Projekt bez pokrića

SUČELJAVANJE RIJEČKIH KANDIDATA (5) Delta – urbano ili zeleno srce grada? Kako i kada?

Damir Cupać

Kandidati za riječkog gradonačelnika o prevrijednom prostoronom resursu u samom središtu grada na Rječini / Foto Vedran KARUZA

Kandidati za riječkog gradonačelnika o prevrijednom prostoronom resursu u samom središtu grada na Rječini / Foto Vedran KARUZA

Na papiru projekt uređenja srca grada dobro funkcionira, ali u stvarnosti u Porto Barošu ljuljuška se Galeb, u prostoru bivšega Exportdrva izložba je Divovi Patagonije, a na sjevernoj Delti parking



RIJEKA – Hm, projekt Delta, još je jedna od kula bjelokosnih u Rijeci. A kule bjelokosne mogli bi odrediti kao dobro zamišljene projekte koji bi Rijeci trebali omogućiti razvojni iskorak. I na papiru sve to dobro funkcionira. Urbanisti nešto osmisle, nacrtaju, izrade 3D simulacije, sazivaju se konferencije za novinare, najavljuju se investicije vrijedne milijune eura, otvaranje tisuća novih radnih mjesta, najavljuje se novi eldorado koji bi trebao okončati neslavnu tranzicijsku priču, a vratiti gradu more, odnosno izlaz na more.


Delta se lijepo podijeli na dva dijela, na sjeverni koje ostane javan i koji se treba pretvoriti u prelijepi park, te južni koji bi se trebao komercijalizirati, ali i ispuniti javnim sadržajima. Trebao bi se staviti u funkciju i Porto Baroš. I sve se to lijepo odradi s riječkom Lučkom upravom koja gospodari pomorskim dobrom. Raspiše se međunarodni natječaj, dani prolaze, mjeseci, prolaze, godine prolaze, mandati prolaze, a od investitora ništa. Rijetki se sjete da se nešto oko toga projekta motao Goran Štrok, a onda netragom nestao. U Porto Barošu ljuljuška se Galeb, u prostoru bivšega Exportdrva izložba je Divovi Patagonije, a na sjevernoj Delti parking i samo parking. Ovi su izbori još jednom prilika da vidimo što o tom prevrijednom gradskom prostornom resursu misle kandidati za riječkoga gradonačelnika.


Andrej Briščik / Foto Sergej DRECHSLER


Andrej Briščik / Foto Sergej DRECHSLER





ANDREJ BRIŠČIK


(Akcija Mladih, Živi zid, Snaga, Alternativa)


Rijeka na Rječini


Želimo da Rijeka bude grad na Rječini, a ne grad uz Rječinu. Građani Rijeke su u potpunosti odvojeni od rijeke po kojoj grad nosi ime. Naš projekt Rijeka na Rječini će redefinirati kompletno gradsko područje uz Rječinu koji će postati novi urbani centar grada. Južnu Deltu želimo otvoriti građanima izgradnjom multifunkcionalnog paviljona koji će imati kongresnu, kulturnu i sajamsku funkciju. Unatrag 20 godina Riječki sajam je gotovo nestao. Jedan lučki i trgovački grad si ne može dozvoliti da ostane bez sajamskih događaja. Iskustva zadnjih godina pokazuju da je Delta idealno mjesto za kulturne manifestacije i u tom prostoru namjeravamo razvijati kulturni turizam. Zadar već godinama privlači brojne turiste dovodeći svjetski poznate glazbenike, Pula je vodeći grad po broju festivala u Hrvatskoj, Split je privukao Ultra festival, a Umag je doveo produkciju poznatog Exit festivala.


