Performeri u središtu Rijeke

“Dopust” na Korzu: “Ivo Sanader – heroj a ne lopov”

Nela Valerjev Ogurlić

Milijana Babić, Siniša Labrović, Petar Brajnović, Zoran Pavelić, Tomislav Brajnović i Božena Končić Badurina te Vlasta Delimar i Mirko Božić interpretirali su na specifičan performerski način društvene fenomene



RIJEKA U okviru četvrtog festivala »Dopust« koji se ove godine održava u četiri hrvatska grada – Splitu, Dubrovniku, Rijeci i Zagrebu – u srijedu je na riječkom Korzu, na Koblerovom trgu i u prostorima Molekule izvedeno šest umjetničkih performansa kojima su se publici predstavili Milijana Babić, Siniša Labrović, Petar Brajnović, Zoran Pavelić, Tomislav Brajnović i Božena Končić Badurina. 



U povodu Međunarodnog dana muzeja, a u organizaciji MMSU-a, riječkoj su se publici jučer predstavili i Vlasta Delimar i Milan Božić koji su ispred Robne kuće »Korzo« izveli jedan od svojih performansa posvećenih Tomu Gotovcu. Projekt »Apsolutni umjetnik (Sjećanje i osjećaj) Antonio Gotovac Lauer« ima intenciju da se Gotovčev rad valorizira kroz prizmu i osobni prikaz drugog umjetnika te da se javnost upozori na njegov nedovoljno obrađen opus. Cilj je da se izvede što više akcija i performansa u gradovima u kojima je Gotovac djelovao kao što su Zagreb, Split, Dubrovnik, Rijeka i Koprivnica, ali i u inozemstvu, pa se tako planiraju i gostovanja u Londonu, Parizu, Veneciji, a vjerojatno i Beogradu. Delimar i Božić sve su počeli u Zagrebu 2. veljače na Gotovčev rođendan, a ondje planiraju i završiti hrvatsku turneju 30. lipnja, na dan njegova pokopa. 


Sve akcije referiraju se na Gotovčeve performanse ili akcije što su ih zajedno izveli, pa je jučerašnja izvedba bila inspirirana Gotovčevim performansom »Gledanje televizije«. Ispred »Korza« dopremili su krevet i televizor na kojem su gledali film »Stupid Antonio vam predstavlja« u kojem Gotovac objašnjava svoj odnos prema golotinji i shvaćanje tijela kao izražajnog sredstva umjetnika.





Organizacija festivala na četiri lokacije proistekla je iz teme manifestacije koja se ove godine održava pod nazivom »DEcentralizacija«, ali s vrlo širokim rasponom društvenih fenomena koje su umjetnici dotakli svojim izvedbama. Jedan od najupečatljivijih nastupa ponudio je Petar Brajnović koji je na Koblerovom trgu izveo »Vjeropoučni igrokaz u tri čina u duhu tarantelle« posvećen dolasku Pape Benedikta XVI. u Hrvatsku. Brajnović se postavio u ulogu najavljivača i neke vrste prethodnika Ratzingerova dolaska, kako bi naciju pripremio na taj veliki događaj, a sve s ciljem da se Svetom Ocu osigura topao prijem te ugodan i siguran boravak u Hrvatskoj. 


 Heroj, a ne lopov


Zaogrnut plaštem sastavljenim od dronjaka od kojih svaki predstavlja drugu državu, a svi zajedno tvore kartu posrnulog svijeta, Brajnović je na glavu stavio zlatnu papinsku mitru, da bi se suočen s mnoštvom koje je na njegovo pitanje »Was« počelo sakandirati »Kriza« odlučio na radikalnu promjenu i posipanje pepelom. 


 – Nezadovoljan zbog toga što ima veliko bogatstvo, a puk je siromašan, Papa ljutito baca svoju mitru na pod, razdire svoju svoju haljinu i posipa se pepelom po glavi, shvaćajući da je svijet propao. U tom trenu pretvara se u običnog čovjeka i počinje plesati uz poznatu pjesmu iz Napolija »Tu vuoi fa l’Americano« – kazao nam je Brajnović koji je svojom koreografijom i kostimima izmamio smijeh i veliki pljesak publike. 


 Izmjenjujući na glavi mitre različitih natpisa, kao što su »Vatikan Bank Mystery« ili »Holly Hacker«, performans je zaključio čitanjem proroka Izaije i plesom ritualnog pročišćenja uz tehno glazbu koja pomaže oslobađanju negativnih emocija koje svakako treba otopiti uoči dolaska Svetog Oca u Hrvatsku. 


Siniša Labrović na Korzu je razvio veliki transparent s natpisom »Ivo Sanader – heroj a ne lopov«, što je samo jedna u nizu njegovih akcija na temu lika i djela bivšeg premijera. Kao autoru »priručnika za preživljavanje u Hrvatskoj uz pomoć kriminalnih zanata«, Sanader je ovom umjetniku za srce posebno prirasla osoba. 


 – Ovo je neka vrsta poruke gospodinu Sanaderu da je u našim srcima, da vjerujemo u njega i šaljemo mu pozdrave. Podrška njemu ujedno je podrška svemu što je Hrvatska postigla pod njegovom vladavinom, kao i vrijednostima koje je pronosio sa svojim suradnicima… – kazao je Labrović.   


Radni dan samostalnih umjetnika


Milijana Babić izvela je akciju »Radni dan« koja problematizira egzistencijalnu situaciju u kojoj se nalazi većina samostalnih umjetnika u Hrvatskoj. Činom kopanja po kantama i kontejnerima za smeće u užem centru grada, u odjeći sa logom HZSU umjetnica je upozorila na rast liste socijalno ugroženih, u koje je moguće dodati i samostalne umjetnike.


– Akcija daje realističnu sliku mogućeg radnog dana samostalnog umjetnika u našoj zemlji, ukoliko bi bio spreman boriti se sa osjećajima ponižavanja i gadljivosti, i odlučiti se na prikupljanje povratne ambalaže, poput ostalih visokoobrazovanih pojedinaca – kazala je umjetnica. 


Zoran Pavelić je uz pomoć Željka Badurine izveo plakatiranje »Slobodna Umjetnost«, koja je prethodila u Splitu i Dubrovniku, a uslijedit će i u Zagrebu, gdje se 20. svibnja »Dopust« nastavlja. U večernjem dijelu programa prikazan je video performans »Knjiga života« Tomislava Branjovića koji je reciklirao knjigu »Tuđman, prva politička biografija« i od nje stvorio novi papir, a program je završen performansom Božene Končić Badurine u kojem je autorica »vlast« nad njegovom izvedbom u cijelosti prepustila publici, pozivajući ih da sami odrede sadržaj i tijek izvedbe koju je nazvala »Decentralizirani performansom«.