Nedostaje radne snage

Pošta bez poštara: Nitko neće u poštare. Plaće su male, a posla je previše

Marinko Glavan

U Primorsko-goranskoj županiji trenutačno je zaposleno oko 250 poštara  / Snimio Vedran KARUZA

U Primorsko-goranskoj županiji trenutačno je zaposleno oko 250 poštara / Snimio Vedran KARUZA

Novom reorganizacijom smanjen je broj ljudi na terenu te im je povećan broj ulica koje pokrivaju, kao i pošiljaka koje moraju dostaviti. Rezultat toga je nemogućnost iznošenja svih pošiljaka u zakonom određenom radnom vremenu od osam sati dnevno. Nadređeni zahtijevaju da radimo i izvan radnog vremena, ali iako ostajemo i po sat ili dva dulje, događa se da ne uspijemo podijeliti sve pošiljke. Zbog toga zastrašivanjem i prijetnjama otkazom zahtijevaju da radimo još duže, ističu poštari koji su željeli ostati anonimni



RIJEKA   Nije ni čudo da nas nema dovoljno. Raznosimo poštu po kiši, suncu, buri, često radimo prekovremeno, a plaća se jedva »nategne« preko pet tisuća kuna, kaže nam djelatnik hrvatske pošte s kojim smo kratko razgovarali o ovom odgovornom i teškom poslu, kojim se sve manje ljudi želi baviti, osobito u regijama gdje je moguće naći lakši posao za bolju plaću.


Svjedoči tome i objava iz Hrvatske pošte, u kojoj se traži veći broj poštara opće dostave i ekspres dostave i to na području Primorsko-goranske, Istarske, Zadarske, Šibensko-kninske, Splitsko-dalmatinske i Dubrovačo-neretvanske županije, dakle svih jadranskih županija, s izuzetkom Ličko-senjske.


Koliko Pošti nedostaje poštara, govori i detalj iz objave, bolje rečeno njegov izostanak, a to je da uopće nije određen rok do kojeg se zainteresirani kandidati trebaju prijaviti, što očito znači da je potreba za zapošljavanjem novih kadrova stalna. I to unatoč tome što Pošta, kako tvrdi u objavi, nudi sigurno i stabilno radno mjesto i primanja, niz beneficija uz redovnu plaću, te »dinamičnu radnu okolinu«. Potvrđuje to i naš sugovornik, koji je želio ostati anoniman, kako bi izbjegao eventualne neugodnosti na poslu.


Šikaniranja i otkazi




– Broj radnika na terenu godinama se smanjuje, a posla je sve više i sve je zahtjevniji. Ljudi nas i dalje uglavnom vole i srdačno dočekuju, iako se našim dolascima sve manje vesele, jer uglavnom im stižu računi i slično. Događa se i da moramo raditi dulje od osam sati, jer naprosto ne stignemo obaviti sav posao u redovnom radnom vremenu, kaže poštar, koji nije htio zalaziti u detalje, poput odnosa poslodavca, odnosno nadređenih prema samim poštarima, tek kratko komentirajući kako on nema previše problema sa svojim nadređenima.


Za razliku od njega, grupa poštara koja se obratila našem listu, problema itekako ima, i to zbog prekomjernog rada i kako tvrde u svom dopisu »šikaniranja i omalovažavanja na radnom mjestu«. I oni su željeli ostati anonimni, u strahu od mogućih sankcija na radnom mjestu.


– Novom reorganizacijom smanjen je broj ljudi na terenu te im je povećan broj ulica koje pokrivaju, kao i pošiljaka koje moraju dostaviti. Rezultat toga je nemogućnost iznošenja svih pošiljaka u zakonom određenom radnom vremenu od osam sati dnevno. Nadređeni zahtijevaju da radimo i izvan radnog vremena, ali iako ostajemo i po sat ili dva dulje, događa se da ne uspijemo podijeliti sve pošiljke. Naš nadređeni zbog toga zastrašivanjem i prijetnjama otkazom zahtijeva da radimo još duže, ističu poštari, dodajući kako su svakodnevno izvrgnuti omalovažavanju i pogrdnim izrazima, te smatraju kako im je ugroženo pravo na rad sukladno zakonskim propisima.


Posla više, a ljudi manje


Sve skupa, ističu, dovodi do toga da njihovi kolege pod takvim pritiscima daju otkaze i odlaze u druge tvrtke, a opterećenje onih koji ostaju još više se povećava. O njihovim tvrdnjama pitali smo i Hrvatski sindikat pošte, odnosno predsjednika Milana Jukića, koji je potvrdio kako je posla sve više, a poštara sve manje.

– Prije nekoliko godina imali smo 12 tisuća zaposlenih, a sada nas je devet tisuća. U međuvremenu, s prestankom poslovanja privatne tvrtke koja je neko vrijeme imala značajan tržišni udio, udio Hrvatske pošte u ukupnom broju pošiljaka porastao je s nešto više od šezdeset posto, na osamdeset posto. Te brojke jasno govore da je posla više, a ljudi manje. Posebno je to izraženo u regijama uz more, gdje ljudi očito mogu naći bolje plaćene poslove, pa tamo postoji stalna potreba za zapoljavanjem poštara, kaže Jukić.


