Sustvaralaštvo s publikom

Zooming Fluid States: Moć gledatelja u sukreaciji predstave

Kim Cuculić

Postoje razni oblici uključivanja gledatelja u kazališni mehanizam, čime se oni od pasivnih konzumenata pretvaraju u aktivne sudionike kazališnog čina. Ono što je zanimljivo jest način na koji praksa suvremenog kazališta u središte stavlja gledateljevu sustvaralačku ulogu



RIJEKA » Festival Zooming Fluid States, u organizaciji »Drugog mora«, počeo je panel raspravom na temu »Sustvaralaštvo s publikom«. Razgovor je održan na pozornici HNK Ivana pl. Zajca kao svojevrsni uvod u kazališnu sezonu 2014/15. pod novim vodstvom. U razgovor je uveo dramaturg i teatrolog Marin Blažević, a uvodno izlaganje na temu kazališnog sustvaralaštva i demokratizacije gledateljstva održala je Bree Hadley s Queensland sveučilišta u Australiji.


   Tijekom svog predavanja Hadley se osvrnula na razne oblike uključivanja gledatelja u kazališni mehanizam, čime se oni od pasivnih konzumenata pretvaraju u aktivne sudionike kazališnog čina.


   – Gledatelji imaju moć da smijehom, suzama ili drugim uplivima utječu na to kako će se predstava, izvedba ili javni događaj odvijati; putem doslovnih intervencija tijekom događaja, ili kroz interpretaciju događaja u foajeima, u novinama te, odnedavna, na online platformama poput blogova, mikroblogova i stranica za kritičku refleksiju.


Navike publike




Ono što je zanimljivo jest način na koji praksa suvremenog kazališta u središte stavlja gledateljevu sustvaralačku ulogu. Pritom postoje opasnosti i etičke poteškoće praksi u kazalištu, kao i na festivalima, događanjima i susretima onkraj kazališta, u kojima iznenada, neočekivano, a ponekad čak i neželjeno gledatelj ili gledateljica, odnosno njihove točke gledišta, postaju podvrgnuti javnom ispitivanju, raspravi i debati – ističe Bree Hadley.


   U svojem izlaganju ona je ukazala na moć koju gledatelji imaju u stvaranju novih značenja i rekreiranju kazališnog materijala u nove kontekste. Time se kazalište kao umjetnost ne temelji samo na kreativnosti, nego i na sukreativnosti gledateljstva. Temu sustvaralaštva Hadley je ilustrirala performansima u javnom prostoru koji se bave ljudima s fizičkim i mentalnim teškoćama. Riječ je o performansima koji su uspjeli isprovocirati različite reakcije gledatelja, a otvaraju i razna etička pitanja.


   U raspravi koja je uslijedila moglo se čuti razmišljanje da postoje i situacije u kojima se osjeća nelagoda gledatelja, pa u takvim slučajevima može doći do forsiranja sustvaralaštva. Rustom Bharucha, profesor na Sveučilištu »J. Nehru« u New Delhiju, istaknuo je da je sustvaralaštvo publike zapravo vrlo star koncept i da je kazalište nemoguće bez sustvaralaštva. Riječ je o visoko idealiziranom konceptu u kojemu uvijek postoji i stupanj manipulacije. Bharucha je podsjetio i da se kazalište temelji na »svetom trojstvu« kojega čine pisac, redatelj i glumac, čemu treba dodati i četvrti element – ono što gledatelji nakon odgledane predstave odnose sa sobom iz kazališta.


   Davor Mišković iz »Drugog mora« smatra da treba promijeniti navike publike i njeno očekivano ponašanje u okviru kazališnih konvencija, što se posebno odnosi na HNK-ove. U toj promjeni bilo bi važno pretvaranje pasivnosti gledatelja u njihovo sustvaralaštvo. O participatornom, emancipatorskom i demokratskom kazalištu govorila je Una Bauer, dok je riječka plesačica Ivana Kalc dobro primijetila da postoji razlika između provokativnih performansa koji se izvode u javnom prostoru i predstava na pozornici kazališta, gdje sustvaralaštvo publike ne može biti isto kao i u performansima.


Večer kuhanja


U raspravi su sudjelovali i Sam Trubridge sa Sveučilišta Massey u Wellingtonu, Mick Douglas s RMIT-ija u Melbournu i drugi, a uključila se i Mara Vidučić, upraviteljica marketinga u riječkom HNK-u, koja smatra da promjene ne mogu biti trenutačne već se stvaraju godinama.


   Zooming Fluid States službeno je otvoren u Filodrammatici, gdje je performativnu večeru »Krizna kuhinja« izveo međunarodni izvedbeno-kazališni kolektiv Showcase Beat le Mot. »Krizna kuhinja« dijelom je performans, a dijelom javno okupljanje prilikom kojeg umjetnici djeluju zajedno s članovima publike u performativnoj večeri. Naime, zajedno s gostima Fluid States projekta u Rijeci i s ostalim posjetiteljima Zooming Fluid States festivala, Showcase Beat le Mot organizirao je zajedničku večer kuhanja za vrijeme koje su prisutni mogli raspravljati o mogućnosti poduzimanja akcije u vrijeme krize, o društvenim temama i aktualnim problemima.


   Festival završava u subotu kad će na riječkom lukobranu (Molo longo) od 18 do 22 sata biti izvedeni performansi i predstavljene umjetničke instalacije.