Art-kamp Empeduja

Instalacije i performansi na riječkoj plaži Bivio: Od pozitivnih vibracija do društvenog angažmana

Kim Cuculić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin



RIJEKA Nakon što je prošle godine premijerno izveden projekt Art-kamp Empeduja, i ove godine su na plaži Bivio (beach bar Empeduja) od 30. srpnja do 5. kolovoza stvarali umjetnici iz Hrvatske i inozemstva. Na završnoj izložbi art-kampa sudjelovali su Marko Marković, Gildo Bavčević, Martina Zelenika, Nora Vrsalović, Dejan Kljun, Željko Kranjčević Winter, Goran Ristić, Erol Čolaković Šehić i Tea Vučak, Antonela Sabočan, Damir Čargonja-Čarli, Boris Kadin i Andrej Mirčev.


Splitski multimedijalni umjetnik Gildo Bavčević predstavio se umjetničkom instalacijom bez naziva, koja je zamišljena u obliku crvene ljudske figure uronjene (utopljene) u more s natpisom »Utopija«. Riječki performer Damir Čargonja-Čarli izložio je instalaciju »Zlatno runo« koja se sastojala od u zlatnu boju obojenog suncobrana i slomljene stolice, što je ironični komentar autora na »zlatne godine hrvatskog turizma«, a ovaj je rad i u kontrastu s riječkom plažom na kojoj je umjetnički kamp održan i koja ne predstavlja neku idiličnu turističku destinaciju. Zagrebačka autorica Martina Zelenika, umjetničkog imena Moon, izložila je instalaciju »Sloboda svijetu«, koja je osmišljena tako da je na bijeli veo prikačila papiriće s porukama.


– Instalacija je napravljena s namjerom širenja pozitivnih vibracija – objašnjava Martina Zelenika. Na papirićima su zabilježene želje i misli slučajnih posjetitelja plaže koji su na taj način svijetu odaslali pozitivne poruke. Ostavili su i otisak svojeg prsta kao simboličnu oznaku identiteta ili DNK, odnosno univerzalni potpis. Sve te poruke vijore na vjetru i šire se prema moru, kao suprotnost kontaminiranom svijetu – osvrnula se Zelenika.


Slikanje na vodi




Neke od poruka su: »Probudi usnulog i objasni mu slobodu«, »Ono si što misliš, a misliti možeš što želiš«, »Poslije svakog lošeg perioda dolazi nešto neočekivano i lijepo. Ne daj se!«, »Kad se sva svjetla ugase, pogledaj gore – ima noći kada sjaje zvijezde«…


Nora Vrsalović izložila je instalaciju »Miris«, sastavljenu od umjetnog cvijeća, a izvedeno je i nekoliko performansa. Riječki umjetnik Željko Kranjčević Winter izveo je performans »Buđenje«, koji je inspiriran knjigom »Pobunite se!« Stéphanea Hessela. Kao heroj francuskog Pokreta otpora i jedan od sastavljača UN-ove Opće deklaracije o pravima čovjeka, Hessel u ovom glasovitom djelu poziva građane svijeta na otpor. Stojeći na braniku humanističkih i demokratskih principa, Hessel zagovara nužnost dizanja vlastitog glasa, nužnost borbe protiv svih mogućih eksploatacijskih mehanizama koji, nauštrb prava naroda, rade u korist besprizornog bogaćenja manjine.


U svojem performansu Željko Kranjčević Winter sjedio je u ljetnoj stolici, na ulazu u more, i čitao Hesselovu knjigu – bacajući pritom prema moru papirnate aviončiće na kojima je bila ispisana završna poruka Hesselove knjige: »Stvarati znači oduprijeti se. Oduprijeti se znači stvarati«. Dejan Kljun, kipar i slikar koji radi na relaciji Rijeka – Zagreb, predstavio se interaktivnim performansom »Suminagashi«, odnosno drevnom japanskom tehnikom slikanja na vodi. Ova je tehnika specifična po tome što se na površini vode pomoću kista i tuša stvaraju koncentrični krugovi koji se preslikavaju na papir tvoreći tako jedinstven rad. Prilikom izrade svojih radova Dejan Kljun uzimao je osobne podatke zainteresiranih, stvarajući tako za njih jedinstven otisak.

Okrvavljena ruka


Dejan Kljun sudjelovao je i u performansu bosanskohercegovačkog autora Gorana Ristića »Hrvatsko platno«. U ovom performansu Kljun je Ristićevo tijelo prekrio bojom, a zatim je tijelo »otisnuto« na bijelo platno. Neki od posjetitelja uključili su se u performans tako što su »hodali« po tijelu performera i tako ga dodatno »otisnuli« na platno. S aluzijom na Torinsko platno, jednu od najpoznatijih kršćanskih relikvija koja predstavlja komad platna na kojem se može prepoznati obris Isusova tijela, nastalo je ovo »Hrvatsko platno«.


Marko Marković, hrvatski umjetnik koji nastoji kritički promišljati socijalne, egzistencijalne i etičke pozicije pojedinca u različitim sistemima, izveo je performans u kojemu je kucao šakom po vratima željezne kabine na plaži, sve dok mu ruka nije počela krvariti. Performer nam je objasnio da se ovaj rad nastavlja na njegovu praksu bavljenja body-artom.


– Došavši na ovu riječku plažu, uočio sam vrata na kojima su natpisi koji reflektiraju mladenački bunt. Poruke tih mladih ljudi govore o našoj društvenoj strukturi. U performansu kucam na vrata koja bi mladima, koji ne vide perspektivu, trebala biti otvorena. Dok sam izvodio performans, prišao mi je jedan dječak i upitao: »Jeste li dobro? Nemojte to raditi!« Moj rad u početku je bio bez naziva, a sada bih ga nazvao »Nemojte to raditi!«. Mislim da je to poruka cijele ove priče – kaže Marko Marković.


Raj na zemlji


Antonela Sabočan predstavila se performansom »Purgatorij«. Odjevena u bijelu haljinu istaknula je transparent s natpisom »Koncesija«, a tijekom performansa polijevana je vodom iz šmrka kao činom »pročišćenja«. Naziv rada Erola Čolakovića Šehića i Tee Vučak bio je »Kako sam u Rijeci sreo sevdalinku«, a Borisa Kadina »UhLJeb na godišnjem odmoru u Empeduji«.


Za završnicu art kampa najavljena je sinoćnja izložba »Turizam! Turizam! Turizam! – Hrvatska raj na zemlji!« grupe T.T.T. koju čine Barbara Babačić, Damir Čargonja, Tajči Čekada, Jelena Germut i Andrea Knežević. Ovim povodom Barbara Babačić napisala je:


– U medijima su sve više prisutni naslovi poput uništavanja turizma radi terorističkih napada, strahova od putovanja na određene turističke destinacije, gašenja jednih turističkih lokacija te procvata drugih. Turizam je djelatnost na koju terorizam ima direktan utjecaj, no to nije jedina njihova spona. Ono što izložba »Turizam, turizam, turizam« pokušava artikulirati, jest njihova primarna poveznica, a to je estetika terorizma i estetika turizma. Dok prvu krasi minimalizam, druga je zadužena za estetiku kiča.