Naši reporteri obišli dućane

POČELA SNIŽENJA Riječani se istrošili prije Božića, čekaju drugi ili treći krug sniženja cijena

Aneli Dragojević Mijatović

Stope sniženja su šarolike, a dio asortimana često ni nije snižen / Snimio Roni BRMALJ

Stope sniženja su šarolike, a dio asortimana često ni nije snižen / Snimio Roni BRMALJ

Kako su nam jučer potvrdili u riječkim trgovačkim centrima, ljudi jesu reagirali odmah po oglašavanju sniženja, jer oglašavanje tome i služi, međutim već jučer, drugog dana sniženja, potražnja je malo jenjala. Sve je to, i dalje ispod posjećenosti kakva je bila za vikend pred Božić kada su pucali po šavovima



RIJEKA Počela su sezonska sniženja, kreću se od 20 do 50 posto, objavila je Hrvatska gospodarska komora, a mi provjerili što se nudi po riječkim dućanima i kakav je odaziv kupaca.


Najčešći su napisi da je roba snižena »do 50 posto«, a iza toga se krije svašta – šarolike ponude i stope sniženja, nešto je na 20, nešto na 30 posto, a često dio asortimana uopće nije snižen jer se radi o – novoj kolekciji.


Ta nova kolekcija međutim nije proljetni outfit, nego i dalje zimska garderoba, možda malo finija, za doček nove godine ili pak bazni artikli, monokromatski, bež, crno, i dalje crveno, pa se kupci pitaju – može li se sniženje onda zvati sezonsko, ako neki zimski artikli i dalje drže cijenu.




Na pitanje, kako to da je više robe koja nije nego one koja je na sniženju, u jednom riječkom dućanu odgovaraju – tek je počelo. To je ustvari točno, kupci to znaju, čekaju drugi krug, treći krug sniženja, a to će se protegnuti kroz cijeli prvi i drugi mjesec…


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ



Domaći kupac već je naučio cikluse kupovine u tranzicijskom kapitalizmu, više se ne skače na prvu. Stoga i nema nekog stampeda po trgovinama. Ima međutim i iznimki, kao i dućana kod kojih je zaista snižen cijeli asortiman, najčešće za oko 30 posto.


Riječani međutim sve češće spominju Trst »koji je lijep, sniženja su veća…« Kako su nam pak jučer potvrdili u riječkim trgovačkim centrima, ljudi jesu reagirali odmah po oglašavanju sniženja, jer oglašavanje tome i služi, međutim, već jučer, drugog dana sniženja, potražnja je malo jenjala.


Sve je to, međutim, i dalje ispod posjećenosti kakva je bila za vikend pred Božić kada su pucali po šavovima.


U jednom pak dućanu u Tower centru prodavačica neslužbeno kaže da ulaznost kupaca na prvi dan sniženja i nije bila baš velika. Možda su se ljudi već istrošili, bio je »blackfriday«, pa dani uoči božićnih blagdana koji su uvijek »udarni« i sad se čekaju plaće… Možda će iza Nove godine biti bolje.



Inače, treba podsjetiti da HGK predviđa da će blaganska potrošnja u prosincu ove godine dosegnuti čak 13,5 milijardi kuna na razini Hrvatske, što je više no lani, a predviđa se i nastavak oporavka trgovine na malo, koja tako ponovno postaje glavni generator rasta BDP-a. Ljudi opet troše kao i prije krize. Gotovinski krediti rastu. Ako uzmemo u obzir da na Rijeku, odnosno na PGŽ, u financijskim tokovima obično otpada desetak posto od brojki na razini RH, moglo bi se pretpostaviti da su Riječani u prosincu potrošili između milijardu i milijardu i pol kuna.



Crveno i crno


U jednoj od trgovina neslužbeno saznajemo i kako su Riječani, što se njihovog brenda tiče, na sniženja nešto slabije odreagirali od Splićana ili Zagrepčana. No, ne može se generalizirati.


Dućani s robom koja i inače ima niže cijene općenito slabije osjete sniženja jer su cijene i inače povoljne. Uglavnom, šljokice, crveno, čipka, i dalje ponegdje drže cijenu. Čeka se Nova godina, a nakon novogodišnjeg slavlja šljokice naglo gube primat a cijena im obično vrtoglavo padne.


