Raskid ugovora s Adip Commercom

Outsourcing – out: Lučka uprava ima vlastite knjigovođe, ali je godinama plaćala vanjske

Robert Frank

Sektor financija Lučke uprave ima četiri zaposlenika, ali od osnivanja 1996. posao vođenja poslovnih knjiga povjeren je tvrtki Maria Aničića, stranačkog kolege donedavnog ravnatelja Bojana Hlače



Od prvog dana svog osnivanja 1996. godine, Lučka uprava Rijeka poslove operativnog vođenja knjigovodstva povjerila je riječkom knjigovodstvenom servisu Adip Commerce. Za prvog ravnatelja Lučke uprave Rijeka Bojana Hlaču kroz cijeli njegov mandat koji se protegao na punih 16 godina angažiranje Adip Commerca očito je bilo samorazumljivo. No njegov nasljednik Vlado Mezak, službeno nam je potvrđeno u Lučkoj upravi, odlučio je prekinuti tu praksu. Mezak nam je, naime, potvrdio da od 1. srpnja 2013. godine, kada Adip Commercu ističe ugovor, Lučka uprava na sebe preuzima poslove koje je dosad s PDV-om mjesečno plaćala čak 41 tisuću kuna! »Na posebnu inicijativu novog ravnatelja Vladimira Mezaka poduzete su sve pripremne radnje za rješavanje pitanja računovodstvenih poslova ustanove.


Stranački kolege


Planirano je uvesti kadar Lučke uprave Rijeka u novonastale poslove s ciljem da se bez poteškoća u poslovanju nastave obavljati svi knjigovodstveno-financijski poslovi po isteku ugovorenog roka s tvrtkom Adip Commmerce«, napisano je u odgovoru Lučke uprave.



Bivši vlasnik Adip Commerca Mario Aničić u telefonskom nam je razgovoru potvrdio da je njegova tvrtka radila za Lučku upravu. Potvrdio je i kako je 29. prosinca 2009. godine, samo tri dana prije zapošljavanja u Lučkoj upravi, 50 posto svojih udjela prenio na suprugu. Njegovo je viđenje da je na taj način izbjegnut sukob interesa. U Lučkoj upravi 1. siječnja 2010. godine zaposlio se, kaže, temeljem javnog natječaja i predviđene procedure.   Pitali smo ga kako je moguće da do 1. siječnja 2010. sa svojom tvrtkom Adip Commerce za Lučku upravu punih 14 godna obavlja računovodstvene poslove, a onda odjednom postaje voditelj Odjela koncesija u Sektoru komercijalno-operativnih poslova. Pitali smo ga, dakle, kakve veze ta dva posla imaju jedan s drugim. Njegov je odgovor bio kratak i precizan: »Svoje sposobnosti i znanje, prelaskom iz svoje firme u ovu ustanovu, stavio sam u funkciju Lučke uprave«. Naravno, tvrdi kako njegov angažman u Lučkoj upravi, bilo s privatnom firmom Adip Commerce, bilo kod zapošljavanja u toj ustanovi, uopće nije vezan uz zajednički angažman u HDZ-u s Bojanom Hlačom.




     Sama po sebi ta informacija i ne bi bila toliko važna i intrigantna kada prvi osnivač i jedini član Uprave Adip Commerca ne bi bio Mario Aničić, stranački kolega donedavnog ravnatelja Lučke uprave Bojana Hlače. Oni su u jednom razdoblju bili značajno angažirani u HDZ-u i to tako što je od 2008. do 2012. Hlača bio predsjednik riječkog HDZ-a, dok je Aničić obavljao poslove koji su spadali u djelokrug rada političkog tajnika i blagajnika stranke te mu je kao takav bio jedan od najbližih suradnika i osoba od povjerenja. Usred tog zajedničkog stranačkog angažiranja, 1. siječnja 2010., Mario Aničić se službeno zapošljava u Lučkoj upravi Rijeka. Ravnatelj i stranački drug Bojan Hlača, može se nagađati po kojem kriteriju, upravo Marija Aničića, koji je prethodnih 14 godina vodio malu knjigovodstvenu tvrtku angažiranu u Lučkoj upravi, tada još i zapošljava na radno mjesto voditelja Odjela koncesija u Sektoru komercijalno-operativnih poslova.


