Prvi u Hrvatskoj

Građanski odgoj u Rijeci ove godine pohađa preko 700 učenika: ‘Državu to nije zanimalo, išli smo od nule’

Damir Cupać

Grad Rijeka osigurao oko 200.000 kuna za provođenje Građanskog odgoja kao izvannastavne aktivnosti u prvom polugodištu 2019./2020. školske godine, a ovu izvannastavnu aktivnost pohađat će više od 700 učenika



RIJEKA – Grad Rijeka osigurao je oko 200.000 kuna za provođenje Građanskog odgoja kao izvannastavne aktivnosti u prvom polugodištu 2019./2020. školske godine, a prema podacima Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo ovu izvannastavnu aktivnost pohađat će više od 700 učenika iz 24 riječke škole.


– Građanski odgoj uveli smo školske godine 2016./2017. u svoje osnovne škole kao zaseban predmet, odnosno izvannastavnu aktivnost. Rijeka je time postala prvi grad u Hrvatskoj koji je na sustavan i promišljen način omogućio svojim učenicima kvalitetno građansko obrazovanje. Naš glavni cilj bio je pridonijeti ostvarenju vizije razvoja informiranog, aktivnog i odgovornog građanstva. Ostvarenje te vizije dugoročan je proces koji započinje upravo obrazovanjem djece o njihovoj važnoj ulozi u zajednici, o pravima, ali i odgovornostima koje imaju kao građanke i građani u demokratskom građanskom društvu te o važnosti tolerancije, ljubaznosti, poštovanja prema sebi i drugima te preuzimanja aktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava, podsjetila je pročelnica Odjela gradske uprave za odgoj i školstvo Sanda Sušanj.


Budući da država nije pokazala zanimanje da osmisli nešto slično, u Gradu Rijeci su morali cijeli posao odraditi od nule, uključujući i izradu udžbenika.




– Samoj izradi programa i koncepta nastave pristupili smo vrlo promišljeno, stručno i odgovorno. Kako u Hrvatskoj nije postojao priručnik za Građanski odgoj namijenjen učenicima određene dobi koji na jednom mjestu objedinjuje svih šest dimenzija koje čine ovu izvannastavnu aktivnost, prvi je korak bio razraditi program te izraditi priručnik i popratne materijale za učenike, ali i za učitelje. Izrađena su dva priručnika, jedan namijenjen učenicima 5-ih i 6-ih razreda, a drugi učenicima sedmih i osmih razreda. Stručni tim koji je radio na izradi priručnika i popratnih materijala činili su predstavnici osnovne škole, sveučilišta i civilnog sektora. Važno je napomenuti da su, prilikom obrade pojedinih tema koje se mogu tumačiti kao posebno osjetljive, dodatno konzultirani eminentni stručnjaci iz odgovarajućih područja. Priručnik za pete i šeste razrede recenzirala je rektorica Sveučilišta u Rijeci, prof. dr. sc. Snježana Prijić Samaržija, a priručnik za šeste i sedme razrede izv. prof. dr. sc. Berto Šalaj s Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, ocijenivši ih izuzetno uspješnim. Svi su materijali za učenike prevedeni i na talijanski jezik kako bismo pohađanje omogućili i učenicima pripadnicima talijanske nacionalne manjine, izjavila je Sušanj.


Gradonačelnik Vojko Obersnel istaknuo je da je Građanski odgoj pokrenut ne samo za riječke osnovne škole, već su očekivanja bila da će i druge jedinice lokalne i regionalne samouprave preuuzeti »riječki model«.


– Nadamo se da je projekt zaživio i kod drugih kao kod nas, a žao mi je što se u projektu školske reforme nije više razumijevanja pokazalo za uvođenje Građanskog odgoja kao nastavne aktivnosti, zaključio je Obersnel.


Prepoznata vrijednost »riječkog modela«


Vrijednost »riječkog modela« prepoznalo je 11 drugih gradova i županija te jedna škola koji su se Rijeci obratili sa zamolbom za preuzimanjem programa i pripadajućeg priručnika, što im je Grad Rijeka omogućio bez naknade.


– Kvalitetu riječkog Građanskog odgoja prepoznao je i Središnji koordinacijski odbor akcije Gradovi i općine – prijatelji djece dodijelivši mu nagradu Naj akcije 2017. godine. Iste godine Udruga gradova, u sklopu dodjele priznanja pod nazivom INpuls, proglasila je »riječki model« najboljim u kategoriji »Grad građana«, kategoriji s najviše nominiranih gradova, odnosno projekata. U 2018. godini stiglo je još jedno vrijedno priznanje. Naime, Europska komisija objavila je analizu politika obrazovanja, usavršavanja i osposobljavanja u zemljama članicama EU za 2018. godinu. U dijelu analize koji se bavi Hrvatskom posebno je istaknut »riječki model«. No, najvažnijim pokazateljima smatramo zadovoljstvo i uspjehe učenika koji pohađaju ovu izvannastavnu aktivnost. Evaluacija prve godine provedbe u riječkim osnovnim školama pokazala je kako su učenici iznimno pozitivno reagirali na nastavu, a što je posebice važno, promijenili su stavove vezane uz prava i dužnosti, suradnju, uvažavanje drugih i toleranciju prema drugačijima, naglasila je Sušanj.