Jadranski župani protiv Vlade i centralizacije

Komadina i šest župana traže Žutu Lokvu i izmjenu prijedloga Grčićevog zakona

Tihana Tomičić

Župan Komadina, uz podršku istarskog i splitsko-dalmatinskog župana, Valtera Flege i Zlatka Ževrnje, s kojima je davao izjave za javnost, poručuje da je Jadransko-jonski pravac, odnosno dionica Žuta Lokva, značajna za turizam Hrvatske, ali također i kao poveznica koridora Vc i Vb



RIJEKA – Primorsko-goranski župan Zlatko Komadina dobio je podršku šest svojih kolega, jadranskih župana euroregije NUTS II, za vraćanje Žute Lokve u prometnu strategiju Republike Hrvatske, sve nacionalne strateške dokumente i europsku TEN-T mrežu.


– Jadransko-jonski koridor mora ostati u makroregionalnoj razvojnoj strategiji Hrvatske, jednako kao i koridor Vc. Dionica Žuta Lokva, naime, više ne postoji u razvojnim i planskim dokumentima ove Vlade, i svi mi jadranski župani složili smo se da se mora vratiti. Zajedno se za to moramo izboriti. Jedino ako ostane u hrvatskoj mreži koridora, može se naći i u mreži Europske unije te potencijalno biti korisnikom fondova EU – izjavio je Komadina nakon susreta u Rijeci na kojem se okupilo svih sedam župana Jadrana, ili njihovih zamjenika, od Istre do Dubrovnika.



Župani su se složili da od Vlade zatraže povećanje cijena naknada za upotrebu javnih cesta koja se nije mijenjala od 2005. godine, također uz mogućnost dodatnog izdvajanja za ŽUC-eve iz cijene naftnih derivata.





Župan Komadina, uz podršku istarskog i splitsko-dalmatinskog župana, Valtera Flege i Zlatka Ževrnje, s kojima je davao izjave za javnost, poručuje da je Jadransko-jonski pravac, odnosno dionica Žuta Lokva, značajna za turizam Hrvatske, ali također i kao poveznica koridora Vc i Vb.


– Naravno, ne očekujemo proračunsko financiranje jer znamo da novaca nema, ali očekujemo da se vrati u razvojne dokumente. Očekujemo da se pripremi projektna dokumentacija i da se ponudi koncesijski model gradnje, kao što je bio slučaj sa istarskim ipsilonom i dionicom prema Macelju. Neka se financiranje »raspegla« na 30 godina – izjavio je Komadina. Na konstataciju novinara da je aktualna Vlada koja je povukla ovakav potez – SDP-ova Vlada, dakle njegova, Komadina je rekao: »Ja o ovoj temi govorim uvijek isto, koja god vlada bila. Ja sam od svoje SDP-ove Vlade sve ovo već tražio«. 

– Jadransko-jonski koridor jedna je od važnih odrednica budućeg razvoja Hrvatske, on spaja zapad Europe sve do Grčke, pa sutra i Turske. Mi u Splitsko-dalmatinskoj županiji tu smo trasu ugradili u svoju dokumentaciju – potvrdio je splitski župan Zlatko Ževrnja.


Tri župana iz SDP-a, HDZ-a i IDS-a složili su se i u zahtjevu Vladi da izmijeni prijedlog novog Zakona o regionalnom razvoju i odustane od nove centralizacije u tom zakonu, kojim se predviđa ukidanje županijskih uprava za ceste i županijskih lučkih uprava. 


– Postoje najave nove centralizacije, a mi smo već sada svjesni da ni sustav upravljanja županijskim državnim cestama preko Hrvatskih cesta nije najbolji. Ne može Zagreb znati koja je županijska cesta prioritet, a ceste su generatori gospodarskog razvoja svakog kraja. Isto je i sa lučkim upravama, sada sami upravljamo i gradimo, a plan je Vlade da se svi ti poslovi centraliziraju – rekao je HDZ-ov župan Zlatko Ževrnja. »Ovdje se odlično osjećam i odlično surađujemo«, dodao je.


Istarski župan Valter Flego poručio je da se jadranski župani jako dobro razumiju bez obzira na stranačku pripadnost, jer im je zajednički cilj – decentralizacija.


– Želimo više ovlasti da možemo pokretati projekte i razvoj na svom području – rekao je Flego, dodajući da je Istra već ranije žučno reagirala na novi prijedlog Zakona o regionalnom razvoju. Tzv. planska područja koja nam se predlažu nisu nam prihvatljiva, ali ova suradnja na NUTS II regiji jest, rekao je Flego, što znači da se Istra protivi povezivanju Istre i Rijeke u jednu plansku regiju, ali podupire ideju tzv. Jadranske Hrvatske.