Novac čeka

Zašto Riječka filharmonija ove godine još nije imala nijedan koncert?

Kim Cuculić



RIJEKA » Riječka filharmonija u ovoj sezoni još nije imala niti jedan koncert, a od osnivanja 2001. do danas izvodila je prosječno tri koncerta godišnje. Filharmonija je redovito sudjelovala u programu »Zajčevih dana« te na festivalu Riječke ljetne noći.


Za program javnih potreba u kulturi Grada Rijeke u 2015. godini Filharmonija je za sufinanciranje predložila tri koncerta. Prema zapisniku Kulturnog vijeća za glazbenu i glazbeno-scensku djelatnost, čiji su članovi Ivica Vrkić, dr.sc. Mirna Marić i Davor Hrvoj, sva tri koncerta ocijenjena su visokom ocjenom, no s obzirom na skromne mogućnosti sufinanciranja Vijeće je odlučilo sufinancirati dva koncerta. Na kraju Riječka filharmonija nije uvrštena u program javnih potreba u kulturi Grada Rijeke za 2015. godinu, dok joj je Primorsko-goranska županija za tri koncertna programa u ovoj godini dodijelila 32.000 kuna.


   Riječku filharmoniju osnovali su Nada Matošević kao umjetnička ravnateljica i Ivica Rušin, prvi ravnatelj Filharmonije. Nakon njega ravnatelj je bio Marijan Orešković, a prema podatku objavljenom na Blokadama.hr u izmjeni od 30. travnja ove godine kao ravnateljica je navedena Nataša Matošević, sestra bivše intendantice riječkog HNK-a Nade Matošević. Za pojašnjenje što se događa s Riječkom filharmonijom, odnosno je li ona zapravo ukinuta i kakav joj je trenutačni status, pitamo Marina Blaževića, ravnatelja Opere HNK Ivana pl. Zajca čiji članovi orkestra čine Riječku filharmoniju .


Dugovi i donacije




– Između riječkog HNK-a i Riječke filharmonije ne postoji Sporazum o suradnji još od 31. prosinca 2013. godine, a kakav je njezin aktualni status morat ćete provjeriti na adresi Filharmonije koja je, interesantno, također Uljarska 1, ista kao i ona Kazališta. Posljednji ugovor s Riječkom filharmonijom bivša intendantica potpisala je 5. lipnja 2014., e da bi već dan kasnije putem ispostavljenog računa Kazalište isplatilo Filharmoniji 70.000 kuna za sezonu 2014./2015. (dakle sezonu nove uprave) i to za program, kako stoji u ugovoru, »koji će se naknadno dogovoriti«. Riječ je o sredstvima koje je sponzor Kazališta doista namijenio suradnji s Riječkom filharmonijom, no pri kraju smo sezone 2014./2015., a nije nam poznato da je Riječka filharmonija realizirala ijedan program. Dakle – u lipnju 2014. isplaćeni su novci za nedefinirani program u još nedefiniranoj sezoni temeljem ugovora koji je bivša intendantica potpisala dan prije uplate, a bez pokrića u Sporazumu o suradnji koji je istekao krajem 2013.


   Bivšoj intendantici račun je ispostavio njezin suprug Marijan Orešković, tada ravnatelj Riječke filharmonije, pa naravno i supotpisnik ugovora iz 2014, kao i onih iz 2013, 2012. i tako dalje. Ugovori s Filharmonijom i prethodnih su godina definirani kao »pomoć oko ostvarenja dogovorene suradnje (…) u obliku donacije«. Kazalište je, dakle, s jedne strane gomilalo dugove, a s druge – doniralo sredstva »ustanovi za glazbeni odgoj, kulturu i umjetnost«, kako stoji u nazivu Riječke filharmonije, koja se bavi istom djelatnošću kao i samo Kazalište.


Začudni aranžman


Kakav je stav nove uprave Zajca prema Filharmoniji?


  – Riječka filharmonija je inicirana kao perspektivan, a s vremenom se izvrnula u fantomski projekt. Nekoliko puta godišnje bivša intendantica HNK i ravnatelj Riječke filharmonije transformirali bi orkestar riječke Opere u orkestar drugog naziva i drugog – računa. Ne znamo je li Državna revizija ili neka druga inspekcija ikad provjeravala što se događalo na tim relacijama. Nama je samo bitno da se sada ne događa ništa, niti će se događati, jer riječ je o, izrazimo se pjesnički, začudnom aranžmanu.


   U vašem programu spomenuli ste  ideju osnivanja Jadranskog simfonijskog orkestra. Što se s tim događa?


   – I dalje razmišljamo o tom nazivu kojim bi se okrunio, jednom ako ga pokrenemo, proces emancipacije orkestra Opere, ali – u okviru ustanove HNK Ivana pl. Zajca. Orkestar Opere najveći je ansambl u našem kazalištu, a standardi muziciranja do kojih se može vinuti u sinergiji vlastitih izvanrednih umjetničkih potencijala, dirigentskih kompetencija i ideja te kreativnog menadžmenta od početka sezone ispunjavaju entuzijazmom i ponosom riječku glazbenu scenu i javnost. Oni koji još sumnjaju, ili nas još nisu čuli – neka dođu na »Don Giovannija«.