Putnik iz Rijeke u Ljubljanu može stići u 14.51 sati, a natrag se mora vratiti linijom koja kreće u 15.10 ili mora čekati povratak idućeg jutra
RIJEKA Tko želi vlakom putovati iz Rijeke u Ljubljanu i vratiti se istog dana, moći će u slovenskoj metropoli provesti najviše desetak minuta. I odmah mora natrag. Pod uvjetom da vlak dođe točno u minutu, jer je inače moguće zakasniti. Vozni red je takav da se Riječanima u Ljubljanu ne isplati ići vlakom ukoliko nemaju namjeru prespavati, dok je u obrnutom slučaju stvar daleko bolja.
Na ovu nelogičnost voznog reda HŽ Putničkog prijevoza našu redakciju upozorio je čitatelj Mladen Šarić, koji uporno već duže vrijeme u nadležnim institucijama pokušava dokazati da je ovakav vozni red promašen i kontraproduktivan. Iz dokumentacije koju nam je proslijedio vidljiva je korespondencija i niz prijedloga oko poboljšanja voznog reda koji nisu imali nikakva odjeka.
– HŽ Putnički prijevoz je jedini prijevoznik koji svakodnevno osigurava vezu između Rijeke i Ljubljane. Naše poslovanje temelji se na programu restrukturiranja kojemu je, uz osiguravanje neophodnih investicija, glavni cilj racionalizacija troškova. S obzirom da međunarodni promet nije uključen u sustav subvencioniranja prijevoza zbog čega je obavezan poslovati po tržišnim uvjetima, HŽ Putnički prijevoz svake godine provodi analizu poslovanja po broju putnika i troškovima na svim relacijama. Maksimalno uzimajući u obzir potrebe putnika, na temelju dobivenih rezultata izrađuje se vozni red za sljedeće razdoblje. Zbog negativnih financijskih pokazatelja i manjeg broja putnika u prošlom voznom redu ukinuti su određeni međunarodni i pogranični vlakovi, dok se za vozni red 2014/15. povećao broj međunarodnih vlakova, a uvedeni su i novi pogranični vlakovi između Hrvatske i Slovenije, ističe se u odgovoru HŽ Putničkog prijevoza.
– Saborski odbor za žalbe podržao je moj prijedlog da se Riječanima omogući kvalitetna povratna veza iz Ljubljane. I to istoga dana. Primorsko-goranska županija i Grad Rijeka također su pisali i predložili da se u petak i subotu (za početak dva puta na tjedan) uvedu jutarnji vlak za Ljubljanu i večernji za Rijeku. Svaki dan HŽ-ova lokomotiva ujutro i SŽ-ova navečer putuje prazna (s kondukterom) i jednostavno je da na granici preuzmu vlak što dolazi iz druge države. Predložio sam da priključe nekoliko vagona i ujutro u oko 7.00 uvedu liniju Rijeka – Ljubljana te navečer oko 19.00 Ljubljana – Rijeka. Slovenci su podržali prijedlog, a HŽ tvrdi da ih puno košta naknada HŽ-infrastrukturi. Potom sam doznao da ona od Rijeke do granice (28 km) iznosi nekoliko stotina kuna, ali opet nije pomoglo. I onda se čude što nema putnika – ističe Šarić, dodajući kako na njegove dopise resorno Ministarstvo prometa ne reagira, kao ni na požurnice iz Sabora.
U HŽ Putničkom prijevozu na upit iz naše redakcije odgovaraju kako zbog neminovnosti racionalizacije poslovanja nema mogućnosti uvođenja dodatnih vlakova na relaciji Rijeka – Ljubljana. Dodaju također da »riječki vlakovi« po dolasku u Ljubljanu ostvaruju i daljnju vezu na relacijama Ljubljana – Beč, Ljubljana – Villach i Ljubljana – München.
Podaci o broju putnika na relaciji Rijeka – Ljubljana također su prilično poražavajući. U vlakovima koji voze prema Ljubljani na relaciji Rijeka – Šapjane u studenom ove godine prevezen je ukupno 2.771 putnik. Kad se ta brojka podijeli s danima u mjesecu i brojem od četiri vlaka dnevno, dolazi se do doista malih brojki, koje pokazuju da se svega 23 putnika u prosjeku vozi u svakom vlaku na ovoj liniji. No, logično je također upitati se koliko bi promet porastao ukoliko bi dnevna veza iz Rijeke do Ljubljane imala nekakvog smisla i omogućavala odlazak u jutarnjim, a povratak u večernjim satima. Ovako, vlak na papiru postoji, ali Riječanima teško može biti od koristi. Izuzev onih kojima je dovoljan boravak od 19 minuta u glavnom gradu Slovenije. Ako takvih uopće ima.