"Metalac" uspješan na tržištu metalnih konstrukcija

Mala tvrtka iz Podhuma ima velike planove

Ljiljana Hlača

Poslovna hala »Metalca« u Podhumu nedaleko od autoceste Rijeka – Zagreb / Snimio Silvano JEŽINA

Poslovna hala »Metalca« u Podhumu nedaleko od autoceste Rijeka – Zagreb / Snimio Silvano JEŽINA

Proizišao iz obrta osnovanog 1988. godine, »Metalac« izrađuje metalne konstrukcije od željeza i inoxa za domaće te tržišta Slovenije i Italije. Posebno se ponose maskirnim antenama za mobilne operatere



RIJEKA  Kad BDP pada već 12. kvartal zaredom, onda je svaka vijest da u takvoj gospodarskoj klimi još uvijek ima onih koji uspijevaju opstati itekako dobrodošla. Osobito ako je riječ o malim trgovačkim društvima, obiteljskom poslu. Jedna od takvih tvrtki je Metalac iz Rijeke, s proizvodnim pogonom u Podhumu.


Tvrtka je proizašla iz obrta osnovanog 1988. godine, a danas je riječ o društvu koje ima 13 zaposlenih, stalne partnere, stabilnu proizvodnju te usprkos krizi najavljuje modernizaciju svog proizvodnog procesa, kako bi se mogla upustiti u serijsku proizvodnju metalnih konstrukcija.    – Poseban recept ili tajna uspjeha ne postoji, barem ne u našoj branši. Presudno je voljeti posao koji se radi, raditi puno i korektno. Snaga je i u dobrim radnicima. Svi smo mi u tvrtki kao jedna obitelj, a u 27 godina postojanja »Metalca« dali smo samo jedan otkaz. Plaće nikada ne kasne, vele nam supužnici Blaženka Datković, direktorica tvrtke te Ivan Datković, vlasnik i prokurist Metalca.   

Birokracija problem


– Kriza se osjeća, no 2014. godina bila je stabilna. Nekako najteže je bilo 2011. i 2012. godine, saznajemo od naših sugovornika, koji najveći nedostatak u cjelokupnom području gospodarstva vide u birokraciji. Prije svega u stalnoj promjeni zakona i propisa, općenito u poslovanju, a naročito u računovodstvu.  

  »Metalac« izrađuje metalne konstrukcije od željeza i inoxa (razne nosače, zvučnu izolaciju, nadstrešnice, galerije, ograde portune i slično), uvijek po novim projektima, po novim, specifičnim zahtjevima.



Izdvajaju posebno suradnju s HGK – Županijskom komorom Rijeka koja im omogućava sudjelovanje na mnogim seminarima, predavanjima, susretima poduzetnika. To im omogućava da se informiraju o aktualnim događajima, natječajima. Zahvaljujući Komori tvrtka je bila dio projekta SMEPASS 1 (Savjetodavne usluge iz područja Marketinga) i SMEPASS 2 (Konzultantske usluge iz Sustava upravljanja kvalitetom), gdje su te usluge financirane sredstvima EU, a zahvaljujući tomu tvrtka je uvela sustav upravljanja kvalitetom ISO 9001:2008.





Osobito su ponosni na proizvodnju tzv. maskirnih rješenja koje od njih uglavnom kupuje ViP-net. Riječ je o izradi uglavnom umjetnih stabala (jedno takvo nalazi se, primjerice, na Costabeli) unutar kojeg se smješta antena.


Za takvim rješenjima poseže se kada je potrebno ne narušiti vizuru krajolika (područja uz more, turistička naselja, nacionalni parkovi). Izrada klasičnih antena koje narušavaju vizuru okoliša, danas je prošlost a bez mobitela, htjeli mi to ili ne, više se ne može, smatraju kažu u »Metalcu«. Proizvodnja se odvija u pogonu površine 800 metara četvornih.


Naši su kupci zadovoljni kupci, koji se ponovno vraćaju s novom narudžbom, a također ovaj posao funkcionira i po principu preporuke. U posljednje vrijeme dobivamo upite za ponude od kupaca koji su nas pronašli na Internetu, vele nam supružnici Datković.   

Zvučna izolacija


Proizvode gotovo podjednako i za velike i za male privatne tvrtke, orijentirani su uglavnom na domaće tržište, a nekih pet posto posla odrađuju za slovensko i talijansko tržište. Sirovina koju upotrebljavaju je domaćeg podrijekla.


Poslovna želja im je ojačati suradnju s hrvatskim brodogradilištima, osobito s »3. majem«. Također im je želja proširiti poslove u izradi i montaži zvučne izloacije na domaćem i stranom tržištu.


   U trenutku našeg posjeta u pogonu se radilo na metalnoj međukatnoj konstrukciji za talijanskog kupca. U pogonu naručeni proizvod se do tančine razrađuje tako da njegova montaža na terenu traje vrlo kratko, čime se smanjuju troškovi.


   Na upit kako stoje s radnom snagom, supružnici odgovoraju da do sada nisu imali problema, usprkos tome što se sve manje mladih upisuje u obrtnička zanimanja.


   – Naši zaposlenici čak ne moraju ni imati iskustva. Naš je moto da zaposlimo dobrog čovjeka s dobrim karakterom. Onda je od takve osobe lako napraviti dobrog majstora, otkriva nam Ivan Datković, dodajući da je imao namjeru zaposliti mladu osobu koja je tek završila za bravara, no u Rijeci nema takvih kandidata.