Korisnici odlučuju o sudbini toplana

Poslani anketni listići: Deset tisuća potrošača Energa ima na raspolaganju – pet mogućnosti

Marinko Glavan

Što će odlučiti korisnici centralnog grijanja – toplana na Krnjevu / Foto Vedran KARUZA / NL arhiva

Što će odlučiti korisnici centralnog grijanja – toplana na Krnjevu / Foto Vedran KARUZA / NL arhiva

Ključno je prvo pitanje: Želite li koristiti Energovu uslugu centralnog grijanja po postojećim uvjetima propisanima zakonima i Pravilnikom o načinu raspodjele i obračunu? Mogući odgovori su »da« ili »ne«, pri čemu se oni koji odgovore »ne«, mogu izjasniti za jednu od pet opcija



RIJEKA Na adrese riječkih korisnika centralnog grijanja jučer je započelo slanje anketnih listića Energa s upitom žele li i dalje koristiti usluge gradskog distributera toplinske energije ili ne.


  Anketni listići poslani su sukladno odluci Gradskog vijeća, a prema objašnjenjima direktora Energa Sanjina Kirigina, ključno je prvo pitanje, koje glasi: Želite li koristiti Energovu uslugu centralnog grijanja po postojećim uvjetima propisanima Zakonom o energiji, Zakonom o tržištu toplinske energije i Pravilnikom o načinu raspodjele i obračunu troškova za isporučenu toplinsku energiju.


  Mogući odgovori su da ili ne, pri čemu se oni koji odgovore ne, u drugom pitanju mogu izjasniti za jednu od pet ponuđenih opcija.




Prva je da zgrada ostane u toplinskom sustavu Energa, ali se račun ispostavlja zgradi, a ne pojedinačnim korisnicima te naplaćuje iz zajedničke pričuve dok se korisnici sami unutar zgrade dogovaraju o načinu raspodjele.


   U praksi to bi značilo da za pojedinu zgradu neka pravna ili fizička osoba mora preuzeti ulogu Kupca toplinske energije, što trenutačno za sve zgrade obavlja sam Energo, budući da se na natječaj za Kupca toplinske energije u Rijeci nije javila niti jedna druga tvrtka.


Kupac može postati tvrtka koja upravlja zgradom, netko od stanara ili pak treća tvrtka koja bi se bavila naplatom i raspodjelom troškova, no u stvarnosti je teško očekivati da će biti zainteresiranih za ovu opciju, budući da bi Kupac toplinske energije morao svakog mjeseca Energu plaćati ukupnu potrošnju zgrade, preuzimajući na sebe sav rizik naplate od krajnjih potrošača – stanara.


Koliko su tvrtke i pojedinci spremni prihvatiti se takvog aranžmana, svjedoči i spomenuti natječaj na koji se prošle godine nije prijavio ama baš nitko, pa se na koncu prijavio samo Energo, i to za sve zgrade, kako bi mogao nastaviti s isporukom toplinske energije.  


  Druga ponuđena opcija je isključenje zgrade iz sustava, pri čemu suvlasnici samostalno odlučuju o grijanju. U najkraćim crtama, to znači isključenje s toplane, bez ikakvih daljnjih obaveza plaćanja Energu, s tim da svaki vlasnik stana za sebe odlučuje kojim energentom će se grijati, sukladno svojim potrebama i financijskim mogućnostima.


Treća je mogućnost isključenje zgrade iz toplinskog sustava i, ukoliko postoje tehničke mogućnosti, izgradnja vlastite kotlovnice kojom zgrada samostalno upravlja. Energo će, stoji u anketnom listiću, pružiti tehničku i stručnu pomoć suvlasnicima u pogledu izrade projekta, odabira uređaja, smještaja kotlovnice i drugih tehničkih pitanja, a po uzoru na stambenu zgradu na adresi Martina Kontuša 12 u Rijeci. Energo će, također, u suradnji s Gradom Rijekom, ispitati mogućnost sufinanciranja nabave radova i opreme kod Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost za one zgrade koje se odluče za ovu opciju.


   Četvrta opcija je prestanak isporuke toplinske energije sa završetkom ove sezone grijanja, uz mogućnost davanja toplana u najam korisnicima, po cijeni od sto kuna mjesečno po stanu. Ova je opcija u najmanju ruku prilično upitna, jer bi korisnici koji unajme toplanu morali osigurati upravljanje, održavanje, nabavku energenata kao i sve troškove koji proizlaze za redovnu funkcionalnost pogona toplane, što, prema zakonskim odredbama za dio toplana znači i zapošljavanje određenog broja stručnih radnika. U svakom slučaju, uz sto kuna mjesečnog najma korisnici bi morali plaćati i određeni iznos stručnim tvrtkama za poslove upravljanja i održavanja, a u slučaju kvara sami snositi troškove popravka. Uz to, nejasno je tko bi i kakve ugovore potpisivao, kao i tko bi preuzeo obavezu naplate, opet snoseći sav rizik naplate od krajnjih korisnika, tako da se i ova opcija doima više ukrasom na papiru, nego realnom mogućnošću odabira za korisnike.


   Na koncu peta opcija u osnovi ponavlja prvo pitanje iz ankete, jer nudi gašenje toplinarske djelatnosti Energa, prestanak isporuke usluge pri čemu korisnici sami moraju smisliti čime se grijati i kako osigurati isporuku tople sanitarne vode.


Više možete pročitati u tiskanom izdanju!