Riječ je o troškovima od 2009. do 2012. za izradu, održavanje, hosting i uređivanje portala, a ocjene su da su iznosi za neke stavke i nekoliko puta veći od uobičajenih
RIJEKA » Proteklih je dana počela demontaža zida kojim je opasan informatički ZID (Zavod za informatičku djelatnost) i to analizom troškova koje Grad Rijeka ulaže u gradske portale, ponajprije u portal Moja Rijeka, uz koji egzistiraju www.rijeka.hr i službena stranica riječkoga gradonačelnika.
Prema podacima koji su nam dostavljeni, Grad Rijeka izdvojio je za portal Moja Rijeka u protekle četiri godine, od 2009. do 2012. godine, prema ugovorima o izradi, održavanju, hostingu i uređivanju portala Moja Rijeka ukupno 1,3 milijuna kuna bez PDV-a. No, kada se na iznos doda PDV i još neke stavke, može se izračunati da je za izradu i za rad portala do sada plaćeno oko dva milijuna kuna.
A valja podsjetiti na tekst koji je objavljen u svibnju 2010. godine, kada je Moja Rijeka službeno predstavljena:
»Multimedijalni portal izradila je zagrebačka web.burza, koja je izabrana putem javnog natječaja, a na izradu aplikativnog rješenja i dizajn Grad je utrošio 362.850 kuna. Portal će u novinarskom i uredničkom smislu biti održavan u suradnji s Astoria centrom, a u Gradu očekuju kako će ih to stajati između 15 i 20 tisuća kuna mjesečno, ovisno o opsegu posla«. Procjena se nije pokazala točnom.
Ugovori s Burzom i Astorijom
– Na portal Moja Rijeka odnose se sljedeći ugovori, odnosno dijelovi ugovora: u 2009. godini – ugovor s tvrtkom Burza d.o.o. za izradu portala Moja Rijeka (295.000 kn); u 2010. godini – ugovori s tvrtkom Burza d.o.o o nadogradnji sustava rubrikom Tužibaba i tagiranjem (30.260 kuna), posluživanje (hosting) portala u šest mjeseci (25.200 kuna), savjetodavne usluge tehničkom uredništvu (35.000 kuna); ugovori s tvrtkom Astorija za foto servis (44.715 kuna), za uredničke poslove za osam mjeseci (182.000 kuna); Hina-opći servis vijesti (5.500 kuna). U 2011. godini – ugovor s tvrtkom Burza d.o.o. za održavanje i posluživanje (hosting) portala ukupno 100.400 kuna, ugovor s tvrtkom Astorija za uređivanje, novinarske poslove, edukaciju suradnika (406.497,36 kn). U 2012. godini – ugovor s tvrtkom Burza d.o.o o održavanju (do sada je isplaćeno 11.250 kuna), ugovor o migraciji na poslužitelj Grada (3.500 kuna); ugovor s tvrtkom Astorija o uređivanju, novinarskim poslovima (do sada isplaćeno 184.063 kuna). Sve navedeno je bez PDV-a, prema ugovorenim iznosima, naveo je pročelnik ZID-a Vanja Smokvina.
U ZID-u 50 ljudi
No, činjenica je da u ZID-u radi gotovo 50 ljudi, a postoji i Služba za internetsku podršku pa čudi kako je moguće da se plaćaju visoki godišnji iznosi za tvrtku Astorija koja pruža uslugu uredništva za Moju Rijeku.
– U vrijeme pokretanja portala Moja Rijeka, Služba za internetsku podršku bila je, između ostalog, zadužena za uređivanje i održavanje gradskog portala www.rijeka.hr, praćenje svih događanja vezanih za rad gradske uprave. Na tom gradskom portalu u smislu pisanja i objave sadržaja, vijesti iz područja gradske uprave, povezanih ustanova i društava, rade dvije osobe koje obavljaju i novinarski i fotografski posao. Za razliku od portala www.rijeka.hr, svrha pokretanja portala MojaRijeka bila je prikazati širinu tema i događanja u Rijeci koji nisu isključivo vezani za gradsku upravu, nego za Rijeku kao grad uopće, točnije, predstaviti Rijeku u znatno širem smislu i to Riječanima, ali i ostalim građanima Hrvatske.
