Uz pomoću prezentacije sličicama učenicima su objašnjene moguće ugroze od prirodnih i drugih nesreća i načini na koje trebaju reagirati u slučaju nesreća / Foto: Ivica Tomić
Milan Marković sakrio se iza strunjače, a pas ga je brzo spasio, što je oduševilo stotinjak učenika OŠ »Nikola Tesla« kojima je na njima prilagođen način prezentirano što je broj 112 i kako se koristi
RIJEKA Područni ured za civilnu zaštitu Rijeka obilježio je jučer dan jedinstvenog europskog broja za hitne službe 112, a jedna aktivnosti obilježavanja bilo je predavanje o Sustavu civilne zaštite i primjeni broja 112 u Osnovnoj školi »Nikola Tesla«.
Stotinjak učenika od prvog do četvrtog razreda gledalo je zanimljivu prezentaciju prilagođenu njihovu uzrastu. Uz pomoću prezentacije sličicama učenicima su objašnjene moguće ugroze od prirodnih i drugih nesreća i načini na koje trebaju reagirati u slučaju nesreća.
Naglasak je bio na upoznavanju učenika s brojem 112 i načinom na koji se koristi te ulogom žurnih službi – vatrogasaca, policije, hitne pomoći, gorske službe spašavanja, civilne zaštite i ostalih. Najzanimljiviji im je bio pas, belgijski ovčar Thomas, koji je također bio u njihovoj školskoj dvorani u cilju prezentacije i edukacije.
S 31. prosinca 2018. godine ukinuta je Državna uprava za zaštitu i spašavanje kao državna upravna organizacija u čijoj je nadležnosti bila uspostava i organizacija rada broja 112 u Hrvatskoj te je od 1. siječnja ove godine Sustav 112 sastavni dio Ministarstva unutarnjih poslova. Broj 112 građanima i turistima dostupan je 24 sata dnevno a pozivi su besplatni sa svih javnih telefonskih govornica, mobilnih ili fiksnih telefonskih priključaka.
Prijem hitnih poziva
Thomas je potražni pas iz sustava civilne zaštite, a njegov je vlasnik upravo pročelnik MUP-a, Područnog ureda za civilnu zaštitu Rijeka, Matko Škalamera.
– Doveo sam ga jer sam neovisno o ovoj pročelničkoj funkciji, i vodič potražnog psa i znao sam da će ovo djeci biti zanimljivo – kazao nam je Škalamera. I zaista, pas Thomas je zabavio djecu svojim vještinama, a u tome je puno pomogao voditelj Županijskog centra 112 Milan Marković, koji se sakrio iza strunjače, a pas Thomas ga brzo pronašao i »spasio«.
Županijski centri 112 zaprimaju pozive upućene na jedinstveni europski broj za hitne službe 112 neprekidno, 365 dana u godini i 24 sata dnevno i djeluju kao jedinstveni operativno-komunikacijski centri za sve vrste hitnih situacija – ističe Matko Škalamera koji je dodao i da je tijekom 2018. godine na razini Hrvatske zaprimljeno 1.487.042 poziva na broj 112 od kojih je 61,3 posto bilo namjenskih, 38,3 posto nenamjenskih i 0,4 posto zlonamjernih. Pozivatelji su u 53,9 posto poziva koristili mobilnu, a u 46,1 posto fiksnu telefonsku mrežu. Od ukupnog broja poziva zaprimljeno je 10.597 poziva na stranim jezicima, od kojih je većina, 72 posto, bila na engleskom jeziku. Pozivi su se u 2018. godini odnosili na 425.599 događaja od kojih je 58,3 posto bilo medicinskih, 32 posto sigurnosnih, 6 posto složenih i 3,7 posto vatrogasnih.
Pozivi stranaca
– U proteklom razdoblju sustav 112 u Hrvatskoj ispunio je svoju osnovnu namjenu i prepoznat je kao sustav na koji se građani i turisti mogu osloniti u svakoj hitnoj situaciji. Posebno ohrabruje činjenica porasta broja hitnih poziva na stranim jezicima, što znači da broj 112 prepoznaje sve više inozemnih turista te ga koriste i u našoj državi, čime se Hrvatska afirmira kao poželjno i sigurno turističko odredište, kaže Škalamera i ističe da je u Hrvatsku uvedena suvremena funkcionalnost »e-poziv« (eCall), na temelju Odluke Europskog parlamenta i vijeća od 15. svibnja 2014. godine o uvođenju interoperabilne usluge e-poziva na području cijele Europske unije.
U skladu s tom Odlukom od 1. listopada 2017. godine centri 112 su pripremljeni za prijam e-poziva, a Uredbom Europskog parlamenta i vijeća od 29. travnja 2015. godine određeno je da svi novi modeli automobila proizvedeni nakon 1. travnja 2018. budu opremljeni funkcionalnošću e-poziva.
U slučaju ozbiljne nesreće, u osobnom vozilu, automatski ili ručno, aktivira se poziv prema broju 112 i istovremeno se na broj 112 šalje SMS s potrebnim podacima o lokaciji i vozilu koje je sudjelovalo u prometnoj nesreći. E-pozivi u Hrvatskoj zaprimaju se za područje cijele države u Županijskom centru 112 Zagreb, u kojem je 2017. godine implementirana aplikacija za prijem e-poziva i izvršeno je testiranje sustava kao i obuka djelatnika Centra, kako bi se spremno dočekao početak pružanja te usluge.