Masno plati, pa vozi

OČAJNI ZBOG PROCEDURE Na polaganje vozačkih ispita se zbog pravila HAK-a čeka mjesecima

P. N.

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Jedan riječki student trenutno prolazi već treći tjedan vožnje, no rečeno mu je da se ispitu ne nada prije 15. kolovoza. Na pitanje kako se priprema za ispit, odgovara da baš nikako jer su dodatni sati preskupi...



RIJEKA  Vozački ispit na riječkom području nije samo ispit vozačkih vještina i znanja, već i ispit strpljenja te platežne moći polagača B kategorije, tvrdi sve veći broj osoba koje su ispit nedavno privele kraju ili su još uvijek u tom procesu, a s njima se slažu i veće riječke autoškole. Naime, vrijeme između prijave i polaganja vozačkog ispita nerijetko se proteže na više tjedana, zbog čega brojni budući vozači gube novostečenu sigurnost u vožnji te na koncu padnu dugoočekivani ispit. Ako vremenu čekanja ispita koje vozači provedu uglavnom bez kontakta s autom, pribrojimo količinu uzrujanosti na pomisao o količini novaca koja se treba izdvojiti za ponavljanje ispita, valja razumjeti podrhtavanje noge  kandidata na kvačilu automobila. Ponavljanje ispita daleko je od besplatnog, a vrijeme čekanja u pravilu se produžuje.


Naime, zakonske regulative HAK-a za prvo polaganje ispita predviđaju do 25 dana čekanja, a za svaki idući pristup ispitu rok je 50 dana. Pritom se prvi ispit, po odredbi koja je stupila na snagu u siječnju ove godine, može prijaviti tek nakon odrađenih 35 sati vožnje. Stoga nekadašnja praksa autoškola koje bi ispit, ako je polagač suglasan i siguran, prijavile nekoliko sati prije završetka vožnje, tako da se preostali sati raspodijele do ispitnog dana, više nije otvorena te polagačima koji čekaju preostaje ili sjediti kod kuće ili platiti dodatne sate koji u prosjeku iznose oko 140 kuna.


Rastu troškovi


Prilikom ponavljanja ispita, inicijalni troškovi u iznosu od 7.500 kuna, značajno rastu. Za ponavljanje ispita potrebno je platiti i odvoziti tri obavezna dodatna sata u autoškoli, a ispitni sat plaća se dvostruko, i autoškoli (cijenu sata) i HAK-u (cijenu ispita). Uz troškove prijave ukupan iznos ponavljanja u prosjeku stoji oko 830 kuna, a jesu li ta tri zakonski propisana sata dovoljna kandidatima da katkad i nakon više tjedana čekanja uspješno polože vožnju? Odgovor, nažalost, često glasi – nisu. I tada cijela tortura kreće ispočetka. Evidentno je da na području Rijeke situacija postaje sve teža i nesnošljivija te je pitanje koliko još dugo HAK, kao jedina organizacija u državi nadležna za polaganje vozačkih ispita, može opravdavati ovakvo stanje.




autoškole, vozački ispit, vozački ispiti,


autoškole, vozački ispit, vozački ispiti,



Iskustva mnogih mladih polagača nikako ne idu u korist stanju. Dvadesetogodišnjeg studenta iz Rijeke, jednog od onih koji bi svoje grozno iskustvo vozačkog ispita rado potpisali imenom i prezimenom, ali se boje još jednog pada, muče upravo spomenute brige. On, naime, čeka svoj četvrti izlazak na ispit iz vožnje, a svaki put čekanje je dulje. Trenutno prolazi već treći tjedan, no rečeno mu je da se ispitu ne nada prije 15. kolovoza. Na pitanje kako se priprema za ispit, odgovara da baš nikako jer su dodatni satovi preskupi, a ne želi vježbati na svoju ruku kod kuće, što čine brojni drugi kandidati, jer doma ima benzinca, a u školi dizelaša, pa taman kad se navikne na jednog, izgubi osjećaj za drugog. Koliko će se agonija koju je riječki student platio već više od 10.000 kuna nastaviti, u trenutnim je okolnostima dobro pitanje.


Iz slične se situacije, prošlog ljeta, uspio izvući riječki student Bernard Grubišić.


– Ja sam položio iz četvrte. Prvi put sam čekao oko tjedan, dva što je recimo neko normalno vrijeme čekanja. Drugi i treći put čekao sam već po mjesec dana, a četvrti put skoro dva i pol mjeseca – rekao je Grubišić koji također nije uzimao dodatne sate, osim ona tri obvezna jer je sve ostalo bio luksuz koji si više nije mogao priuštiti. Njegov je slučaj samo jedan u nizu onih na kojima je HAK prekršio vlastiti, a ionako predugačak rok od 50 dana čekanja.