Multifunkcionalna dvorana na Delti omogućit će da se Rijeka konačno upiše na kartu kulturnog turizma i kapitalizira projekt EPK. S druge strane D 403 planiramo izgradnju novog Autobusnog kolodvora i novog parka Delta – zeleno srce grada čime će se Delta osloboditi od automobila i taj prostor će se vratiti građanima i biti zeleni most između Sušaka i Rijeke. Uz Rječinu će se izgraditi šetnica, od ušća do izvora te će građani konačno moći i pristupiti Rječini te će taj prostor koristiti za rekreaciju i razonodu. Također, projekt Rijeka na Rječini podrazumijeva i nove prostorne planove koji će omogućiti revitalizaciju Sušaka i Školjića i privući privatne investitore u taj dio grada koji će postati nova stambeno-poslovno zona. Školjić, posebice Ružićeva i Vodovodna predugo su bili slijepo crijevo grada. Rječina je predugo bila skrivena od građana. Ako želimo sačuvati povijesnu baštinu centra grada i spriječiti nakaradne arhitekturne eksperimente u centru grada koje imamo prilike gledati u zadnjih nekoliko godina moramo omogućiti novu zonu za rast i razvoj urbanog centra. Upravo zapušteni dijelovi Sušaka, Delte i Školjića su savršena lokacija za to, a u isto vrijeme omogućit će da se Rijeka vrati Rječini.


Juraj Bukša / Foto Damir ŠKOMRLJ


Juraj Bukša / Foto Damir ŠKOMRLJ



JURAJ BUKŠA


(HNS – Liberalni demokrati, ARS, SDA)


Gradski »dnevni boravak«


Nerado komentiram bilo koji projekt aktualne gradske uprave. Ljudi žele promjene, a ne recikliranje nerealiziranih obećanja. Rijeka Gateway projekt izuzetno je dobar put za mjesto u rubrici vjerovali ili ne s rečenicama poput onih da je Rijeka jedini grad na svijetu koji je s kreditom Svjetske banke sagradio teretanu. Ponekad je puno bolje ne napraviti ništa, nego raspisati još neki suludi natječaj s još luđim programom. Toliko o tome. Prostor na kojem je Delta nastavak je kanjona Rječine i kao takav idealan je za gradski park. Riječani mi svakodnevno govore kako Rijeci nedostaje gradski »dnevni boravak«, prostor koji nije opterećen prometom i većim ograničenjima.


Riječani nemaju prostor grada koji bi bio »samo za njih«, za šetnju s djecom, za rekreaciju, za jednostavno boravak na otvorenom, a da pritom ne trebaju nikakva posebna planiranja, da je to jednostavno kao otići na Korzo. Ovo je samo jedno od rješenja za taj prostor. Dosadašnji način planiranja i projektiranja prostora Delte savršen je primjer dosadašnjeg upravljanja gradom. Jako puno ideja, projekata, planova, 3D simulacija, no bez ikakvog pomaka u realizaciji. Sva dosadašnja rješenja kako oživjeti prostor Delte i Porto Baroš bila su jednako i dobra, i loša budući da su ostala samo mrtvo slovo na papiru. Projekte treba znati realizirati, bez obzira radi li se o nezahtjevnim projektima poput gradnje autobusnog kolodvora ili o projektima koji zahtijevaju mukotrpan rad i planiranje poput razvoja sveučilišta.


Politika treba dati okvire za slobodan razvoj grada vodeći računa o kvaliteti života sugrađana. Kada postoji jednaka prilika za slobodno iznošenje novih ideja i kreativnost, tada će neke od tih ideja biti zanimljive i svima onima koji se bave prostornim planiranjem. Često govorim o tome da ću očistiti ovaj grad. Pod time smatram da grad treba očistiti i od barijera koje sprečavaju iznošenje novih i svježih ideja, zbog kojih je to do sada bilo nemoguće. Prošla su vremena dvorskih slikara, arhitekata, zabavljača, glumaca.


