Nema alternative

Bakrani će se načekati čistog okoliša: Terminal ostaje najmanje do 2042. godine

Darko Pajić

Stotinjak građana Bakra svih generacija sudjelovalo u prosvjedu protiv zagađivača / Foto: Marko Gracin

Stotinjak građana Bakra svih generacija sudjelovalo u prosvjedu protiv zagađivača / Foto: Marko Gracin

Rješenja ne treba tražiti u iseljenju, već u investicijama i modernizaciji. Prošli tjedan odobreno je financiranje iz CEF fonda i to je samo početak, smatra predsjednik Uprave Luke Rijeka Vedran Devčić, dok gradonačelnik Bakra Tomislav Klarić ističe da je cilj – čista luka, ekološki prihvatljiva za urbanu sredinu i zaštićeni spomenik kulture kao što je Bakar



 Sa stanovišta planova Luke Rijeka dugoročno ne postoji opcija iseljenja terminala za rasuti teret iz Bakra, koji će na istom mjestu ostati najmanje do 2042. godine, odnosno do isteka razdoblja trajanja važeće koncesije.


Stoga se rješenja ne trebaju tražiti u iseljenju, već u investicijama i modernizaciji. Ovakav stav na pitanje o dugoročnoj opstojnosti lučkog terminala u Bakru nudi predsjednik Uprave »Luke« Rijeka Vedran Devčić, koji je odgovorio na nekoliko upita naše redakcije i ponudio komentar na nedjeljni prosvjed u Bakru.


Pritom naglašava kako »Luka« s građanskom inicijativom BazZa iz Bakra ima otvorenu komunikaciju već nekoliko godina, te dodaje kako je i osobno sudjelovao na otvorenom skupu građana u Bakru i odgovarao na pitanja.




– Tada sam rekao da ih razumijemo i da nam je jasno da terminal za rasute terete nikom nije poželjan susjed, ali da je on tu već desetljećima, da ima svoju širu gospodarsku funkciju koja generira multiplikativne efekte u cijelom lancu u kojem gospodarsku aktivnost i zaposlenost nalaze mnogi gospodarski subjekti i njihovi mnogobrojni radnici.


Potpuno se slažem da su u Bakru potrebne investicije i modernizacija i na tome Luka Rijeka d.d. ozbiljno radi, međutim to su veliki projekti koji traže vremena i usklađivanje mnogo faktora. Ali oni će se dogoditi, odnosno već se događaju. Prošli tjedan odobreno je financiranje iz CEF fonda i to je samo početak. U proteklih nekoliko godina napravljeno je mnogo pomaka i manjih investicija koje možda nisu prosječnom građaninu Bakra golim okom vidljive, ali su riješile veliki dio problema.


Mi smo u stvari u zadnjih pet godina imali samo nekoliko ozbiljnijih incidenata i uvijek su bili uzrokovani isključivo ekstremnim vremenskim prilikama, ističe Devčić, koji tako ne ostavlja otvorenom mogućnost da bi se u nekoj daljoj budućnosti moglo dogoditi gašenje ili izmještanje terminala.



Govoreći o platou Koksare na kojem se još uvijek ništa ne događa, kaže kako Grad Bakar želi dobiti od države 100.000 »kvadrata« na upravljanje, kako bi ga mogli staviti u gospodarsku funkciju.


– Preostalih 57.000 kvadrata prostornim planom namijenili smo za lučke sadržaje. U Bakru želimo kanalizacijski kolektor s uređajem. Planiramo još čitav niz projekata sadržanih u našem programu i sve ovo što govorim već aktivno na tome radimo i stojim iza svojih riječi, kaže Klarić.



Tiho bez pompe


Na upit o tome je li »Luka« posljednjih godina imala inspekcijska rješenja ili kazne zbog onečišćenja na terminalu u Bakru Devčič odgovara kako postoji kontinuiran i strog nadzor nadležnih inspekcijskih službi.