   Samo tri dana prije transfera iz svoje tvrtke u Lučku upravu, 29. prosinca 2009. godine, očito kako bi »pročistio« svoju poziciju unutar Adip Commerca, Aničić prestaje biti i osnivač i član uprave te male tvrtke. Njegova supruga, s kojom od veljače 2004. dijeli vlasništvo nad udjelima u tvrtki na način da svakome pripada 50 posto, otada postaje jedini osnivač i član uprave. Aničić pak prelazi sa stalnim zaposlenjem u Lučku upravu. Istodobno Adip Commerce nastavlja poslovnu suradnju s Lučkom upravom Rijeka.


Previsoka cijena


Čim je došao za novog ravnatelja Lučke uprave, Vlado Mezak očito je napravio kalkulaciju po kojoj je toj ustanovi jeftinije i praktičnije računovodstvene usluge odrađivati sa svojim postojećim kadrom, nego ih kao vanjsku uslugu plaćati Adip Commercu 31.800 kuna mjesečno uz dodatak PDV-a. Ta se cijena, neslužbeno nam je potvrđeno od nekih izvora u Lučkoj upravi, smatra i više no previsokom za vrstu i opseg poslova koje Adip Commerce obavlja za Lučku upravu. Upravo zato Lučka uprava će istekom ugovora preuzeti te poslove i stavit će troškove pod kontrolu čime se prestaje s nepotrebnom i sumnjivom rastrošnosti iz mandata ravnatelja Bojana Hlače.


   Na naš upit je li dosad bio potreban, posebno po vrlo visokoj mjesečnoj cijeni usluga, višegodišnji angažman Adip Commerca te kakva je struktura organizacije i kadrova Lučke uprave na poslovima računovodstva i financija, iz Lučke uprave su nam odgovorili da su u njihovom Sektoru financija zaposlene četiri osobe od kojih se, pored odgovarajuće stručne spreme i poznavanja računovodstvenog poslovanja neprofitnih organizacija, zahtijevaju dodatna znanja, odnosno poznavanje zahtjeva i standarda međunarodnih financijskih institucija i poznavanje engleskog jezika u čitanju i pisanju. Objasnili su nam i da na mjestima knjigovodstva i financijske operative Lučka uprava ima zaposlene dvije osobe, voditelja i saldakontista, dok su ostali poslovi knjigovodstva i financijske operative dosad bili povjereni vanjskom servisu, odnosno Adip Commercu. 

(Ne)zahtjevan klijentTemeljem ugovora s Lučkom upravom, Adip Commerce je posljednjih godina za mjesečni iznos od 31.800 kuna obavljao poslove vođenja poslovnih knjiga, sastavljanja temeljnih financijskih izvještaja, izrade mjesečnih obračuna za plaće 50-ak radnika, obračuna naknada članovima Upravnog vijeća i ostalih vanjskih suradnika, usklađivanje glavne knjige i priprema izvješća prema zahtjevima Svjetske banke, praćenja plaćanja prema ugovorima, te izrade pomoćnih evidencija plaćanja i stanja, evidencija i ispunjavanje izvještaja za potrebe statistike te evidencija isplata plaća radnika za mirovinske potrebe. Stručnjaci koji se bave računovodstveno-financijskim poslovima potvrdili su nam da je iznos od 31.800 kuna vjerojatno puno veći od realnog koji bi se za to trebao plaćati. Posebno kad se uzme u obzir da se, prema informacijama naših izvora, zaprimanje i obrada računa uglavnom odrađivala s postojećim kadrom unutar Lučke uprave.



