Strateški projekt

Odgođen odabir izvođača: Ponude za gradnju prometnice D-403 i dalje na čekanju

Marinko Glavan

snimio Ivica Tomić

snimio Ivica Tomić

Iako je početak radova bio najavljen za prvo polugodište ove godine, još ni sada se ne zna ni tko će graditi cestu u projektu novog kontejnerskog terminala, niti kada će radovi započeti.



RIJEKA – Ponude izvođača za izgradnju ceste D-403 u Rijeci, procijenjene vrijednosti od pola milijarde kuna, trebale su biti otvorene proteklog tjedna, no nakon žalbe na natječajnu dokumentaciju koju je podnijela tvrtka Nekretnine Medulin, a potom i odustajanja od žalbe, u Hrvatskim cestama i dalje sa sigurnošću ne mogu reći kada će ponude za ovaj strateški državni projekt.


Neslužbeno se doznaje da će otvaranje ponuda biti moguće najranije za tjedan do deset dana, koliko je trajao postupak pred Državnom komisijom za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM), bez obzira na to što je žalitelj na kraju odustao od žalbe. U Hrvatskim cestama, investitoru projekta, još nisu dobili službeno rješenje DKOM-a pa nisu željeli spekulirati oko mogućeg novog datuma otvaranja ponuda za gradnju »najskuplje ceste u Hrvatskoj«. Datum otvaranja ponuda na ovom natječaju prvobitno je trebao biti početkom rujna, ali je i tada zbog upita i žalbi pomaknut za mjesec dana, na 11. listopada, a odabir izvođača i dalje je »na čekanju«.


Ruska tvrtka


Tvrtka Nekretnine Medulin žalbu je podnijela prije više od dva tjedna, iako je riječ o tvrtki koja se do sad nije bavila cestogradnjom, a osim toga je u stečaju pa se u građevinskim krugovima nagađalo da je žalba podnesena u korist nekog od »velikih igrača«, kako bi dobio na vremenu za sastavljanje ponude. Sličan je scenarij već dobro poznat kada je riječ o velikim infrastrukturnim projektima u Hrvatskoj pa su se tako i na natječaju za gradnju pristupnih cesta za Pelješki most žalile dvije tvrtke bez referenci i iskustva u cestogradnji, usporivši time postupak odabira izvođača.




Osnivačica tvrtke Nekretnine Medulin je ruska državljanka Natalia Liapčenkova, a prema sudskom registru ovlaštena osoba za zastupanje je također Ruskinja Marija Jukopila. Obje imaju prijavljeno boravište u ruskom gradu Elektrostalu, a tvrtku su preuzele 2017. godine, opet od ruskog državljanina Anatolija Kiriljina iz Moskve. Sama tvrtka registrirana je za niz djelatnosti; poslovanje nekretninama, čišćenje objekata, izvođenje radova u građevinarstvu, ugostiteljstvo, javni cestovni prijevoz i tako dalje, ali već godinama nema niti jednog zaposlenog. Zadnji podaci za 2017. godinu govore da je te godine bila u gubitku od 179 tisuća kuna.


Projekt izgradnje ceste koja će povezivati novi kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali, ali i zapadni dio grada s riječkom obilaznicom s ovom najnovijom odgodom odabira izvođača već debelo kasni u odnosu na prvobitno planirane rokove. Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković još u prosincu prošle godine, zajedno s ravnateljem Središnje agencije za financiranje programa i projekata EU (SAFU) Tomislavom Petricem te predsjednikom Uprave Hrvatskih cesta, Josipom Škorićem, potpisao 520 milijuna kuna vrijedan ugovor o financiranju ceste D-403, kada je početak radova bio najavljen za prvo polugodište ove godine. Godina je na izmaku, a još se ne zna ni tko će graditi cestu koja je sastavni dio projekta novog kontejnerskog terminala, kao ni kada će radovi započeti.


Zahtjevni poslovi


Cesta D-403, izuzetno zahtjevna po svojim tehničkim karakteristikama, bit će duga manje od tri kilometra, uz još oko 400 metara pristupnih cesta, no kako gotovo cijelom trasom prolazi pod zemljom ili u zraku, odnosno tunelima i vijaduktima, njena je predviđena cijena više od 500 milijuna kuna, što je čini i jednom od najskupljih cestovnih projekata u povijesti Hrvatske, prema odnosu cijene i duljine prometnice. Na trasi ceste predviđena su tri vijadukta ukupne duljine veće od 500 metara, tunel Podmurvice, dug 1.263 metra te podvožnjak ispod željezničkog kolosijeka dug šezdeset metara.


Zbog relativno velikog uspona, najvećim će dijelom biti izgrađena kao trotračna cesta, kako teretna vozila u odlasku s kontejnerskog terminala ne bi usporavala promet, slično kao cesta D-404, na istočnom dijelu grada, koja s obilaznicom spaja kontejnerski terminal na Brajdici. Izgradnja D-403 je sufinancirana sredstvima Europske unije, u iznosu od 85 posto predviđenih troškova, dok će ostatak biti financiran iz državnog proračuna.