Projekt

ISPRED SVIH Riječki srednjoškolci prvi u Hrvatskoj imaju izborni predmet kreativnog čitanja

Ingrid Šestan Kučić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Izborni predmet koji riječki srednjoškolci slušaju prvi u Hrvatskoj iznikao je iz prošlogodišnjeg projekta »Rijeka riječi«, a čitaju se uglavnom autori koji pripadaju riječkom području



RIJEKA Učenici Prve riječke hrvatske gimnazije prvi su hrvatski srednjoškolci koji u svojoj satnici imaju izborni predmet Kreativno čitanje i pisanje u okviru kojeg se redovno druže s autorima književnih djela i to uglavnom autorima koji pripadaju riječkom području. Pojašnjavajući kako je novi izborni predmet iznikao iz prošlogodišnjeg projekta »Rijeka riječi« u okviru kojeg je tijekom jednog tjedna Prva riječka hrvatska gimnazija ugostila cijeli niz pisaca, knjižničarka Sandra Vidović navodi da se projekt ove godine proširio.


Prijateljstvo


– Cilj projekta je približiti mladima lokalnu književnu scenu i potaknuti interes za čitanjem domaće literature izvan okvira školske lektire. Projekt je ostvaren u suradnji s neformalnom književnom skupinom Ri Lit, a učenici kroz njega stvaraju prijateljstvo s književnicima. Dolaze na susrete s njima pripremljeni i sami moderiraju te susrete. Projekt se financira iz Javnih potreba u kulturi Grada Rijeke i ove godine interes su pokazale i Gimnazija Andrije Mohorovičića te Građevinska tehnička škola Rijeka, pojašnjava Vidović.


Dodajući kako je velika prednost što su učenici spoznali da postoji riječka književna scena, profesorica Helena de Karina kaže da je novi izborni predmet namijenjen učenicima 3. i 4. razreda, no riječki su pisci ušli i u prvi razred.– Naša je škola u reformi »Škola za život«, a to nam unutar nastave hrvatskog jezika daje autonomiju izbora lektirnih djela te smo se odlučili za suvremene književnike našeg područja. Tako je dobar dio nastavnog sadržaja letire odrađen na zbirki priča Envera Krivca »Ništa za pisati kući o«, objašnjava De Karina.


Ela Maljković kaže da bi učenici danas puno više čitali kada bi u školi bilo zanimljivije lektire.– Gušt čitanja izgubljen je upravo zbog tog nedostatka zanimljive lektire, a problem je i što se učenika ne uvažava kao čitatelja. Prilikom analize djela traže od nas da iznesemo mišljenje književne teorije, a ne vlastito mišljenje. Mene knjige koje čitam u sklopu izbornog predmeta potiču na daljnje čitanje, zaključuje Ela.


Druženje s piscem




I Vidović i De Karina slažu se da kroz druženje s piscima učenici razvijaju sposobnost stvaralačkog izražavanja, a istovremeno se formira i čitalačka publika. Koliko je lektira s lokalnim riječkim predznakom popularna među gimnazijalcima, najbolje govori činjenica da se za novi izborni predmet javilo dvostruko više učenika nego što se moglo primiti te je rađena selekcija. Kreativno čitanje i pisanje tako pohađaju 24 gimnazijalca, a među njima su Ela Maljković i Tvrtko Srdoc koji ne kriju oduševljenje novim iznornim predmetom, jer kako navodi Tvrtko, izborni im predmet ne daje samo uvid u književno djelo, već i u sam život autora.


– Druženje s piscem daje nam opsežniji uvid u njegov život, od pitanja vezanih za izdavaštvo, njegovog vlastitog osvrta na djelo, pa sve do općenitog problema čitanja i pitanja životne egzistencije. Ukoliko se nakon tog razgovora ponovo ide čitati knjiga, dobije se sasvim drugačiji uvid u ono što je pisac zapravo htio reći – navodi Tvrtko.