Bivši ravnatelj Lučke uprave Rijeka i bivši predsjednik riječkog HDZ-a Bojan Hlača koji je najprije angažirao tvrtku Adip Commerce, a potom i zaposlio Marija Aničića, kaže da su obje situacije zakonski pokrivene.   – Aničić je zaposlen sukladno zakonskoj regulativi. Poznavao je financije i zato je radio s Adip Commercom u Lučkoj upravi, potom bio kod mene u HDZ-u i te je na kraju i zaposlen u Lučkoj upravi. To što je sa mnom bio u HDZ-u nije bilo primarno kod zapošljavanja. Zapošljavao sam ja stručnjake i iz drugih stranaka. Što se tiče angažiranja tvrtke Adip Commerce, ono je provedeno po procedurama. Ta je tvrtka dobila posao temeljem javnog natječaja i cijeli je postupak vodilo moje natječajno povjerenstvo. Iznos njihovog mjesečnog angažmana od 32 tisuće kuna plus PDV pitanje je javnog natječaja i ponude koja je prihvaćena, kazao nam je Hlača.


Zanimljivo je da je Adip Commerce prošlu godinu imao samo dva prijavljena djelatnika. Osim Lučke uprave Rijeka, koja mu je plaćala visoku mjesečnu naknadu, pri čemu mu očito i nije bila pretjerano zahtjevan klijent, imao je još klijenata kojima je također pružao takvu ili sličnu vrstu usluga. Konkretno, temeljem podataka dostavljenih FINA-i, Adip Commerce je 2012. ostvario ukupni prihod od 666.000 kuna, od čega je oko 60 posto vezano za Lučku upravu Rijeka. Dva zaposlenika Adip Commerca imala su dovoljno vremena da u toj godini dodatno uprihode još skoro 300.000 kuna. 

Najpovoljniji ponuđač


Iz Lučke uprave objasnili su nam kako je prvi ugovor s tvrtkom Adip commerce o obavljanju računovodstvenih usluga potpisan još 1996. na neodređeno vrijeme. U to vrijeme u RH se, sve do 2000. godine, primjenjivala uredba po kojoj su se poslovi sklapali direktno. Nakon 2000. primjenjuje se novi Zakon o javnoj nabavi po kojem je Lučka uprava Rijeka imala pravo slati pozivna pisma odabranim tvrtkama za usluge i radove do 200.000 kuna. I po tim uvjetima ponovno je bila izabrana tvrtka Adip Commerce. Ugovor je obnavljan svake iduće godine po istoj proceduri sve do 2006. godine. Te godine Adip Commerce je potpisao četiri ugovora o vođenju dnevne financijske operative i vođenja blagajne, za potrebe modernizacije riječke luke za usluge pripreme izrade financijskih izvješća u skladu sa zahtjevima financijskih konzultanata Svjetske banke, usluge vezane na reviziju poslovanja, a osobito načina korištenja sredstava kredita Svjetske banke za potrebe projekta modernizacije riječke luke te za primjenu novih informatičkih programa. Ta četiri ugovora s istom firmom dovela su do situacije da se premašuje iznos od 200.000 kuna po kojima se mogu sklapati ugovori na temelju pozivnih pisama te se 2007. raspisuje otvoreni postupak javnog nadmetanja po kojem je, kao uvjet, zatraženo iskustvo sa sustavom rada kredita Svjetske banke i procedurama Svjetske banke koje je, u slučaju Adip Commerca, stečeno upravo prije godinu dana preko četiri ugovora do 200 tisuća kuna.


Nakon toga, sve do danas, provodi se javna nabava putem otvorenog postupka na kojoj je Adip Commerce izabran svake godine kao najpovoljniji ponuditelj. U toku godina iznos za usluge računovodstvenih usluga povećao se od 6.500 do 31.680 kuna bez PDV-a. Među razlozima navodi se povećani broj djelatnika Lučke uprave Rijeka 1998. godine, a 2006. proširene su usluge za potrebe Svjetske banke, objasnili su iz Lučke uprave.