Otežan pristup

Rijeka ima ozbiljan problem: Hitnim službama je zbog parkiranih vozila teško prići mjestu intervencije

Marinko Glavan

Foto R. Brmalj

Foto R. Brmalj

Na »crnim točkama« postavljena je horizontalna i vertikalna signalizacija koja vozače upozorava na kojim mjestima ne smiju parkirati vozila jer time ugrožavaju svoje susjede, sebe i imovinu. Ide se i s represivnim mjerama, kaže zapovjednik JVP-a Rijeka Hinko Mance



RIJEKA Intervencije hitnih službi u Rijeci i okolici, prvenstveno vatrogasaca i hitne pomoći, učestale zadnjih dana, na površinu su još jednom izbacile ozbiljan problem s kojim se interventne službe susreću, a to je otežan pristup zgradama, zbog kojeg se gubi dragocjeno vrijeme pri intervencijama.


Zapovjednik Javne vatrogasne postrojbe Grada Rijeke, Hinko Mance, ističe kako je riječ o ozbiljnom problemu koji je prisutan već dulje vrijeme, a pogađa posebno vatrogasce. – U Rijeci su česte situacije u kojima je otežan pristup interventnim vozilima, posebno našim, vatrogasnim, koja su gabaritima uglavnom znatno veća od vozila Hitne medicinske pomoći ili policije – kaže Mance. Uzroci se, dodaje, mogu podijeliti u nekoliko skupina, no najkritičnija su područja oko visokih stambenih zgrada, kakvih je u Rijeci relativno velik broj.

Uska ulica / Foto R. Brmalj


Uska ulica / Foto R. Brmalj



Represivne mjere




U takvim zgradama, poput »eševa« na Rastočinama, nebodera na Kozali ili onih u Čandekovoj i Dubrovačkoj ulici na Turniću, živi velik broj ljudi. A veliki broj ljudi u današnje vrijeme znači i velik broj osobnih automobila, za koje nema ni približno dovoljno parkirnih mjesta u okolici tih zgrada pa ljudi vozila parkiraju doslovce posvuda, blokirajući pristup interventnim vozilima, ne vodeći računa zapravo o vlastitoj sigurnosti u slučaju požara, kaže Mance.



Problema s pristupom ponekad, iako rjeđe nego vatrogasci, imaju i djelatnici Hitne pomoći, potvrdila je zamjenica ravnatelja Zavoda za hitnu medicinu, dr. Biserka Grbčić Mikuličić. – I naši timovi najviše poteškoća s pristupom imaju u visokim neboderima, a problem je posebno izražen na Rastočinama, gdje se često s nosilima probijamo između parkiranih automobila. Poteškoća zna biti i u centru, te povremeno u drugim dijelovima grada, pa se zna dogoditi da se vozilo Hitne pomoći mora parkirati pedeset, sto ili više metara od mjesta intervencije. Također, događa se i da vozač mora napraviti krug, dok je ostatak tima u zgradi na intervenciji, a kad je potrebno da i vozač sudjeluje, nažalost u nekim situacijama nemamo izbora nego vozilo ostaviti na prometnici dok ne iznesemo pacijenta. Unatoč svim tim problemima, još se nije dogodilo da nismo mogli intervenirati, jer uvijek se nađe neki način, kaže dr. Grbčić Mikuličić


Teško je očekivati da će se ovaj problem, koji svakodnevno zagorčava život i samim stanarima, a prilikom intervencija i vatrogascima, uskoro adekvatno riješiti. – Kada su neboderi građeni, prije 40 i više godina, nije se uzimalo u obzir da će broj automobila rasti. Danas svako kućanstvo uglavnom ima po dva automobila pa bi shodno tome trebalo imati i po dva parkirna mjesta, što ni približno nije slučaj zbog ogromnog broja stambenih jedinica na relativno malom prostoru. Tako da parkirana vozila vrlo često onemogućavaju adekvatan pristup vatrogasnim vozilima. Taj je problem prepoznat, te smo u suradnji s komunalnim službama i policijom na proljeće krenuli u postavljanje horizontalne i vertikalne prometne signalizacije koja vozače upozorava na kojim mjestima ne smiju parkirati svoje automobile jer time ugrožavaju i svoje susjede i sebe i svoju imovinu. Ide se i s represivnim mjerama, izdaju se upozorenja, ali i kazne za prekršitelje, kaže Mance.

U priobalnim gradovima problematična su i središta, često s uskim i nepristupačnim ulicama, kao u riječkom starom gradu, a u Rijeci je dodatni problem i zahtjevna konfiguracija terena. Problem uskih ulica izraženiji je u nekim drugim primorskim gradovima, poput središta Dubrovnika, Šibenika ili Splita. S druge strane, Rijeka nije izgrađena na ravnom terenu, već na padinama, zbog čega su ulice strme i zavojite, pa se tu opet javljaju problemi s pristupom, posebno ako na takvim pozicijama imamo još i nepropisno parkirana vozila – kaže Mance.



Zanima nas je li bilo situacija da vatrogasci nisu mogli intervenirati zbog neodgovorno parkiranih automobila, te što poduzimaju kada se nađu u situaciji da zbog nekog vozila ne mogu pristupiti objektu koji je zahvaćen požarom. – Nemamo vremena zvati »pauk«, a noću ta služba ni ne radi. Imamo tehnike kojima možemo neko vozilo pomaknuti za metar-dva, ali to ne samo da često rezultira štetama i na tim vozilima i na našima, nego gubimo vrijeme koje je pri hitnim intervencijama bilo koje vrste, a posebno u gašenju požara, dragocjeno. Stoga apeliram na vozače, iako sam svjestan da nemaju dovoljno parkirnih mjesta, da se pridržavaju znakova i ne blokiraju pristupne puteve svojim vozilima, radi svoje sigurnosti, kaže Mance.


Zakazao urbanizam


Treća problematična područja za vatrogasce su oni dijelovi grada gdje je zakazao urbanizam. U Rijeci su to, kaže vatrogasni zapovjednik, prvenstveno Grbci i Gornji Zamet. – To su područja gdje su nekad bila uglavnom poljoprivredna zemljišta, vrtovi i vinogradi. Na tim su zemljištima izgrađene uglavnom obiteljske kuće, ali pritom nisu izgrađene odgovarajuće prometnice, nego su ostali stari, praktički poljski putevi između parcela koji su samo asfaltirani, i kroz koje se ponekad teško probiti vatrogasnim kamionom – kaže Mance.


Velikih problema u prometu ima i opatijska hitna pomoć koja se nalazi u Ulici Vladimira Nazora. Uska prometnica, velik broj parkiranih vozila, gust promet često zadaju glavobolju djelatnicima hitne kojima problem ne predstavlja samo dolazak na mjesto intervencije, već i im je zbog prenapučenosti često onemogućen i izlazak na intervenciju.