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ



Saša Brusić, zamjenik direktorice Tower Centra, kaže da su u prosincu općenito imali jako dobre pokazatelje i posjećenosti i prometa u trgovinama Centra.


– Vrhunac je bio zadnji vikend pred Božić, no kako su zimska sniženja počela odmah nakon Božića visoka posjećenost zapravo se samo nastavila jer su poslije blagdana mnogi ljudi slobodni, na godišnjem su odmoru, pa su došli odmah pogledati što mogu naći na sniženjima. Prva sniženja su nešto manja, iako mi se čini da su ove godine u većim postocima nego inače. Ali, sada je vrijeme kada se još uvijek mogu naći svi brojevi, dok je kasnije, kada budu veća sniženja, roba već probrana i izbor puno manji. U prosjeku, sniženja su uglavnom oglašena do 50 posto, s tim da se kreće od 20 do 30 posto, a ima ih čak i do 70. Drugi krug sniženja bude nešto kasnije, sredinom prvog mjeseca. Prvi dan sniženja Centar je stvarno bio krcat, ljudi su reagirali na objavu, ali sada je to malo jenjalo, tumači Brusić.



Dakle, pretjerane navale nema, osim u – Zari. I Zara je krenula sa sniženjima 27., on line i koji sat ranije, a prvog se dana sniženja jedva prolazilo po dućanu. Riječanke prije svega, ali i Riječani, doslovce su »okupirali« Zarin dućan na tri etaže na Korzu, pa se svi pitaju kada će više Zara useliti preko puta (u zgradu s koje je nadavno pao komad fasade) pa da svi imamo više mjesta… Tako snažan efekt sniženja sigurno je izazvan i činjenicom što Zara sa sniženjima krene odjednom i naglo pa svi čekaju taj dan »D«. Samo jedan manji dio dućana ostaje rezerviran za novu kolekciju, bazne modele… H&M primjerice uvijek ima svoje »ponude«, odnosno dio asortimana koji je snižen, pa je tako i sada: puno je toga sniženo no generalnog sniženja, na cijeli asortiman, ni kod njih nema… Mango pak sa sniženjima već tradicionalno kreće najranije, ove godine su krenuli 20., ponovno podsjetili na svoja sniženja 27., i očekuje se općenito silazna putanja cijena. I dalje je tu nova kolekcija koja nije snižena. No, vezano na termin »sezonski« treba reći da su ovi veliki globalni brendovi i postali globalni jer su (r)evoluirali koncept sezonskih kolekcija u modu koja se mijenja svaki tjedan; stalno nešto novo dolazi na police, brzo se kreira, kupuje, kratko nosi, pa ponovno kupuje, i tako ukrug. Zalihe se brzo pune i prazne, a nova kolekcija praktički postaje dnevni imperativ. Kupci su naviknuti da neprekidno prate što je na policama novo.



Rekordni prosinac


Loredana Maras, voditeljica marketinga ZTC-a, kaže da još ne može sa sigurnošću govoriti o tome kakav je bio promet u prosincu, jer uvid u promet može imati tek u siječnju, no po broju posjetitelja, po posjećenosti, ovaj je dvanaesti mjesec bio bolji nego svi dvanaesti mjeseci u njihovih šest godina poslovanja.


– Ne znam što je tome konkretno razlog, ali zadnje dane pred Badnjak imali smo najveću brojku posjetitelja ikada. Konkretno, u tu subotu prije Badnjaka bilo je 14.000 ljudi što je najveća brojka do sada u ZTC-u. Što se tiče sniženja, mislim da će odaziv na kupovinu biti daleko manji nego što je bio u prosincu, i mislim da u sezoni sniženja nećemo obarati rekorde. Ovo sada je prvi krug sniženja, drugi očekujemo za nekih desetak dana i onda ide sve na niže. Prvi mjesec nikad nije bio jak bez obzira na sniženja. I to je ta naša nevjerojatna potrošačka snaga da u dvanaestom mjesecu trošimo i kad imamo i kad nemamo, ističe Maras. Sniženja idu do 50, odnosno i do 60 posto.


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ



sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ


sniženja, shopping, snimio Roni BRMALJ