Hrvoje Burić / Foto Silvano JEŽINA


Hrvoje Burić / Foto Silvano JEŽINA



HRVOJE BURIĆ


(kandidat grupe birača)


Tehnološki park, marina i riva


Planovi gradske uprave za područje Delte i Porto Baroša, koji uključuju izgradnju konceptne dvorane s tisuću mjesta, polivalentne dvorane kapaciteta oko 800 mjesta, riječkog poslovno-prometnog centra na 50.000 metara kvadratnih, stambeno-poslovnih objekata te parkirališta za 2.200 automobila zvuče zaista fantastično. Istovremeno, to je jedna od najvećih fikcija autora Vojka Obersnela koju sam pročitao, a koja je služila isključivo za obmanjivanje građana. Jednostavno je neizvedivo realizirati sve što je obećano tim projektom, a da ne pričamo o tome da natječaj za koncesionara nije nikad ni bio raspisan, iako je i to bilo obećano 2013. godine.


Za mene je Delta idealan prostor za izgradnju tehnološkog parka, a nastojat ću od centralne vlasti dobiti podršku i za realizaciju marine i rive, što je potreba svakog modernog i mediteranskog grada te drugih sadržaja za koje bi potencijalni investitori bili zainteresirani. Naime, za realizaciju projekta ovakve vrste, potrebna je sinergija države, županije i grada, što postojećoj gradskoj vlasti dosad nije uspjelo.


Petra Mandić / Foto Vedran KARUZA


Petra Mandić / Foto Vedran KARUZA



PETRA MANDIĆ


(Most)


»Ne« privatizaciji Delte


Delta je najreprezentativniji i najveći neizgrađeni prostor u Rijeci. Kao takav ima iznimnu vrijednost kao javni prostor, ali i kao poseban mediteranski ambijent i svojevrsna gradska oaza uz Mrtvi kanal. Ona mora u najvećemu dijelu ostati neizgrađeni javni prostor namijenjen Riječanima i njihovim prijateljima i gostima. Betonizacija i gusta izgradnja Delte u razmjerima predviđenima projektima aktualne vlasti zauvijek bi i nepovratno oduzela taj prostor od Riječana i uništila ga. Time bi se najveći dio prostora Delte »privatizirao« i bio bi dostupan samo najbogatijima.


Prosječan Riječanin time bi ostao bez vizualnog ili drugog kontakta s našim Kvarnerom, a na Delti bi se nudio samo privid povezanosti s morem i prirodom. Delta mora biti komunalno uređena i ozelenjena kao prostor u kojemu će biti ugodno boraviti te u kojemu će prevladavati javni sadržaji, dok dobrodošli privatni pothvati, poput izgradnje hotela i marine s pripadajućim sadržajima, smiju zahvatiti isključivo njezine rubne dijelove.


Vojko Obersnel / Foto Sergej DRECHSLER


Vojko Obersnel / Foto Sergej DRECHSLER



VOJKO OBERSNEL


(SDP, PGS, HSU, IDS, Laburisti, SDSS, HSS)


Sve ovisi o državi


Deltom kao lučkim područjem na pomorskom dobru upravlja Lučka uprava, a dio na kojem je parkiralište je vlasništvo Luke Rijeka. GUP-om je definiran sadržaj koji se može izgraditi na Delti: marina, hotel, kongresni centar, stanovi, ugostiteljski sadržaji, a na današnjem parkiralištu najveći park u Rijeci. Putem međunarodnog natječaja za idejno urbanističko rješenje odabrane su tri mogućnosti daljnjeg razvoja projekta, a kojom brzinom i u kojem smjeru će se projekt razvijati, ovisi o Lučkoj upravi i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture.


Naime, godinama se zalažem za izuzimanje većeg dijela Delte iz pomorskog dobra jer dok se radi o pomorskom dobru, jedini način koji se investitorima može ponuditi je koncesija. A na taj je način nemoguće naći investitore za projekt vrijedan 300 milijuna eura. Tu odluku o izuzimanju mora donijeti Vlada. Jer nitko neće, primjerice, kupovati stanove na kojima postoji koncesija za određeni broj godina. Unatoč tome ne vidim razlog zbog kojeg Lučka uprava do sada već nije ponudila koncesiju za izgradnju marine u Porto Barošu.


