Poslovni uzlet

ŠKVER NA PUTU REKORDA Dobit “Lenca” u prvih šest mjeseci čak 20 milijuna kuna

Orjana Antešić

Na kraju prošle godine, rekordne za kostrensko brodogradilište, dobit nakon oporezivanja iznosila je 26 milijuna kuna, a toj rekordnoj granici sada su se uspjeli približiti već u prvom polugodištu. Očito su smanjeni i troškovi jer je dobit ostvarena na prihodima od 289 milijuna kuna



Čak 20 milijuna neto dobiti ostvarili su u brodogradilištu »Viktor Lenac« u prvih šest mjeseci ove godine. Nastavi li se ovaj trend do kraja godine, a sve informacije iz Martinšćice ukazuju da bi tako trebalo biti, ova bi poslovna godina mogla postati njihov novi rekord po financijskim rezultatima. Nakon što su krajem prošloga tjedna na Zagrebačkoj burzi objavljeni polugodišnji rezultati, sada je jasno da su s razlogom i s dobrim »zaleđem« prije mjesec dana radnicima ovog brodogradilišta povećane plaće.


O razmjerima financijskih rezultata koje je »Lenac« ostvario u prvih šest mjeseci ove godine možda najbolje oslikava usporedba s 2015. godinom koja je bila rekordna za brodogradilište u Martinšćici. Ukupni prihodi »Lenca« te su godine premašili pola milijarde kuna, ili preciznije 536 milijuna kuna, dok je ostvarena dobit nakon oporezivanja na kraju te, 2015. iznosila 26 milijuna kuna.



Uz »Lenac« u prvom polugodištu prihode je, i to za četvrtinu, povećala i Luka Rijeka te grupa Uljanik, u kojoj je i »3. maj«, a koja je svoje prihode udvostručila, pokazuju najnovija nerevidirana izvješća tih tvrtki objavljena na Zagrebačkoj burzi. Ukupni prihodi u prvoj polovini ove godine Luci Rijeka skočili su na 101,5 milijuna kuna, ili za 26 posto, dok su u istom lanjskom razdoblju iznosili 80,7 milijuna. Dok je lani u prvom polugodištu zabilježila gubitak od 2,2 milijuna kuna, ovo je polugodište Luka završila s dobitkom, prije oporezivanja, od 11,4 milijuna kuna. Puno posla ima i grupa Uljanik, koja je u prvom polugodištu povećala ukupne prihode na 1,18 milijardi kuna, dok je u istom lanjskom razdoblju uprihodovala 606 milijuna kuna. Međutim, unatoč udvostručenim prihodima, grupa je prvu polovinu godine završila s gubitkom od 113 milijuna kuna. Iz izvješća grupe Uljanik, koja zapošljava oko 4.300 ljudi, na prvi pogled nije jasno gdje nastaju gubici, jer su njezino istoimeno brodogradilište u Puli te riječki »3. maj« – koji su sastavni dijelovi grupe – poslovali pozitivno. Brodogradilište »3. maj«, koje trenutačno zapošljava 1.397 ljudi, u prvoj je polovini godine povećalo ukupni prihod na 566,6 milijuna kuna, s prošlogodišnjih 486 milijuna te ostvarilo dobitak od 1,73 milijuna kuna. Uz ta dva brodogradilišta, grupa u svom sastavu ima još devet podružnica. (B. Po.)





Izdašni »Amerikanac«


Sada su se u »Lencu« toj rekordnoj granici uspjeli približiti već u prvom polugodištu, pri čemu bi trebalo spomenuti da je ova dobit od 20 milijuna kuna ostvarena na prihodima od 289 milijuna kuna, što govori u prilog da su se, očito, troškovi proizvodnje u Martinšćici uspjeli značajno smanjiti.


Glavni razlog ovakvim financijskim pokazateljima poslovanja brodogradilišta svakako je posao s Američkom ratnom mornaricom i veliki remont zapovjednog broda njihove 6. flote, »USS Mount Whitney«, za koji se »Lenac« izborio na novom natječaju, nakon što je sličan obujam posla na tom brodu već odradio 2015. godine. Kao što je poznato, ovaj američki ratni brod ostaje do rujna u »Lencu«, što je punih devet mjeseci poslova koji se obavljaju na njemu. Amerikanci su zatražili i neke dodatne radove, uz one koji su prvotno ugovoreni, pa je vrlo izvjesno da će konačna svota koju će »Lenac« dobiti za ovaj posao premašiti 30 milijuna dolara.


Preinaka »Navigatora«


Značajan priljev sredstava u prvom polugodištu ove godine brodogradilište je ostvarilo i od završetka prilično složene preinake broda »Navigator« u ribaricu, koji je pretvoren praktički u ploveću riblju tvornicu, a u prvih šest mjeseci u dokovima »Lenca« obavljeno je i 36 standardnih remontnih poslova brodova.


U Martinšćici se uspjelo i ulagati, oko 16 milijuna kuna, od čega je gotovo polovica tog iznosa investirana u obnovu velikog Doka 11 i manjeg Doka 5, a ove je godine nabavljena je i nova oprema kojom se mijenja klasična tehnologija »pjeskarenja« brodskih oplata.