvoje je gradskih vijećnika tražilo pojašnjenje te stavke, ali riječki gradonačelnik koji nema nikakvih problema s pamćenjem na opetovana pitanja Bojana Kurelića zbog čega je ta stavka uvećana 300 posto nije dao odgovor. Ponovili smo pitanja Šararu i tražili pojašnjenja, a nakon nekoliko dana napokon smo doznali da u povećanju od 300 posto Republika participira s 263.000 kuna. Moguće je da taj iznos nije točan jer su njegovi odgovori na naša pitanja bili mistični i nejasni, kao i Republika.  Dakle, pročelniku Šararu postavili smo jednostavno pitanje – koliko je novca Grad Rijeka potrošio za organizaciju Republike. Prvi put. Unaprijediti organizacijsku strukturu za 2014. godinu   Odjelu gradske uprave za kulturu postavili smo pitanje rade li se pripreme za drugu Republiku, postoji li okvirni financijski plan i o kojem je iznosu riječ. Odgovorio je pročelnik Ivan Šarar.   – Izvršene su aplikacije projekta prema Muzeju moderne i suvremene umjetnosti iz Rijeke, Ministarstvu kulture i PGŽ-u, kao partnerstvo Grada Rijeke i Share fondacije. Kao što je i najavljivano, nastavljene su aktivnosti na organizaciji festivala iduće godine, vrši se unaprjeđenje organizacijske strukture festivala. Okvirni plan formirat će se do izrade proračuna za 2014., sukladno mogućnostima. U tijeku je priprema za postavku dugoročne strategije razvoja kreativne industrije, radi se i postprodukcija audio i video materijala svih predavanja i rasprava te montaža dokumentarnog filma o Republici, kazao je Šarar. – Grad Rijeka je za programske troškove prvog izdanja festivala Republika platio 550.000 kuna, troškove prijevoza i smještaja predavača, programsku organizaciju (Share fondacija) i tehničku produkciju festivala, naveo je prvi put Šarar.  

Ostali projekti


Suočeni sa spoznajom o 300-postotnom povećanju stavke programi od strateškog značaja, pitali smo Odjel za kulturu, drugi put, zbog čega je došlo do tolikog povećanja, koji su projekti uključeni, koliko u tom povećanju participira festival Republika, ali tražili smo i pojašnjenje da li se 550 tisuća kuna što je navedeno u prvome odgovoru odnosi samo na programske troškove ili i na troškove prijevoza i smještaja predavača, programsku organizaciju i tehničku produkciju festivala, te ako ne, koliki su onda troškovi prijevoza i smještaja predavača, programske organizacije i tehničke produkcije. Odgovor koji je potpisao pročelnik Šarar ovaj je put ipak bio konkretniji.



Odjelu gradske uprave za kulturu postavili smo pitanje rade li se pripreme za drugu Republiku, postoji li okvirni financijski plan i o kojem je iznosu riječ. Odgovorio je pročelnik Ivan Šarar.  

– Izvršene su aplikacije projekta prema Muzeju moderne i suvremene umjetnosti iz Rijeke, Ministarstvu kulture i PGŽ-u, kao partnerstvo Grada Rijeke i Share fondacije. Kao što je i najavljivano, nastavljene su aktivnosti na organizaciji festivala iduće godine, vrši se unaprjeđenje organizacijske strukture festivala. Okvirni plan formirat će se do izrade proračuna za 2014., sukladno mogućnostima. U tijeku je priprema za postavku dugoročne strategije razvoja kreativne industrije, radi se i postprodukcija audio i video materijala svih predavanja i rasprava te montaža dokumentarnog filma o Republici, kazao je Šarar.





– Radi se o proračunskoj stavci, to ne znači da je taj novac potrošen. Do povećanja troškova Republike, vidljivih iz specifikacije rashoda, koji se financiraju iz gradskog proračuna došlo je zbog nerealiziranih donacija i sponzorstava koja će se, kako sada stvari stoje, realizirati u 2014. godini. Republika u tom povećanju participira s 263.000 kuna. Ostali troškovi stavke odnose se na projekt Festival tolerancije – festival židovskog filma, na radionicu filmske produkcije REFINERI, na moguća ulaganja do kraja godine u uređenje prostora kluba Palach, na strateški projekt dramskog učilišta za mlade i na projekt poticanja sustavnog organiziranja koncerata klasične glazbe, naveo je Šarar, potvrdivši da se 550.000 kuna odnosi na programske troškove.   Budući da u prvom odgovoru, iako smo eksplicitno tražili specifikaciju troškova na način da nam se dostave iznosi koji su plaćeni pravnim osobama i udrugama nije bilo jasnog odgovora, i za taj dio morali smo tražiti dodatno tumačenje. Naime, zanimali su nas izravni troškovi koji su plaćeni pravnim osobama ili udrugama, koliko je koštao rad upravljačkog tima koji potpisuje trinaestogodišnju realizaciju novosadskog festivala Exit, te festivala CinemaCity i ShareConference, te tko su članovi upravljačkog tima imenom i prezimenom.  

