Širenje Puta svile

Analizirali smo svih sedam ponuda za zakup Zagrebačke obale: Kinezi se doimaju kao favoriti

Marinko Glavan

Foto Damir Škomrlj

Foto Damir Škomrlj

Činjenica da su najveća luka na svijetu i kineski CRBC koji u Hrvatskoj gradi Pelješki most dali zajedničku ponudu, govori da Kinezi misle ozbiljno i da zaista imaju namjeru izgraditi dodatnih 280 metara operativne obale na Zagrebačkoj obali



RIJEKA Najveća luka na svijetu, kao i tri od deset najvećih kontejnerskih operatera na svijetu našli su se među sedam ponuđača za zakup Zagrebačke obale, budućeg kontejnerskog terminala u Rijeci.


Od ukupno sedam iskaza interesa, koliko ih je do prošlog petka stiglo u Lučku upravu Rijeka, jedna je kineskog Ningbo Zhoushan port zajedno s CRBC-om, tvrtkom koja gradi Pelješki most, a na prvi, neobavezujući dio natječaja javili su se još i APM Terminals, tvrtka kćer AP Moeller Maerska, četvrti najveći operater kontejnerskih treminala, kao i Dubai ports world, treći najveći operater, te Terminal links, šesti najveći operater kontejnerskih terminala u svijetu.


Osim njih, iskaz interesa poslali su još i ICTSI, filipinska tvrtka koja u većinskom vlasništvu ima kontejnerski terminal na Brajdici, singapurski Portek, kao i turski Yilport.


Ozbiljni »igrači«




Prva faza izgradnje novog kontejnerskog terminala na Zagrebačkoj obali trebala bi u cijelosti biti završena do kraja idućeg tjedna, a paralelno počinje i drugi dio natječaja za budućeg koncesionara, koji bi u budućnosti, uz dosad izgrađenih 400 metara operativne obale, trebao nadograditi još 280 metara, uz kompletno opremanje cjelokupnog terminala kontejnerskim mostovima i drugom potrebnom infrastrukturom.


Niti iz Lučke uprave niti iz Ministarstva mora, prometa i infrastrukture nisu potvrdili koje su se sve tvrtke javile na prvi dio natječaja za Zagrebačku obalu, objašnjavajući kako u ovoj fazi natječaja ne smiju izlaziti s imenima ponuđača, ali iz pouzdanih izvora saznajemo da je riječ upravo o navedenih sedam kompanija, redom ozbiljnih »igrača« na svjetskoj sceni transporta kontejnera.


Ningbo Zhoushan port najveća je luka na svijetu. U krugovima izvan pomorske struke možda manje poznata, ali riječ je o kineskoj luci, jedinoj na svijetu koja je u prošloj godini premašila nevjerojatnu brojku od ukupno prekrcanih milijardu tona tereta.


Ponudu su, kako saznajemo, poslali zajedno s China Road and Bridges Corporation-om (CRBC), tvrtkom koja u Hrvatskoj gradi Pelješki most. Činjenica da su ove dvije tvrtke dale zajedničku ponudu govori da Kinezi misle ozbiljno, s obzirom da se CRBC ne bavi lučkim poslovanjem nego gradnjom, što upućuje na to da imaju namjeru zaista i izgraditi dodatnih 280 metara operativne obale na Zagrebačkoj obali.


Moćne grupacije


Dubai ports world jedna je od najvećih kompanija za transport kontejnera u svijetu, s terminalima u desecima luka, jednako kao i APM Terminals, te Terminal links. APM Terminals dio je AP Moeller Maerska, apsolutnog giganta u pomorskom transportu kontejnera, a Terminal links je kompanija u većinskom vlasništvu drugog diva CMA CGM-a, koji ima 51 posto vlasništva, dok je preostali dio od 49 posto u vlasništvu China Merchant portsa, same po sebi moćne kineske grupacije kada je riječ o kontejnerskom prometu.


Interes su iskazali i ICTSI, filipinska tvrtka koja je većinski vlasnik Brajdice, s 51 posto vlasničkog udjela, zajedno s Lukom Rijeka d.d., koja ima 49 posto vlasništva, singapurski Portek, srednjerangirana tvrtka u krugu kontejnerskih operatera, te turski Yilport, manje poznat, ali dio velike i financijski moćne korporacije.


Iz dostupnih informacija, jedan od favorita mogla bi biti upravo kineska luka Ningbo, zajedno s CRBC-om. CRBC je već dobio dvije milijarde kuna vrijedan posao izgradnje Pelješkog mosta, čime je otvorio vrata kineskim komanijama ne samo u Hrvatskoj nego i u Europskoj uniji, a s obzirom na kineske interese u širenju novog »Puta svile« na luke sjevernog Jadrana, te intenziviranje hrvatsko-kineske suradnje, lako je moguće da će upravo Kinezi biti budući koncesionar na Zagrebačkoj obali.


Oštra konkurencija


S druge strane, tu su dvije supermoćne brodarske kompanije – Maersk i CMA CGM, sa svojim tvrtkama APM Terminals i Terminal links. Ako su u prošlosti operateri lučkih terminala bili glavni igrači, po načelu »oni su dobri sa svima, dovest će teret«, u današnje vrijeme glavni garant lučkog prometa su brodari koji mogu i žele osigurati dovoljan promet na svojim terminalima. Najbolji primjer za to, u neposrednom okruženju, je Trst, gdje je kontejnerski terminal preuzao još jedan od brodarskih divova – MSC, nakon čega je kontejnerski promet u toj talijanskoj luci rastao dvoznamenskastim stopama svake godine.


Tu je i ICTSI, kojemu nikako ne odgovara konkurencija u istoj luci, Portek, te turski Yilport, redom ozbiljne tvrtke, tako da bi konkurencija u drugom, obvezujućem krugu natječaja, mogla biti i više nego zanimljiva. S druge strane, valja se prisjetiti i natječaja za Brajdicu, u kojemu su također interes u prvom krugu iskazali najveći svjetski igrači, dok je jedinu ozbiljnu ponudu dao ICTSI, koji je na kraju i ušao u suvlasnički »deal« s Lukom Rijeka. Kada i kako će se situacija rasplesti, znat ćemo otprilike najesen, kada stignu obavezujuće ponude za Zagrebačku obalu.