Takav širi prikaz događanja u gradu, skupa s objavom brojnih videovijesti u cilju promocije Rijeke u najširem smislu nije bilo moguće realizirati s tek dvoje postojećih osoba koje stvaraju većinu sadržaja na portalu www.rijeka.hr, pojasnio je Smokvina. Pročelnik je dodao da je jedan od ciljeva koji se trajno ostvaruje bio plasirati upravo videosadržaje koje zbog tehničkih razloga nije bilo moguće vezati na portal www.rijeka.hr jer je takav videosadržaj privukao veći broj ljudi gradskom portalu.
– Cijeli portal MojaRijeka postavljen je i kao mjesto neposredne dvosmjerne komunikacije s gradskom upravom pa se građani učestalo javljaju u rubriku Tužibaba i putem ove rubrike postavljaju različita pitanja na koja posredstvom urednika odgovara gradska uprava u vrlo kratkom roku. Dodatno, posjetitelji portala imaju mogućnost registracije, a kao registrirani korisnici mogu unositi svoje sadržaje, fotogalerije, najave događanja koje uredništvo može dodatno istaknuti, komentirati uredničke i korisničke sadržaje, dodavati ih u favorite, doprinositi rubrikama Tužibaba i Vaše mišljenje. Osim toga, registrirani korisnici imaju potpuno personaliziranu naslovnicu čije su odlike prikaz svih sadržaja označenih tagovima koje je korisnik unaprijed odabrao ili upisao, prikaz sadržaja po dijelovima grada od interesa, te uvid u ono što rade (komentiraju, objavljuju) korisnici s kontakt liste, izjavio je Smokvina.
Tužibaba i kolumne
Inače, s tvrtkom Astorija je u kontekstu uredničkih i novinarskih poslova i edukacije suradnika do sada ugovoreno u 2010. godini 182.000 kuna za osam mjeseci rada portala, dok je u 2011. godini i u 2012. godini taj iznos po oko 400.000 kuna. Vidljivo je da je u 2011. i u 2012. godini potpisan skuplji ugovor za uredništvo portala.
– U 2010. godini portal je tek pokrenut, a iznos obuhvaća samo osam mjeseci rada. U 2011. i u 2012. godini planirani mjesečni iznos nešto je veći nego u prvoj, probnoj godini rada. Razlog povećanju je činjenica da je po probnom razdoblju u 2010. godini praćenjem aktivnosti posjetitelja i korisnika zaključeno da zbog kvalitete portala treba povećati količinu lokalnog sadržaja. Također, jasno je uočen rast upita i komentara u rubrici Tužibaba koju je samim time trebalo pojačano moderirati, formalizirana je i rubrika kolumni za koju je uočen interes posjetitelja, a i proširena je prisutnost portala na društvenim mrežama. Portal MojaRijeka dobitnik je niza nagrada koje uz rast broja posjetitelja pokazuju opravdanost dosadašnjih ulaganja u razvoj portala MojaRijeka, tvrdi Smokvina.
No, i za one koje nisu informatički previše pismeni jer im se znanje svodi na rad kažiprsta po mišu, zbunjujuće je da se niz poslova u vezi s informatikom prebacuje na privatne tvrtke kada je, prema podacima samog ZID-a, u tom odjelu zaposlena 41 osoba.
– U sklopu Direkcije za razvoj informacijskog sustava radi 18 radnika. Direkcija planira, projektira, izgrađuje i uspostavlja aplikativna programska rješenja za potrebe Grada Rijeke, komunalnih društava, ustanova i trgovačkih društava kojima je Grada Rijeka vlasnik ili koja obavljaju djelatnost od važnosti za Grad Rijeku. Tehnološki standard informacijske infrastrukture poslovnih informacijskih sustava Grada Rijeke su Oracle, EMC2 Documentum i Microsoft tehnološke platforme na kojima Direkcija razvija, održava i unapređuje 50-ak instalacija poslovnih aplikativnih sustava koji pružaju potporu financijsko-računovodstvenim poslovnim procesima i procesima uredskog poslovanja. Direkcija posjeduje iskustva i u razvoju internetskih aplikativnih rješenja. Samostalni razvoj novog sustava za upravljanje sadržajem (CMS) dostupnog putem interneta odbačen je kao opcija jer je s tehnološkog aspekta i aspekta temeljnih zadataka djelatnica i djelatnika bitno različit od posla kojim se Direkcija uobičajeno bavi. Zbog navedenog, odlučeno je da se pristupi nabavi vanjskog softvera, a ne izradi vlastitog, kaže pročelnik ZID-a Vanja Smokvina.
