Dani frankofonije u Rijeci

Robert Doisneau – fotograf koji je volio obične, male ljude

Nela Valerjev Ogurlić

Izložba  fotografija Roberta Doisneaua / Foto: V. KARUZA

Izložba fotografija Roberta Doisneaua / Foto: V. KARUZA

Jedan od vodećih francuskih fotografa, poznat je po svojim crno-bijelim fotografijama Pariza i Parižana, a u Kortilu je predstavljen fotografijama iz ciklusa »Ispred Gioconde« na kojima je prikazao reakcije ljudi pred slavnim portretom



RIJEKA » Izložbom fotografija francuskog autora Roberta Doisneaua u galeriji »Kortil« sinoć su otvoreni već tradicionalni Dani frankofonije u Rijeci koji će se ove godine održati od 16. do 22. ožujka, uz mnoštvo raznovrsnih događanja. 


  Robert Doisneau ( 1912.-1994.), jedan od vodećih francuskih fotografa, poznat je po svojim crno-bijelim fotografijama Pariza i Parižana, a u Kortilu je predstavljen fotografijama iz ciklusa »Ispred Gioconde« na kojima je prikazao posjetitelje Louvrea i njihove reakcije pred slavnim portretom Mona Lise, Leonarda da Vincija. Iako se radi o istom motivu koji se ponavlja na više od 40 fotografija, što može zvučati monotono, kad ih krenemo iščitavati, u njima otkrivamo onoliko emocija i mogućih interpretacija koliko vidimo ljudi. Na sinoćnjem otvorenju izložbe to je naglasila voditeljica galerije Jolanda Todorović koja je, predstavljajući autora, kazala da ime Roberta Doisneaua možda i nije poznato široj publici, ali kad bi vidjeli njegove fotografije mnogi bi shvatili da ih imaju pohranjene u vizualnoj memoriji. Zajedno s Bressonom, Doisneau je bio jedan od pionira reportažne, odnosno ulične ili »life fotografije« u koju je unosio živost svakodnevnog života. Omiljena tema bili su mu Parižani: žene, muškarci, djeca, zaljubljeni, životinje i općenito pariški način života. Na izložbi je dodatno prikazano i 15-ak fotografija s takvim motivima. 


 Intrigantni »Poljubac«


Doisneau je studirao litografiju, a već s 21 godinom dobio je posao industrijskog fotografa za Renault u Billancourtu. Početkom drugog svjetskog rata pridružio se francuskom pokreta otpora u kojem je svoje vještine koristio za izradu lažnih dokumenata i putovnica. Nakon rata neko se vrijeme bavio i modnom fotografijom, ali život na ulici ipak je bio njegova prva preokupacija. Planetarnu popularnost stekao je 50-ih godina kad je nastala i njegova najpoznatija fotografija »Poljubac« s kojom je povezan intrigantan događaj koji ga opisuje kao čovjeka. Osamdesetih godina javio mu se bračni par koji se prepoznao na fotografiji. Iako je znao da se ne radi o njima, autor ih je pozvao na ručak i ostavio u uvjerenju kako su to zaista oni jer ih nije želio razočarati, a zauzvrat je dobio tužbu zbog toga što ih je snimio bez odobrenja. Tek je u sudskom procesu otkrio da je na fotografiji drugi par, što je mogao i dokazati jer je djevojci sa slike poklonio primjerak fotografije. Ona ju je 1999. na jednoj aukciji prodala za 155.000 eura.  

Hrvatska premijera


Osobnost fotografa oslikava i podatak da unatoč tome što je bilježio život Pariza, nikad nije snimio fotografiju koja prikazuje javna šišanja što su ih Franuzi poslije Drugog svjetskog rata organizirali da bi brijanjem glava ponizili djevojke koje su imale veze s okupatorima. Kad su ga pitali zbog čega ih ne snima, objasnio je da ga ne zanima realan život Pariza, već onaj koji voli i kakav bi želio da postoji. Između ostalog je govorio: »Volim ljude zbog njihove slabosti i pogrešaka, dobro se slažem s običnim ljudima. Počnemo s vremenom i malo pomalo dođemo do važnih stvari. Kad ih fotografiram to nije zato jer ih istražujem s povećalom, kao neki naučni promatrač. Sve je bratski. I bolje je, zar ne, malo osvijetliti one ljude koji nisu nikada u javnosti«. 




  Izložba u Kortilu ostvarena je u suradnji s direktorom festivala Rovinj Photodays Denisom Redićem koji je naglasio da je to njezina hrvatska premijera, a realizirana je zahvaljujući njegovoj suradnji s nedavno preminulom ravnateljicom Klovićevih dvora Marinom Viculin, koja je bila veliki fotografski znalac i skrenula mu pažnju na važnost Doisneauova opusa kad su jesenas u Spilimbergu kraj Udina posjetili Centar za istraživanje i arhiviranje fotografije (CRAF) iz čijeg fundusa potječu serija »Ispred Giaconde«, dok ostale fotografije dolaze iz privatne zbirke Roberta Salbitana. Otvaranju izložbe nazočila je i prva savjetnica francuskog veleposlanstvau RH Cleila Chevrier, a može se pogledati do 26. ožujka.