Protiv crkvene cenzure

Izložbu otvorili i zatvorili: KKL ne pristaje na ultimatum župnika

Andrej Petrak

Zbog uvjeta da se više ni jedna izložba u Galeriji Sv. Trojice ne smije održati bez da župnik osobno prethodno vidi o čemu se radi, u KKL-u su odlučili prekinuti izložbeni ciklus, i to »blic« izložbom ruske skupine »Upward! Community«, u sklopu koje se u jednom od devet videoradova pojavljuje nago tijelo 



KASTAV Izložba ruske umjetničke i aktivističke skupine »Upward! Community« pod nazivom »Moving Upward!« otvorena je u Galeriji Sv. Trojice u sklopu izložbenog ciklusa »Ars Post Mortem« Kastafskog kulturnog leta, ali je odmah potom i zatvorena, jer su u KKL-u time izrazili protest protiv crkvene cenzure. U jednom od devet video radova što su dio izložbe pojavljuje se nago ljudsko tijelo, a s obzirom na to da Riječka nadbiskupija ne dopušta takve sadržaje u prostoru Galerije, podignute u 15. stoljeću kao dvorske crkve tada vladajuće obitelji Walsea, sad zaštićenom spomeniku kulture, u Upravi KKL-a nisu htjeli riskirati nove sukobe s Crkvom. 


  Do prekida izložbenog programa KKL-a u Galeriji Sv. Trojice došlo je nakon »inkvizicije« kastavskog župnika Franje Jurčevića, koji je odlučio cenzurirati izložbu umjetničkih autoportreta triju umjetnica Marije Koruga, Monike Meglić i Melinde Šefčić, užasnut »ženskom golotinjom«. Zbog župnikovih ultimativnih uvjeta, što se svode na to da »ubuduće ni jedna jedina izložba u Galeriji Sv. Trojice neće biti moguća bez da ja osobno prethodno vidim o čemu se radi«, u KKL-u su odlučili prekinuti izložbeni ciklus u prostoru Galerije Sv. Trojice. Do povratka izložbenog programa u ovaj prostor došlo je nakon izdatih garancija kastavskog gradonačelnika Ivice Lukanovića da će KKL u Galeriji Sv. Trojice moći neometano održati ostatak prethodno dogovorenog izložbenog ciklusa. No, garancije kastavskog gradonačelnika očito ne mogu previše značiti u srazu sa stavom predstavnika Crkve prema prikazivanju nagog ljudskog tijela u sakralnim prostorima pa bilo to u slučaju ove izložbe samo na trenutak na samo jednom od devet video radova i, kao što je to i prije bio slučaj na KKL-ovom izložbenom programu »Ars Post Mortem«, iz čistih umjetničkih pobuda.


  Hvaljen Isus i Marija


Istodobno, u Upravi KKL-a nisu htjeli pristati na to da cenzuriraju radove na izložbi, selektiranoj na međunarodnom natječaju žiriranom od redom istaknutih i cijenjenih stručnjaka: Dalibora Martinisa, Stipana Tadića i Karle Lebhaft, prema propozicijama HDLU-a i ULUPUH-a te poštivajući status galerije kao zaštićenog kulturnog dobra i službenog galerijskog prostora RH. U Upravi KKL-a zato je donesena odluka da se izložba otvori, a zatim iste večeri i zatvori, kako bi pokazali da je umjetnost ipak jača od svake cenzure. 





»Upward! community«, grupa ruskih umjetnika koju čine Petr Zhukov i Daniil Zinchenko, u svojim radovima kritički sondira suvremeno rusko društvo i globalnu kulturu, revitalizirajući avangardno-utopijske ideje o jedinstvu umjetnosti, religije, znanosti i politike, koje crpi iz ponešto ezoteričnog filozofsko-kulturalnog pokreta s početka 20. stoljeća u Rusiji. Grupa se bavi teorijskim problemima medija te mogućnostima i načinima kulturalne interakcije umjetnosti, religije, znanosti i politike. Osim teoretskog rada, postoje dva osnovna pravca djelovanja grupe: produkcija videofilmova temeljenih na idejama kozmizma i mitologiji zajednice u kulturi, te organiziranje izložbi njezinih članova, i njima bliskih umjetnika, u prostorima koji ne pripadaju umjetnosti. 


