Popularizacija

Otvoren dan: Učenici uz prve ruke učili o skrivenim tajnama fizike

Ingrid Šestan Kučić

Srednjoškolcima su znanstvenici pokušali predočiti kako izgleda znanstveni rad  / Foto Vedran KARUZA

Srednjoškolcima su znanstvenici pokušali predočiti kako izgleda znanstveni rad / Foto Vedran KARUZA

"S djecom treba raditi, i to već od najranije dobi, a popularizacijske sadržaje treba provoditi tijekom cijele godine. Zato Otvoreni dan odjela organiziramo u zimskom semestru, a druge sadržaje poput Škole fizike u ljetnom semestru. Naši profesori stalno dobivaju upite škola koje nas žele posjetiti," kazala je pročelnica prof. dr. Rajka Jurdana Šepić



RIJEKA Kako upotrijebiti svjetlost za mjerenje duljine ili, pak, kako iskoristiti prirodnu svjetlost za mjerenje veličina iz svakodnevnog života te kako izgleda dio kukca, poput noge komarca, uvećan i do 10 tisuća puta – samo su neke od tajni koje su jučer djelatnici Odjela za fiziku Sveučilišta u Rijeci u sklopu Otvorenog dana otkrili posjetiteljima, a mahom se radilo o srednjoškolcima. Tijekom cijelog jutra svi su laboratoriji, kao i Centar za mikro i nano znanosti i tehnologiju bili na usluzi gostima među kojima je bilo i predškolaca, jer prvi put ove godine riječki su znanstvenici odlučili prirediti i predstavu za predškolski uzrast »Mišica u zemlji fizike«. Naglašavajući kako je popularizacija STEM područja izrazito bitna te da je bitno da se na njoj kontinuirano radi, pročelnica Odjela za fiziku prof. dr. Rajka Jurdana Šepić istaknula je da su već ove godine prvi pozitivni rezultati popularizacije prirodnih znanosti bili vidljivi na upisima.


Znanstvenici povratnici


– Prvi put nam se dogodilo da nismo upisali sve studente koji su željeli studirati fiziku. Stoga ćemo iduće akademske godine povećati upisnu kvotu. S djecom treba raditi, i to već od najranije dobi, a popularizacijske sadržaje treba provoditi tijekom cijele godine. Zato Otvoreni dan odjela organiziramo u zimskom semestru, a druge sadržaje poput Škole fizike u ljetnom semestru. Naši profesori stalno dobivaju upite škola koje nas žele posjetiti, kazala je pročelnica.



Zanimljivije nego u školi


Međutim srednjošklce su se ipak najviše dojmili pokusi, jer kako su nam pojasnili učenici Prve sušačke hrvatske gimnazije, to je nešto u čemu su mogli aktivno sudjelovati iako, kako kažu Karlo Jerkin i Fran Čubrić, fizika i nije baš njihova dobitna kombinacija.




– Zanimljivo je, puno zanimljivije nego u školi, ali nismo baš promijenili mišljenje što se fizike tiče – složili su se prijatelji.


Slično su mišljenje dijelile i Nika Hlača te Nina Kukurin zaključivši kako se, unatoč tome što je zabavno, fizikom ipak ne bi bavile.



Odjel zapošljava 35 znanstvenika, a među njima velik je broj znanstvenika povratnika. Dodajući kako je učenicima važno pokazati ono što u školi ne mogu vidjeti, prof. dr. Jurdana Šepić pojašnjava da je jedan od ciljeva jučerašnje manifestacije predočiti srednjoškolcima kako izgleda znanstveni rad, a riječki su učenici jučer imali priliku razgledati i četiri milijuna kuna vrijednu opremu koja je nabavljena putem projekta Razvoj istraživačke infrastrukture na kampusu Sveučilišta u Rijeci, među kojom je i vrhunski pretražni elektronski mikroskop.


Tajne ekstremnog svemira


Učenici su ušli i u tajne ekstremnog svemira, odnosno svemira koji zrači na najvišim poznatim energijama, poput crnih rupa, pulsara, dalekih kvazara ili tamne materije, za što je potrebno razvijati i koristiti vrlo naprednu tehnologiju koja mjeri gama zračenje iz svemira, a upravo su znanstvenici riječkog Odjela za fiziku već sedam godina aktivni u međunarodnoj kolaboraciji MAGIC (Major Atmospheric Gamma Imaging Cherenkov telescopes) koja koristi trenutno najveće gama-teleskope na svijetu, smještene na kanarskom otoku La Palma. Ove se godine Sveučilište u Rijeci uključilo i u projekt LST (Large Size Telescope) konzorcija CTA (Cherenkov Telescope Array) koji se bavi dizajnom i izgradnjom najvećeg budućeg svjetskog gama opservatorija. Sa svim tim uspjesima riječki su znanstvenici goste upoznali kroz popularno-znanstvena predavanja.