Foto: M. GRACIN


Foto: M. GRACIN



– Sve njihove naloge izvršavamo, kao i sve mjere iz Sanacijskog programa poboljšanja kakvoće zraka koji smo donijeli 2013. godine i koji je potvrđen od nadležnog ministarstva, a koji je proistekao iz Akcijskog plana poboljšanja kvalitete zraka koji je izradio i usvojio Grad Bakar, dodaje Devčić.



Predsjednik Uprave »Luka« Rijeka pojašnjava na što će se konkretno odnositi investicija od 6 milijuna eura u modernizaciju bakarskog terminala.


– Ovaj projekt je tek početak i prva veća investicija u modernizaciju terminala. Radi se o projektu koji rješava željezničku i prometnu infrastrukturu unutar terminala, na način da će sve površine, prometnice i kolosjeci biti u betonu. To će olakšati čišćenje tih površina. Riješava se i kompletan sustav odvodnje oborinskih voda i sustav voda za tretiranje rasutog tereta vodenim zavjesama, zaključuje predsjednik Uprave »Luke«.



Bakarski gradonačelnik Tomislav Klarić komentirao je nedjeljni prosvjed Građanske inicijative Za Bakarski zaljev i zaleđe, u kojem su članovi BazZa-e i građani koji su im se priključili prosvjedovali protiv zagađenja iz luke za rasuti teret. Klarić kaže kako Grad Bakar i on osobno već godinama »tiho i ustrajno bez prevelike pompe rade na sanaciji posljedica sulude politike koja je kroz desetljeća zagadila i ekološki ugrozila Bakarski zaljev«.


– Što se tiče luke za rasute terete u Bakru, moj stav je jasan i takav je već godinama. Borba za modernizaciju luke će trajati, siguran sam da ćemo uspjeti. Naše su mogućnosti sadržane u zakonskim okvirima Republike Hrvatske, i, koliko god se meni osobno činili sporima, jedini su alat s kojim se možemo boriti za naš konačni cilj. Naši ciljevi su, a već tisuću puta sam ih izrekao i napisao, jasni – u Bakru želimo čistu luku, ekološki prihvatljivu za urbanu sredinu i zaštićeni spomenik kulture što Bakar uistinu jest. To je preduvjet našeg daljnjeg razvoja, ističe Klarić.


Kanapei i Pantovčak


U nastavku svoga komentara o prosvjedu, na koji su ga organizatori pozvali, ali se nije odazvao, ali i prozvali da je »mogao i može puno toga učiniti«, Klarić ističe kako bi u svakom slučaju volio podržati prosvjed »kad bi vjerovao da je istinska podrška upravo nama koji se svim silama trudimo Gradu Bakru udahnuti nove projekte, bolji i ugodniji život za sve njegove građane«.


– Ovako, kad sam čuo, a onda i vidio pojedine sudionike i pročitao izjave iznesene na skupu, bojim se da opet politika prede svoju priču, što sigurno neće pridonijeti stvaranju zajedništva u rješavanju problema već samo unijeti pomutnju. Iskreno, sumnjam u iskrenost i dobronamjernost gospodina koji je izjavio »da nije na Pantovčaku i kanapeima kod predsjednice jer da mu je prosvjed važniji«, sa svojim performansom nije me baš uvjerio u iskrenu želju da nam pomogne. Za razliku od njega, ja sam tamo doista bio, nažalost kanapee nisam jeo.


Njemu mogu poručiti, ako zaista voli Bakar, neka se vrati živjeti u njega, pa taj jedan dan na Pantovčaku i kanapee koje očito voli neće morati žrtvovati zbog prosvjeda. Tada bi znao da se u Bakru, za Bakar i sva njegova naselja živi, danas i svakoga dana u godini. Smatram da je puno važnije da se toga dana na Pantovčaku o našem Bakru i brojnim projektima sa srcem govorilo, smatra Klarić.