Kristjan Staničić / Foto Silvano JEŽINA


Kristjan Staničić / Foto Silvano JEŽINA



KRISTJAN STANIČIĆ


(HDZ)


Projekt hitno revidirati


Delta i Porto Baroš, projekt koji čekamo punih 14 godina, nažalost je još jedan izložak u Muzeju neostvarenih Obersnelovih obećanja. Ovaj projekt zorno pokazuje Obersnelove neralne i megalomanske ambicije te megalomaske planove koji završe tako da se nikada ne provedu. Radi se o jednom od najvrjednijih prostora u gradu, i neprihvatljivo je da taj prostor nije adekvatnio iskorišten. S obzirom na to da 14 godina od potpisivanja prvog kredita sa Svjetskom bankom nikakvih pomaka niti rezultata nema, jasno je da projekt treba hitno revidirati.


Potrebno je napraviti detaljnu analizu prostora, i osmisliti sadržaje koji će biti u funkciji građana, ali i funkciji pokretanja gospodarske djelatnosti te turističkih sadržaja. U svakom slučaju, mišljenja sam da je u najkraćem roku moguće krenuti u realizaciju izgradnje marine, nakon što se u suradnji s nadležnim ministarstvom i županijom redefinira granica pomorskog dobra. Preostali prostor na području Delte potrebno je revitalizirati u fazama i prostor staviti u funkciju. Bilo bi neodgovorno i neozbiljno da nagađam koja bi bila cijena projekta, detaljno ću analizirati investiciju kada postanem gradonačelnik. Ono što odgovorno mogu reći jest da se neće raditi o 500 milijuna eura, već o višestruko manjem iznosu.


Danko Švorinić / Foto Damir ŠKOMRLJ


Danko Švorinić / Foto Damir ŠKOMRLJ



DANKO ŠVORINIĆ


(Lista za Rijeku – RI, Pametno)


Park, rekreacija i akvarij


Područje Delte je najatraktivnija lokacija u centru grada koju aktualna vlast nije znala iskoristiti i valorizirati radeći za to područje megalomanske planove koji nisu bili utemeljeni u realnosti. Na taj način je danas područje Delte u planovima podijeljeno na sjevernu Deltu gdje bi trebao biti park koji se ne može izgraditi zbog parkirališta, južnu Deltu gdje bi se gradili poslovni prostori koji bi se davali u koncesiju, u gradu u kojem neiskorišteni stoje i poslovni prostori koji imaju vlasnike te fekalnu Deltu u koju se slijevaju gradske otpadne vode.


Propuštena je prilika da se na Delti formira novi centar grada jer su svi kapitalni projekti grada poput bazena, dvorane, muzeja suvremene umjetnosti i gradske knjižnice planirani na drugim lokacijama. Naša vizija Delte uključuje brzo aktiviranje prostora uz ograničena sredstva prije oporavka riječkog gospodarstva ili pojavljivanja ozbiljnijeg investitora. Izvedivo je brzo urediti park u južnom dijelu grada te obalni pojas prepustiti za rekreaciju građanima. Od konkretnijih sadržaja na toj lokaciji je moguće planirati veliki akvarij koji je jedan od sadržaja koji gradu nedostaju.


Planiramo osposobiti pokretni željezni most na ušću Mrtvog kanala u luku Baroš te dopustiti uplovljavanje većih plovila s jedrima i jarbolima u vode najdonjeg bazena Mrtvog kanala. Na tom prostoru bi bili stacionirani uređeni kvarnerski tradicionalni drveni brodovi – izložba na otvorenom – kao kontrast suvremenim megajahtama koje se očekuju u budućoj gradskoj marini.