Ekološki prihvatljivo - nakon autobusa na plin, stigli i gradski bicikli

Rijeka na dva kotača

Marinko Glavan

Deset gradskih bicikala i jedan s dodatnim električnim pogonom postavljeno je uz zgradu Putničkog terminala u sklopu pilot projekta "Autotroleja" kojim se želi ispitati mogućnost širenja mreže gradskih bicikala i na druge lokacije u gradu



RIJEKA Nakon autobusa na prirodni plin, Rijeka je od jučer bogatija za još jedan vid ekološki prihvatljivog javnog prijevoza – gradske bicikle, predstavljene na Molo longu.


Deset gradskih bicikala i jedan s dodatnim električnim pogonom postavljeno je uz zgradu Putničkog terminala u sklopu pilot projekta “Autotroleja” kojim se želi ispitati mogućnost širenja mreže gradskih bicikala i na druge lokacije u gradu.


Osim na dva kotača na vlastiti pogon, posjetitelji Riječkog lukobrana od jučer se njime mogu provozati i električnim vozilom, kapaciteta prijevoza sedam putnika, kojeg je u tu svrhu nabavila Lučka uprava, a prometovat će na relaciji od korijena lukobrana do zgrade Dezinsekcije.


 


Smanjiti gužve




U Autotroleju i Lučkoj upravi očekuju da će nova ponuda na Molo longu biti i više nego dobro prihvaćena.


– Gradski bicikli nova su komponenta javnog gradskog prijevoza, kojom želimo unaprijediti javni prijevoz, zadovoljiti potrebe naših korisnika te ujedno smanjiti gužve na ulicama u centru grada, što direktno dovodi i do smanjenja emisije štetnih plinova u Rijeci, rekao je direktor Autotroleja Željko Smojver.


Bicikli će, uz obaveznu identifikaciju korisnika, biti dostupni svim zainteresiranim građanima i posjetiteljima Rijeke, i to potpuno besplatno, barem za tarajanja pilot projekta. Novinare je zanimalo do kad će besplatni i ostati, na što je Smojver odgovorio kako rok trajanja projekta još nije definiran.



Cijela je prezentacija novih sadržaja namijenjenih oživljavanju Molo longa, unatoč trudu organizatora, djelovala u najmanju ruku apsurdno pokraj sablasno praznog najvažnijeg i najskupljeg objekta na lukobranu – Putničkog terminala. Kada bi ta promašena investicija teška sto milijuna kuna mogla ponovno zaživjeti pokušali smo saznati od Mezaka, s obzirom da je jučer bio zadnji dan za podnošenje ponuda potencijalnih novih koncesionara.


– Očekujemo da će postupak odabira novog koncesionara biti gotov u lipnju, odgovorio je Mezak, koji je na dodatno pitanje o broju ponuda odgovorio kako do jučer ujutro nije stigla niti jedna, ali i dodao kako očekuje da će do kraja dana biti službenih ponuda koncesionara.



– Glavni nam je cilj prikupiti podatke i povratne informacije na temelju kojih ćemo odlučiti o eventualnom daljem širenju mreže gradskih bicikala, rekao je Smojver.


Svima željnima vožnje po Molo longu bicikli će biti dostupni svakoga dana u razdoblju od osam do 20 sati, a vikendom do 21 sat, dok će električno vozilo lukobanom prometovati svakih sat vremena u razdoblju od devet do 13 i od 16 do 20 sati, a vikendom od devet do 21 sat. Za potrebe biciklista i električnog vozila duž lukobrana iscrtane su i posebne staze, čime je Molo longo i službeno, osim šetnice, postao i biciklistička staza.


To je, kazao je ravnatelj Lučke uprave Vlado Mezak, tek početak projekta otvaranja lukobrana prema gradu i građanima.


– Ono što sam zajedno s gradonačelnikom najavljivao u prosincu sada se počinje ostvarivati. Započeli smo i realizaciju tehnološkog parka, za sad skromnom instalacijom sidra i bitve, uz suglasnost konzervatora postavljeni su kontejneri koje oslikavaju polaznici Škole primijenjenih umjetnosti, a prostor u njima koristit će sportske i kulturne udruge te umjetnici za svoje programe, rekao je Mezak.


 


Prvi đir


Cjelokupna investicija u projekt gradskih bicikala iznosila je 120 tisuća kuna bez PDV-a, a dobavljač vozila i opreme je tvrtka UTE iz Pule, a na prvu vožnju lukobranom izvezli su ih vozači Autotroleja, isti oni koji su dva dana ranije na prve vožnje krenuli s deset novih gradskih autobusa pogonjenih prirodnim plinom.


Čast da naprave prvi “đir” električnim vozilom pripala je gradonačelniku Rijeke Vojku Obersnelu, pročelnici gradske uprave za komunalni sustav Ireni Miličević,  direktoru Autotroleja Smojveru i ravnatelju


Lučke uprave Mezaku. Dok su oni uživali u bešumnoj vožnji, najčešći komentar promatrača bio je – e, da su barem češće izbori, imala bi Rijeka možda već i podzemnu željeznicu, a ne samo autobuse na plin i gradske bicikle.



Gradski bicikli Autotroleja nisu prvi javni bicikli u Rijeci. Na ideju iznajmljivanja bicikala za vožnju centrom grada već su ranije došli u muzeju računala Peek&Poke, gdje se u tu svrhu koriste dvije potpuno restaurirane “ponice”, koje se iznajmljuju na sat.