Neizravni troškovi


– Rad upravljačkog tima na realizaciji festivala Republika plaćen je 67.000 kuna tvrtki Pinata d.o.o. Upravljački tim čine Bojan Bošković, Rajko Božić i Nikola Stamenov, naveo je Šarar.  Na pitanje koliki su neizravni troškovi Republike, tipa uređenje Benčića, tegljenje broda Galeb, i svi ostali logistički troškovi koje je imao Grad Rijeka ili tvrtke u gradskom vlasništvu, Šarar je odgovorio da brod »Galeb« nije bio privezan u riječkoj luci samo zbog Festivala Republika.   – On je ostao na području riječke luke jer su završeni svi radovi na preventivnoj zaštiti broda i više nema potrebe da brod i dalje bude u brodogradilištu. Logistički troškovi broda Galeb vezani uz Republiku iznose 60.000 kuna, uključuju troškove peljara, priveza, lučke pristojbe i posadu. Trošak privremene električne instalacije u Benčiću iznosi 80.000 kuna.  Valja napomenuti da je Galeb osim za Republiku, poslužio Peek and Poke-u za projekt Elektronika Josipa Broza Tita te djelomično udruzi Ukus za projekt REFINERI koji je financiran iz fondova EU. Također, Benčić se koristio za potrebe dvije manifestacije u organizaciji MMSU-a, za potrebe jubilarne predstave kazališta Trafik, te posljednja dva mjeseca u kontinuitetu za potrebe produkcije kanadske fondacije Musagetes koja uključuje brojne udruge, pojedince i škole s našeg područja. Ovaj vid promocije Galeba znatno je povećao broj interesenata koji se službeno javljaju i informiraju za koncesiju broda. I za ostale manifestacje poput Fiumanke, Karnevala, Riječkih ljetnih noći, Festivala malih scena, Hartere, logistički troškovi privremene infrastrukture vode se izvan samih programskih troškova. Tvrtke u gradskom vlasništvu nisu imale nikakvih troškova vezano za Republiku, navedeno je u Šararovom odgovoru.  

Tehnička podrška


Nakon ponovljenih pitanja dobili smo i specifikaciju troškova iz Odjela za kulturu. Tako je Jadran hotelima za smještaj plaćeno 57.894 kune, Bonaviji 52.852 kune, za avionske letove izdvojeno je 221.000 kuna, za interni transport tvrtki Pozitivan ritam 65.000 kuna, poduzeću Pali gasi 34.392 kune za audio produkciju, za rasvjetu tvrtki Kupola 33.266 kuna, za video produkciju poduzeću Zoom media 62.316 kuna, za programsku produkciju poduzeću Amaze 26.600 kuna, a Calculus je dobio 3.800 kuna za ono za što je bio angažiran Peek&Poke.


Za menadžment novosadskoj tvrtki Pinata plaćeno je 68.525 kuna. Što se tiče logistike i infrastrukture, za tehničku podršku i infrastrukturu poduzeću Rent event plaćeno je 53.200 kuna, poduzeću Privez odvez 10.625 kuna, Croatia pilotu 9.018 kuna, Protectu 6.750 kuna, Lučkoj upravi za vez 8.882 kune, Mirakulu pod stavkom infrastruktura plaćeno je 37.000 kuna, a tvrtki La Trans za prijevoz 16.525 kuna.  Kada se sve stavke iz specifikacije zbroje, za programske troškove plaćeno je 767.370 kuna, a kada se tome dodaju logistički troškovi broda Galeb od 60.000 kuna i trošak privremene električne instalacije u Benčiću od 80.000 kuna, iznos se penje na 907.370 kuna. Gotovo milijunče. Treba navesti i da je prema službenim podacima iz Grada Rijeke ukupan prihod od prodaje ulaznica iznosio oko 10.000 eura. Pametnome dosta.