Sektor financija Lučke uprave ima četiri zaposlenika, ali od osnivanja 1996. posao vođenja poslovnih knjiga povjeren je tvrtki Maria Aničića, stranačkog kolege donedavnog ravnatelja Bojana Hlače
Od prvog dana svog osnivanja 1996. godine, Lučka uprava Rijeka poslove operativnog vođenja knjigovodstva povjerila je riječkom knjigovodstvenom servisu Adip Commerce. Za prvog ravnatelja Lučke uprave Rijeka Bojana Hlaču kroz cijeli njegov mandat koji se protegao na punih 16 godina angažiranje Adip Commerca očito je bilo samorazumljivo. No njegov nasljednik Vlado Mezak, službeno nam je potvrđeno u Lučkoj upravi, odlučio je prekinuti tu praksu. Mezak nam je, naime, potvrdio da od 1. srpnja 2013. godine, kada Adip Commercu ističe ugovor, Lučka uprava na sebe preuzima poslove koje je dosad s PDV-om mjesečno plaćala čak 41 tisuću kuna! »Na posebnu inicijativu novog ravnatelja Vladimira Mezaka poduzete su sve pripremne radnje za rješavanje pitanja računovodstvenih poslova ustanove.
Stranački kolege
Planirano je uvesti kadar Lučke uprave Rijeka u novonastale poslove s ciljem da se bez poteškoća u poslovanju nastave obavljati svi knjigovodstveno-financijski poslovi po isteku ugovorenog roka s tvrtkom Adip Commmerce«, napisano je u odgovoru Lučke uprave.
Sama po sebi ta informacija i ne bi bila toliko važna i intrigantna kada prvi osnivač i jedini član Uprave Adip Commerca ne bi bio Mario Aničić, stranački kolega donedavnog ravnatelja Lučke uprave Bojana Hlače. Oni su u jednom razdoblju bili značajno angažirani u HDZ-u i to tako što je od 2008. do 2012. Hlača bio predsjednik riječkog HDZ-a, dok je Aničić obavljao poslove koji su spadali u djelokrug rada političkog tajnika i blagajnika stranke te mu je kao takav bio jedan od najbližih suradnika i osoba od povjerenja. Usred tog zajedničkog stranačkog angažiranja, 1. siječnja 2010., Mario Aničić se službeno zapošljava u Lučkoj upravi Rijeka. Ravnatelj i stranački drug Bojan Hlača, može se nagađati po kojem kriteriju, upravo Marija Aničića, koji je prethodnih 14 godina vodio malu knjigovodstvenu tvrtku angažiranu u Lučkoj upravi, tada još i zapošljava na radno mjesto voditelja Odjela koncesija u Sektoru komercijalno-operativnih poslova.
Samo tri dana prije transfera iz svoje tvrtke u Lučku upravu, 29. prosinca 2009. godine, očito kako bi »pročistio« svoju poziciju unutar Adip Commerca, Aničić prestaje biti i osnivač i član uprave te male tvrtke. Njegova supruga, s kojom od veljače 2004. dijeli vlasništvo nad udjelima u tvrtki na način da svakome pripada 50 posto, otada postaje jedini osnivač i član uprave. Aničić pak prelazi sa stalnim zaposlenjem u Lučku upravu. Istodobno Adip Commerce nastavlja poslovnu suradnju s Lučkom upravom Rijeka.
Previsoka cijena
Čim je došao za novog ravnatelja Lučke uprave, Vlado Mezak očito je napravio kalkulaciju po kojoj je toj ustanovi jeftinije i praktičnije računovodstvene usluge odrađivati sa svojim postojećim kadrom, nego ih kao vanjsku uslugu plaćati Adip Commercu 31.800 kuna mjesečno uz dodatak PDV-a. Ta se cijena, neslužbeno nam je potvrđeno od nekih izvora u Lučkoj upravi, smatra i više no previsokom za vrstu i opseg poslova koje Adip Commerce obavlja za Lučku upravu. Upravo zato Lučka uprava će istekom ugovora preuzeti te poslove i stavit će troškove pod kontrolu čime se prestaje s nepotrebnom i sumnjivom rastrošnosti iz mandata ravnatelja Bojana Hlače.
(Ne)zahtjevan klijentTemeljem ugovora s Lučkom upravom, Adip Commerce je posljednjih godina za mjesečni iznos od 31.800 kuna obavljao poslove vođenja poslovnih knjiga, sastavljanja temeljnih financijskih izvještaja, izrade mjesečnih obračuna za plaće 50-ak radnika, obračuna naknada članovima Upravnog vijeća i ostalih vanjskih suradnika, usklađivanje glavne knjige i priprema izvješća prema zahtjevima Svjetske banke, praćenja plaćanja prema ugovorima, te izrade pomoćnih evidencija plaćanja i stanja, evidencija i ispunjavanje izvještaja za potrebe statistike te evidencija isplata plaća radnika za mirovinske potrebe. Stručnjaci koji se bave računovodstveno-financijskim poslovima potvrdili su nam da je iznos od 31.800 kuna vjerojatno puno veći od realnog koji bi se za to trebao plaćati. Posebno kad se uzme u obzir da se, prema informacijama naših izvora, zaprimanje i obrada računa uglavnom odrađivala s postojećim kadrom unutar Lučke uprave.
Najpovoljniji ponuđač
Iz Lučke uprave objasnili su nam kako je prvi ugovor s tvrtkom Adip commerce o obavljanju računovodstvenih usluga potpisan još 1996. na neodređeno vrijeme. U to vrijeme u RH se, sve do 2000. godine, primjenjivala uredba po kojoj su se poslovi sklapali direktno. Nakon 2000. primjenjuje se novi Zakon o javnoj nabavi po kojem je Lučka uprava Rijeka imala pravo slati pozivna pisma odabranim tvrtkama za usluge i radove do 200.000 kuna. I po tim uvjetima ponovno je bila izabrana tvrtka Adip Commerce. Ugovor je obnavljan svake iduće godine po istoj proceduri sve do 2006. godine. Te godine Adip Commerce je potpisao četiri ugovora o vođenju dnevne financijske operative i vođenja blagajne, za potrebe modernizacije riječke luke za usluge pripreme izrade financijskih izvješća u skladu sa zahtjevima financijskih konzultanata Svjetske banke, usluge vezane na reviziju poslovanja, a osobito načina korištenja sredstava kredita Svjetske banke za potrebe projekta modernizacije riječke luke te za primjenu novih informatičkih programa. Ta četiri ugovora s istom firmom dovela su do situacije da se premašuje iznos od 200.000 kuna po kojima se mogu sklapati ugovori na temelju pozivnih pisama te se 2007. raspisuje otvoreni postupak javnog nadmetanja po kojem je, kao uvjet, zatraženo iskustvo sa sustavom rada kredita Svjetske banke i procedurama Svjetske banke koje je, u slučaju Adip Commerca, stečeno upravo prije godinu dana preko četiri ugovora do 200 tisuća kuna.