Arhiviranje fotografija
Jedna od stvari koje su sporne oko troškova Moje Rijeke je novac koji je izdvojen za katalogizaciju fotografija, kategorizaciju i arhiviranje. Informatički znalci se pitaju zbog čega se ne korsite besplatna rješenja za taj posao čija bi instalacija/integriranje stajalo, prema procjeni koju smo mi dobili, i do 15 puta manje novaca ukoliko bi se i za to uzela vanjska firma.
– U 2011. i 2012. godini poduzeću Astorija za upravljanje digitalnim sadržajem plaćeno je oko 250.000 kuna. Fondu fotografija Grada Rijeke na kojem su dostupne razne fotografije vezane uz rad gradske uprave, ustanova te komunalnih i trgovačkih društava u vlasništvu odnosno suvlasništvu Grada Rijeke, za sada mogu pristupiti samo djelatnici Grada Rijeke koji imaju pravo pristupa. Prva katalogizacija postojećeg Fonda fotografija Grada Rijeke napravljena je nakon odluke da se pristupi nabavi zajedničke aplikacije za pretraživanje Fonda fotografija, kao priprema za unos u Digital Assets Management (DAM) aplikaciju kojom će pristup fotografijama biti moguć putem weba. S obzirom na velik broj fotografija, napravljene su 22 mape u kojima su fotografije razvrstane po temama. Svaka mapa sadrži podmape u kojima su fotografije također razvrstane po jasno definiranim temama i nazivima. Fotografijama su dodijeljeni određeni atributi kako bi ih se moglo razlikovati prilikom pretraživanja i unošenja u Digital Assets Management aplikaciju (DAM). Budući da je riječ o složenom postupku, kao i činjenici da se radi o velikom broju digitalnih zapisa, fotografija, namjera je da se fotografije tijekom dužeg vremenskog perioda postepeno unose u DAM aplikaciju, a da se tek nakon toga korisnicima omogući javni pristup. Dakle, u prvom razdoblju nakon katalogizacije fotografija slijedi njihov postupan unos u DAM aplikaciju, a tek potom, kada veći broj fotografija po svim kategorijama i temama bude unesen u DAM aplikaciju, omogućit će se njihova izravna dostupnost putem weba svim ustanovama, komunalnim i trgovačkim društvima u vlasništvu Grada Rijeke, tvrdi Smokvina.
Daleko najspornija stavka kada je riječ o plaćanju gradskim novcem informatičkih usluga vanjskim tvrtkama je novac koji se izdvaja za hosting. Većina ljudi koja je u informatičkom biznisu zgraža se na cifre jer su one, prema njihovoj ocjeni, nekoliko puta veće nego što bi trebale biti. Tim više što je Grad Rijeka proteklih godina potrošio milijune kuna putem lizinga za nabavu i opremanje poslužitelja.
Pročelnik Zavoda za informatičku djelatnost Vanja Smokvina iznio je podatak da je u 2010. i 2011. godini tvrtki Burza za posluživanje plaćeno oko 75.000 kuna, dok je u 2012. godini istom poduzeću isplaćeno 3.500 kuna za migraciju portala na web poslužitelj Grada Rijeke, a od tada tvrtka Netcom obavlja hosting portala bez naknade.
– U okviru Ugovora s Burzom d.o.o. za uslugu izrade aplikacije za multimedijalni portal Grada Rijeke ugovoreno je i posluživanje rješenja u periodu od šest mjeseci. Nakon primopredaje aplikacije u 2010. godini zbog stabilnosti sustava i prihvatljive cijene usluge, s Burzom je ugovorena ista usluga do kraja 2010. godine. Zbog odluke da se ne naruši stabilnost sustava njegovom migracijom, u 2011. godini raspisan je javni natječaj za hosting i održavanje – Burza d.o.o. je dala najprihvatljiviju ponudu te je sklopljen ugovor. U 2012. godini portal Moja Rijeka je migriran na web servere Grada, kazao je Smokvina.