Četrdeset mu je godina

SKUPOCJENO AUTOMOBILSKO BLAGO Otkrivamo tajnu luksuznog Titovog riječkog mercedesa

Edi Prodan

Foto Silvano Ježina

Foto Silvano Ježina

»Mercedes«, čiju je nabavu inicirao Titov protokol, u prvoj fazi bio je u vlasništvu riječke policije, nakon demokratskih promjena, prelazi u vlasništvo Grada Rijeke i tako kreće u misiju razoružanja Rijeke. Nakon razlaza s JNA, »mercedes« je nastavio živjeti aktivni život – Linić ga je povremeno znao koristiti, jer prvih godina rata drugog službenog vozila nije ni imao 



Iako je na proljeće 1977. godine predsjednik Jugoslavije upravo napunio 85 godina, te je bilo teško vjerovati kao će više moći pretjerano putovati, zakoni su bili neumoljivi, protokol brutalno precizan: sve općine s kojima u dodir na proputovanju dođe Josip Broz Tito moraju svoje vozne parkove obnoviti skupocjenim »mercedesima«.


U konkretnom, riječkom slučaju riječ je bila o za tadašnje prilike moćniku 280 S, dostojanstvene crne boje s čitavim nizom kromiranih detalja. Unutrašnjost je također bila luksuzna, obogaćena skupocjenim drvom, a ono što je u to doba posebno plijenilo pažnju bio je – klima uređaj!


– Ma pogledajte ga samo, skoro k’o nov, oduševljeno je obilazio oko i danas impresivnog mercedesa Marko Preradović, vozač zaposlen u Gradu Rijeci kad smo se u petak, dok je silna kiša nad Rijekom spojila nebo i zemlju, došli do automobila koji je već duže vrijeme dobro čuvana tajna. Dok smo se u pripremi sajma Exclusive Auto Moto Show, koji se otvara ovog četvrtka, u razgovoru dotaknuli starodobnih automobila sa zanimljivom se informacijom uključio Marko Filipović, zamjenik gradonačelnika Rijeke. Pomalo je diskretno napomenuo kako Grad Rijeka posjeduje jedan od – zadnjih Titovih »mercedesa«! Kratka tišina koja je nakon toga nastala pitala je samo jedno – kakav »mercedes«?! Gdje se nalazi? Nastala je stanka s dogradonačelničke strane… jesam li im to uopće trebao reći…. Srećom, nisu bila potrebna nagovaranja, Filipović i Mladen Vukelić, pročelnik Odjela za gradsku samoupravu i upravu, prihvatili su novinarsku inicijativi da javnosti prikažu skupocjeno automobilsko blago iz Titove riznice.


Susret na tajnoj lokaciji 




Petak je značio susret na tajnoj lokaciji. Ulazak u »špilju s blagom« i detaljno druženje s »mečkom«, kako se u vrijeme kad je nastajao ovaj zanimljivi riječki primjerak nazivalo slavnu njemačku marku automobila. Vrhunska očuvanost popustila je jedino na oblogama sjedala. Četrdeset godina automobilu nisu ni najmanje naudili tako da je nakon što je Preradović okrenuo ključ u bravi »mercedesa« prostor ispunio zavodljivi zvuk kakav može pružiti samo motora sa šest cilindara. I za današnje prilike nevelikih 120 KS.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



– Automobil je to koji uistinu ima zanimljivu i jako bogatu povijest. U prvoj fazi postojanja bio je u vlasništvu riječke policije. Ona ga je koristila i za pratnju najuglednijih gostiju, ne samo jugoslavenskog predsjednika Tita, što se vidi po pozicijama na koje su se postavljale zastavice kao i po onima na krovu gdje su dolazile »rotirke«, uključio se u priču Vukelić.


No kako je do demokratskih promjena policija, odnosno tadašnja milicija, bila pod ingerencijom općinske uprave, »mercedes« čiju je nabavu inicirao Titov protokol prelazi u vlasništvo Grada Rijeke. Te kreće u novu misiju, misiju razoružanja Rijeke, odnosno odlaska JNA iz Rijeke.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



– Na čelu Izvršnog vijeća općine Rijeka tada se nalazio Slavko Linić tako da smo nas dvojica i naš legendarni vozač Pero Radaković, koji je na žalost prije nekoliko godina preminuo, u srpnju 1991. krenuli put Zagreba gdje se imao dogoditi sastanak s ministrom obrane Hrvatske Lukom Bebićem, prisjeća se Vukelić.