  Konstanta multimedijalnog rada ove grupe jest preispitivanje ideje postojanja, duhovnosti i smrti na razini čitavoga čovječanstva – od toga strahuju – čovjek mora postojati, a postojat će svojim djelovanjem, napominju Karla Lebhaft i Ivan Roth. Rad »Moving Upward!« sastoji se od devet video-filmova, među kojima se neki od njih upravo referiraju na temu smrti.



  – Kad su me iz KKL-a angažirali da sudjelujem na ovom projektu kao dio irija, zajedno s Daliborom Martinisom, uvaženim hrvatskim i svjetski poznatim multimedijalnim umjetnikom, i sa slikarom Stipanom Tadićem, jednostavno smo razmišljali o ovom prostoru kao galerijskom, a ne o sakralnom prostoru, jer u principu to i nije tako, prostor crkvice je već duže vremena desakraliziran. Prostor je sjajan zbog svoje autentičnosti i vjerujem da se većina umjetnika prijavila na natječaj i radi ovog prostora pa isto tako i umjetnici iz Rusije, čiju smo izložbu sad otvorili pa zatvorili, rekla je Karla Lebhaft. 


  Ona je uvodno okupljene pozdravila najprije s »dobra večer«, da bi ironično zaključila da taj pozdrav vrijedi ako se nalazimo u desakraliziranom prostoru, dok bi u slučaju da je Galerija Sv. Trojice još uvijek sakralni prostor prikladnije bilo reći: »Hvaljen Isus i Marija«.  

Prisila nad profesijom


Karla Lebhaft napominje da su nakon događaja s prve izložbe, koja je nasilno zatvorena, te je zapravo izvršeno nasilje u sakralnom prostoru, tražili alternativna rješenja. 


  – Nismo znali što ćemo. Osjećali smo odgovornost prema umjetnicima, da im pružimo ono što smo obećali. Ruskim umjetnicima zaista smo obećali ovaj prostor i potrudili smo se da ih u njega i dovedemo. Međutim, jedan od filmova uključuje također i nagost ljudskog tijela, a obzirom da osobno, a vjerujem i moji kolege, ne želimo izvršiti ne samo jednu cenzuru umjetnosti, nego i autocenzuru, jer ovo je ipak nešto što sam i sama izabrala za prikazivanje u izložbenom programu, ovim otvaranjem ujedno i zatvaramo izložbu. Želimo time pokazati da se nad umjetnošću ne može baš samo tako dominirati i da se ne može vršiti prisilu nad nekim tko je prije svega profesionalno pristupio svemu ovome, pa tako ni nad nama. Stoga smo htjeli vratiti se u ovaj prostor barem na trenutak, otvoriti ovu izložbu, ali ne želeći provoditi autocenzuru. Kako je to dobro rekao naš prijatelj Saša Jantolek: »Mi smo ovdje radi umjetnosti, a ne da vodimo rat«, poručila je Lebhaft, popraćena pljeskom okupljenih. 


 Ništa bez dogovora


U Upravi Udruge Kastafsko kulturno leto zasad nisu mogli sa sigurnošću odgovoriti hoće li se preostale dvije izložbe iz ovog ciklusa postaviti u Galeriji Sv. Trojice. Valja ponoviti da je njihov zahtjev bio da se postavljanje izložbi u ovom prostoru jasno i pismeno regulira s predstavnicima Crkve, kako bi se izbjeglo ponavljanje ovakvih situacija, a gradonačelnik Ivica Lukanović najavio je da vjeruje u postizanje takvog dogovora s Riječkom nadbiskupijom. U najavi otvaranja izložbe, iz Uprave KKL-a poručili su da drže da će se vraćanjem izložbenog programa u Galeriju Sv. Trojice Gradu Kastvu barem donekle vratiti prethodni sjaj u kontekstu umjetnosti i kulture. Koliko se starom gradu Kastvu vratio taj sjaj najbolje govore zatvorena vrata Galerije Sv. Trojice te crkvenom cenzurom povrijeđena čast građana i građanki Kastva, umjetnika i umjetnica, struke i organizatorskog tima. Zajedničko građenje boljeg svijeta argumentiranim dijalogom i obostranim razumijevanjem, u što su se ponadali u KKL-u, očito će morati pričekati bolja vremena.