Zanimalo nas je jesu li i do Sindikata stigle pritužbe o prekomjernom radu, prijetnjama i šikaniranjima od strane poslodavca.



Nedovoljan broj poštara itekako osjete i korisnici usluga Hrvatske pošte, posebno u riječkim prigradskim naseljima i manjim mjestima u županiji. Tako Boris Manilović iz Donjih Sroki kaže kako na tom dijelu Viškova pošta učestalo kasni ili uopće ne dolazi.– Zbog toga imamo nemale probleme. Računi uglavnom stižu nakon datuma dospijeća, ili uopće ne dolaze, pa redovito moram plaćati kamate. Neko vrijeme poštara uopće nije bilo, pa nikakvu poštu nisam primao. Morao sam sam nazivati okolo i objašnjavati kako nisam primio račun, primjerice American Expressa, te da mi kažu koliki iznos moram platiti. Ovo je prvi put u pedeset godina da se takve stvari događaju. Poštara nema, a u pošti u Viškovu ne žele mi dati moju poštu, s obrazloženjem da to nije njihov posao. Zvao sam i odgovornu osobu u Hrvatskim poštama koja raspoređuje radnike na terenu, ali njegov odgovor je bio da on jednostavno nema dovoljno ljudi, te da se mogu žaliti kome god hoću, ali da on ne može ništa učiniti, kaže Manilović.


– Došle su i do nas takve tvrdnje, međutim, kako ljudi, vjerojatno u strahu od gubitka radnih mjesta, žele ostati u anonimnosti, nama je vrlo teško poduzeti bilo kakve korake prema poslodavcu, bez konkrentih pritužbi, kazao je Jukić.


Građani im vjeruju


Upit smo poslali i upravi Hrvatske pošte, tražeći podatke o broju zaposlenih poštara u Primorsko-goranskoj županiji, broju poštara koji žele zaposliti, kao i jesu li poštari primorani raditi izvan radnog vremena, zbog nedostatka ljudi na terenu, te je li zbog prekomjernog rada i s njim povezanih šikaniranja radnika bilo pojedinačnih prijava poslodavca ili prijava od strane Sindikata. Iz Pošte odgovaraju kako su, kao i niz kompanija u zemlji, suočeni s izazovom u pronalaženju radne snage, što je pogotovo izraženo za vrijeme sezone.


– Obzirom da u svim županijama, a tako i u Primorsko goranskoj, postoji uobičajena fluktuacija radnika koja se nažalost povećava zbog odlaska radne snage u inozemstvo, potreban nam je veći broj poštara kako za potrebe opće, tako i za potrebe ekspres dostave.



Hrvatskoj pošti poslali smo i upit o uvjetima koje moraju zadovoljavati kandidati za radno mjesto poštara.– Potencijalni kandidati koji bi voljeli raditi na radnom mjestu poštara gdje je prosječna plaća oko 4.500 kuna svakako bi trebali biti odgovorni i motivirani za obavljanje ovog posla. Također, važna nam je i komunikativnost, pristupačnost i točnost u radu. Osim toga, potrebno je imati i vozačku dozvolu B kategorije obzirom da vrlo često rad uključuje vožnju na motoru do 50 kubika odnosno vožnju dostavnog vozila ovisno o tome da li radite kao poštar opće ili poštar ekspres dostave, odgovaraju iz HP-a.


Što se tiče Primorsko goranske županije, trenutno je ukupno zaposleno oko 250 poštara opće i ekspres dostave.


Planiranje radnog vremena


Posao poštara nije lagan, ali je vrlo dinamičan i za radnike koji ne vole stalno sjediti na jednom mjestu idealan. Možete s susresti sa različitim korisnicima i različitim situacijama pa ponekad poštari znaju imati prave anegdote o tome što su sve doživjeli. Međutim, kao što znate, svi naši poštari su vrlo cijenjeni i uvažavani u svojoj zajednici te im građani s pravom vjeruju, odgovaraju iz HP-a. Na dio upita koji se odnosi na poštivanje radnog vremena i prijave radnika ili Sindikata, odgovaraju tek kako »poštari radno vrijeme planiraju u dogovoru s rukovoditeljem, sukladno propisanim rokovima dostave i količini pošiljaka«, ne navodeći rade li poštari i izvan radnog vremena.

– Pri tome se uvijek vodi računa o ravnomjernoj opterećenosti svih poštara na određenom području. Sa socijalnim partnerima surađujemo jako dobro i zajednički rješavamo sve izazove koji su pojavljuju na terenu jer imamo zajednički cilj – učiniti da kompanija posluje dobro na zadovoljstvo radnika, sindikata i menadžmenta, s posebnim naglaskom na zadovoljstvo korisnika kako bismo ostvarili našu misiju: Hrvatska pošta – građanima na usluzi, zaključuju u HP-u.