I ma koliko je teško danas precizno prebirati po prošlosti, posebice po tim turbulentnim vremenima u predvorju Domovinskog rata, više je no izvjesno kao je upravo Titov »mercedes« uspješno pomogao u kovanju planova za iseljenje JNA iz Rijeke.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



– Da, bila su to vremena koja su nekoliko mjeseci kasnije urodila mirnim razlazom s JNA, a naš je »mercedes« nastavio živjeti aktivni život. Prema sjećanjima aktera tadašnje politike, Linić je povremeno znao koristiti taj automobil jer prvih godina rata drugog službenog vozila nije ni imao, nastavlja Filipović.


Prava pomutnja 


A mi smo krenuli na – obilazak Rijeke. Privlačnosti zanimljivog oldtimera koji se nije proizveo u velikim količinama, i danas je jako velika. Kišni dan, južina i zagasito nebo nisu umanjili njegov sjaj. Prigodom izlaska na gradske prometnice nastala je prava pomutnja. Fotografiranje u vožnji, odlazak na Molo Longo, pa iza tržnice prema još jednoj riječkoj Titovoj relikviji »Galebu«. I za razliku od ruzinavog broda kojem su upravo u petak potvrđeni milijuni kuna za obnovu, »Titov mercedes« je u odličnom stanju. Tako da ga »Galeb« nije ni najmanje fascinirao. Nismo tražili dozvolu za ulazak u područje pod ingerencijom Lučke uprave, već nam je želja bila fotografiranje automobila na – Titovom trgu. Zbunjeni prolaznici. Neki su od njih bili uvjereni kako se snima film, pa su pogledom tražili poznate glumce, no kod onih starije dobi zaiskrilo je – ovakve je »mercedese« volio upravo Tito!


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



A da je u priči o »Riječkom blagu iz garaže« slučaj o iznimno zanimljivom svjedoku neobičnih povijesnih mijena, pokazuje epizoda iz 1992. godine. Tada je riječko-senjski nadbiskup Antun Tamarut, iznimni Novaljac, vrlo zanimljivog životnog i znanstvenog ostvarenja, morao – put Vatikana. Te je godine naime u siječnju Sveta Stolica kao prva priznala samostalnost Hrvatske tako da je susret s papom Ivanom Pavlom II., sasvim sigurno Hrvatskoj najdražem Svetom ocu u povijesti, bila iznimna čast. I ma što se govorilo i mislilo, suradnja Slavka Linića i najznačajnijih ljudi Crkve bila je na jako dobroj razini. Stoga, Linić nije ni trenutka dvojio.


– Pero, spremi se, voziš monsignora Tamaruta kod pape!


Radaković je to dakako spremno prihvatio jer bila je to višestruka čast. Voziti nadbiskupa kod papa raritetnim »mercedesom« – pa ima li što zanimljivije!


– Svake ga godine registriramo, pazimo ga i mazimo, ali u aktivnoj ulozi nije već 25 godina. Prešao je svega 126 tisuća kilometara, a nakana nam je čuvati ga kao jednu od zanimljivih gradskih priča, završio je Filipović.


»Mercedesom« na Galeb 


I mada o tome nismo progovarali, ne bismo se čudili da se ovaj » mercedes«280 S zapravo čuva za vremena kad će biti obnovljen »Galeb«. Pa da Titov »mercedes« sve one koji to budu htjeli i mogli vozi na Titov »Galeb«.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina



No, dok nam ne dođu ta vremena, u čiji dolazak mnogi baš i ne vjeruju, »Titov riječki mercedes« bit će od četvrtka izložen, kao jedan od zanimljivijih eksponata, u sportskoj dvorani na Zametu, odnosno na najznačajnijoj ovogodišnjoj hrvatskoj automobilskoj predstavi, riječkom EAMS-u. Pa će do nedjelje svi oni koji žele zaviriti u »riječku špilju s blagom« to u Centru Zamet moći i učiniti.


Foto Silvano Ježina


Foto Silvano Ježina