Blagostanje bez pokrića

Nagrada za pad prometa Luke Rijeka: Poljak ima luksuzni stan, auto i – 7.000 eura plaće

Marinko Glavan

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Jedrzej Mierzewski ima veća mjesečna primanja nego cijela bivša Uprava Luke Rijeka zajedno. Trošak je i luksuzni stan u Kostreni od 2 tisuće eura mjesečno i naknada za korištenje osobnog automobila. Rezultat je manji promet, izostanak investicija i odlazak niza stručnjaka iz »Luke«



RIJEKA Od imenovanja Jedrzeja Mierzewskog za predsjednika Uprave Luke Rijeka d.d., jedini u postocima značajan rast u Luci zabilježen je u segmentima plaća Uprave i naknada članovima Nadzornog odbora – otprilike bi se na to mogao svesti rezultat nakon godinu i dva mjeseca upravljanja Lukom Rijeka Jedrzeja Mierzewskog, koji je na tu poziciju došao nakon što je poljski OTL ušao u vlasničku strukturu Luke Rijeka, te zajedno s hrvatskim mirovinskim fondovima ustoličio novu Upravu. U Upravi su, osim njega, trenutno Bartolomiej Pastwa i Tomislav Kalafatić. Početkom prošle godine u Upravu je, istodobno s Mierzewskim i Kalafatićem, bio imenovan i Vedran Tićac, koji je vrlo brzo, bez objašnjenja, smijenjen s te pozicije, a naslijedio ga je Pastwa.


Skupi menadžeri


Kako smo već pisali, Mierzewski će na idućoj sjednici Nadzornog odbora Luke Rijeka, zakazanoj za kraj veljače, najvjerojatnije biti smijenjen, a kao najvjerojatniji novi predsjednik Uprave spominje se Duško Grabovac, sadašnji član Nadzornog odbora iz kvote domaćih mirovinskih fondova, koji zajedno drže nešto više od 30 posto dionica Luke Rijeka d.d..


No, vratimo se brojkama, prvo onima koje su drastično narasle, a to su plaće Uprave i naknade članovima Nadzornog odbora. Sam Mierzewski trenutno, prema neslužbenim informacijama, ima mjesečnu neto plaću od sedam tisuća eura – veću nego cijela bivša Uprava, koju su činili predsjednik Vedran Devčić, glavni operativac Nenad Janjić i članica zadužena za financije Linda Sciucca, zajedno!




Uz plaću, Luka Rijeka Mierzewskom plaća luksuzni stan u Kostreni dvije tisuće eura mjesečno, a neslužbeno saznajemo da mu se isplaćuje i naknada za korištenje osobnog automobila, u iznosu većem od tisuću eura mjesečno, iako je na raspolaganju imao jedan od službenih automobila Luke Rijeka, koji je – odbio koristiti.


Plaće druge dvojice članova Uprave, iako je, opet, riječ o neslužbenim podacima, jer službeni su poslovna tajna, kreću se između četiri i pet tisuća eura mjesečno, uz beneficije poput korištenja službenog vozila 24 sata dnevno, službenog mobitela i tako redom.


Članovima Nadzornog odbora u kojemu, uz predsjednika Alena Jugovića, dekana Pomorskog fakulteta, sjede još i sadašnji kandidat za predsjednika uprave Duško Grabovac (predstavnik mirovinskih fondova koji zajedno s poljskim OT Logisticsom upravljaju Lukom), Zbigniew Nowik, predsjednik Uprave OT Logisticsa, Jerzy Grzegorz Majewski, menadžer OT Logisticsa u poljskoj luci Gdynia, te Dragica Varljen kao predstavnica radnika, naknada je u srpnju ove godine – utrostručena. Umjesto dotadašnjih dvije tisuće kuna mjesečno, članovi NO-a od srpnja primaju naknadu od šest tisuća kuna mjesečno. Pri tom valja primijetiti kako u sastavu Nadzornog odbora nema predstavnika Republike Hrvatske, iako država i dalje ima 25,02 posto dionica Luke Rijeka.


Loš poslovni rezultat


Iako su plaće i naknade vodstva Luke Rijeka praktički utrostručene, poslovni rezultati ni približno nisu pratili rast njihovih primanja. Štoviše, količina prekrcanog tereta je u najboljem slučaju stagnirala, odnosno na kraju prošle godine, tijekom koje je Luku vodila sadašnja Uprava i Nadzorni odbor, bila je za jedan posto manja nego godinu ranije, za mandata prošle Uprave. Ukupan promet Luke Rijeka d.d. iznosio je 2.534.422 tona prošle godine. Pritom je zabilježen pad prometa u najprofitabilnijim segmentima poslovanja – generalni teret pao je za 17 posto, kontejnerski promet (u dijelu koji se odnosi na Luku Rijeka, bez kontejnerskog terminala Brajdica, odnosno tvrtke Jadranska vrata) smanjen je za 16 posto, a promet drva smanjen je za tri posto. Ukupno statistiku donekle spašava rasuti teret, s rastom od sedam posto, no on je, generalno, po jedinici tereta manje isplativ od ostalih vrsta tereta u luci.


Uz relativno loš poslovni rezultat, u prošloj su godini izostala i ozbiljnija ulaganja u Luku Rijeka. Projekt obnove lučkih površina, sufinanciran iz CEF-a, vrijedan desetke milijuna eura kasni, a izostali su i projekti o kojima je, barem prema prvobitnim planovima kod ulaska poljskog OTL-a u vlasničku strukturu Luke bilo riječi, poput direktne željezničke linije za prijevoz kontejnera i rasutog tereta između Poljske i Rijeke, povećanja kapaciteta terminala za rasuti teret u Bakru, a pogotovo utilizacije silosa u luci, za koji je Mierzewski najavljivao velike pozitivne pomake.


Kadrovsko osipanje


Ništa se od toga nije dogodilo, a smjena Mierzewskog se sprema, navodno velikim dijelom i zbog narušenih odnosa unutar tvrtke, kao i odnosa s poslovnim partnerima. O tome kako stvari stoje unutar Luke Rijeka bolje od bilo kakvih nagađanja svjedoči popis stručnjaka koji su Luku Rijeka napustili u zadnjih godinu dana, otkad tvrtku vodi Uprava na čelu s Mierzewskim.


Iz Luke su, redom, otišli Neven Jeras, direktor operative, prema mišljenju mnogih poslovnih partnera Luke, jedan od ključnih ljudi lučkog sustava, zatim bivši član Uprave Nenad Janjić, operativac koji je u Luci prošao praktički sve »stepenice«, od nadzornika prekrcaja do Uprave, Štefica Samsa, direktorica komercijalnih poslova, financijska direktorica Vesna Juretić, kadrovski direktor Arsen Randić, zatim Marin Kleva – rukovoditelj mehanizacije, lučko-transportnih radnika i rukovatelja tehničkih sredstava, kao i Andrej Jeras – rukovoditelj terminala Škrljevo, te Hrvoje Šćulac, šef održavanja.


Kada se sve skupa zbroji i oduzme, rezultati 2018. godine, tijekom koje su Lukom Rijeka upravljali Mierzewski i ostali članovi Uprave, prilično su poražavajući, a umjesto očekivanog poslovnog uzleta dogodila se u najboljem slučaju stagnacija, uz kadrovsko osipanje, što je u posvemašnjem neskladu s rastom plaća i naknada članova Uprave i Nadzornog odbora.