Instruktori zauzeti


Ponukana upravo takvim iskustvima svojih kolega iz Rijeke, mlada kuharica Tonka Klarin koja dio godine radi u Opatiji, a dio provodi kod kuće u Jezerima, nakon položene teorije i prve pomoći u Rijeci, vožnju je odlučila odraditi u Šibeniku i pritom nije požalila, premda je i ondje do ispita čekala dva tjedna. Kao dio problema u Rijeci istaknula je i neredovito održavanja satova vožnje u autoškolama gdje kandidati nekad odrade blok sat, a nekad čekaju do tjedan dana idući.


– Instruktori su previše zauzeti, imaju previše kandidata i ne stignu održavati satove češće – rekla je Klarin koja takvih problema u Šibeniku nije imala.Iz riječkih autoškola najveći dio krivnje svaljuju na HAK koji diktira pravila prema kojima ni škole ni kandidati ne mogu kvalitetno raditi, a naposljetku svu krivnju polagači svaljuju na njih. Problem nedovoljnog broja HAK-ovih ispitivača koji, prema informacijama iz riječke autoškole CAR, broje samo tri stalna ispitivača za cijelo područje Primorsko-goranske županije, Istre i otoka.


Njima po potrebi i mogućnostima, koje očito nisu dovoljno velike, u pomoć pristižu instruktori iz ostalih regionalnih centara. Veliki korak unazad, u ionako narušenom stanju, učinila je nova regulativa prema kojoj se ispitanike ne smije prijavljivati prije nego što završe sa satima vožnje, istaknuli su iz CAR-a, što na koncu i dovodi do još većeg broja neprolaznih ispita, nezadovoljnih klijenata i optužbi na račun škola. I druge autoškole dijele sličan stav.


– Više smo se puta žalili HAK-u, no s obzirom na to da su jedini i da imaju monopol nad vozačkim ispitima, možemo im se samo prilagoditi. Oni su bogovi i mogu raditi što žele. Kada savjetujemo kandidatima da uzmu dodatne sate jer će dugo morati čekati, mi ispadnemo krivi i lopovi, a sve je to rezultat loše organizacije HAK-a. Nije ih briga i to je začarani krug – otvoreno je rekao Damir Đeldum iz autoškole Formula. Rješenju mnogima skupe i traumatične trakavice zvane vozački ispit tako se na riječkom području ne nazire kraja, a na leđima to i dalje nose nemoćni kandidati kojima se noga, uz sve manjkavosti u organizaciji ispita, opravdano trese.


Četiri ispitna centra


Uputili smo i službeni upit u HAK na tragu pritužbe polaznika iz Rijeke. Zanimalo nas je zašto moraju toliko dugo čekati da bi odradili završnu vožnju te koliko zapravo ispitivača pokriva spomenuto riječko područje, a koliko ostale gradove u zemlji. Odgovor iz HAK-a bio je nešto općenitiji od očekivanog.


autoškole, vozački ispit, vozački ispiti,


autoškole, vozački ispit, vozački ispiti,



– Hrvatski autoklub kao ovlaštena stručna organizacija, kojem su povjereni poslovi organiziranja i provođenja vozačkih ispita, iste provodi u četiri regionalna ispitna centra, Regionalni ispitni centar Zagreb, Regionalni ispitni centar Osijek,  Regionalni ispitni centar Rijeka i Regionalni ispitni centar Split, a u svakom od njih ima zaposlene ovlaštene ispitivače za provedbu ispita. Tijekom kalendarske godine u proljeće, ljeto, jesen i zimu u pojedinom Regionalnom ispitnom centru zbog zimskih i ljetnih školskih praznika, polaganja državnih matura, upisa na fakultete i dr. imamo neujednačen, odnosno bitno smanjen ili bitno povećan broj prijavljenih kandidata za polaganje vozačkih ispita.


Kada u određenom regionalnom ispitnom centru imamo veći broj prijavljenih kandidata za polaganje vozačkog ispita od uobičajnog, tada HAK angažira ovlaštene ispitivače iz drugog ispitnog centra kako bi se planirani ispiti proveli u propisanim rokovima. Od dana podnošenja prijave kandidata za polaganje ispita do dana polaganja ispita iz pojedinog nastavnog predmeta ne smije proteći duže od 25 dana ako kandidat pristupa ispitu prvi put. Konkretno, u Regionalnom ispitnom centru Rijeka, kao i u drugim ispitnim centrima, rokovi za organiziranje i provođenje vozačkih ispita strogo se poštuju – uvjerava iz HAK-a Mladenko Kordić, voditelj Službe provedbe vozačkih ispita.