Riječka ekipa / Snimio Roni BRMALJ
Događaj je jedan od najpriznatijih i najzahtjevnijih svjetskih studentskih natjecanja koji omogućuje studentima unaprjeđivanje znanja i vještina. Prilika da mladi inženjeri pokažu što sve mogu.
Treću godinu zaredom Kartodrom Bura u Šmriki ugostio je regionalni Formula Student event koji je započeo 29. kolovoza i danas završava, riječ je o projektu koji studentskim timovima iz Hrvatske, ali i okolnih zemalja pruža mogućnost da publici pokažu sve čari Formula student svijeta. Na ovogodišnjem Rimac FS Alpe Adria 2019. sudjelovalo je 8 timova iz Rijeke, Zagreba, Splita, Mostara, Ljubljane, Beograda, Maribora, Sofije i Podgorice s time kako oni još uvijek nemaju svoj bolid, još uvijek su u idejnoj fazi, ali su ovdje stigli kako bi izmjenjivali znanja i iskustva s ostalim timovima.
Neslužbeno natjecanje
Formula Student je međunarodno studentsko natjecanje na kojem studenti predstavljaju trkaće bolide koje su u potpunosti sami izgradili, od pripreme svim potrebnih planova i dokumentacije pa sve do izrade. Ovaj događaj jedan je od najpriznatijih i najzahtjevnijih svjetskih studentskih natjecanja koji omogućuje studentima unaprjeđivanje znanja i vještina. Prilika da mladi inženjeri pokažu što sve mogu.
– Ovo je još uvijek na razini eventa, nije još uvijek službeno natjecanje, budući da nisu zastupljene sve discipline. Službeno natjecanje uključuje statičke i dinamičke discipline i sve su one ovdje zastupljene osim jedne statičke koja iziskuje zahtjevnu birokraciju od timova i potrebno je puno unaprijed pripremiti sve planove pa im nismo htjeli napraviti toliki pritisak. Htjeli smo da ovaj događaj više bude u nekom opuštenom tonu, da se svi skupa malo opustimo, naravno, da razmjenjujemo iskustva, znanje i ideje, ali i da naši gosti uživaju u moru i u ovom predivnom pogledu s našeg kartodroma – objašnjava Tibor Kezelj, jedan od članova organizacijskog tima. Dodaje kako su obično staze napravljene na nekakvim parkiralištima, te kako je ova naša lokacija atraktivna upravo iz razloga što se baš vozi po pravoj stazi.
– Glavna vizija nas u organizacijskom timu je spojiti regionalne timove u jednu cjelinu. Želja nam je svake godine, budući da je ovo treća godina da se ova manifestacija održava rasti i razvijati se i napraviti jednu homogenu strukturu. Smatram da sudionicima pružamo izvrsne uvjete, budući da je cijena kotizacije puno manja nego na ostalim natjecanjima u svijetu, a u suradnji s riječkim Tehničkim fakultetom svim sudionicima smo osigurali i smještaj u studentskom domu Ivan Goran Kovačić – objašnjava Kezelj i predstavlja ostale članove organizacijskog tima.
– Uz mene tu su i Matija Momčilović, Matija Prprović, Katarina Mihajlović i Dragana Borjan. Svatko od nas zadužen je za određeni segment u organizaciji i jako dobro funkcioniramo zajedno. Dobili smo i pohvale od jednog od sudaca koji je ovdje, a inače je jedan od glavnih inženjera na razvoju motora s unutarnjim izgaranjem u Porsche Engineeringu koji je rekao kako ne može vjerovati da u organizaciji radi samo petero ljudi, kada je uobičajena praksa da je u organizacijskom timu 50 ili više ljudi. I to je stvarno velika pohvala za sav naš trud i rad – ističe Kezelj.
Što se tiče samog natjecateljskog dijela, timovi, odnosno njihovi bolidi ne natječu se međusobnu u smislu utrkivanja, već se natječu s vremenom. Tri su dinamičke discipline natjecanja – ubrzanje, takozvani autocross i endurance. U disciplini ubrzanje cilj je razviti brzinu od 0 do 50 kilometara na sat u što kraćem vremenu, u autocrossu se vozi jedan krug po stazi i tko postigne najbolje vrijeme ima i najbolju poziciju za endurance što je zadnja i ujedno najzahtjevnija kategorija koju završavaju samo najbolji timovi iz razloga što ona zahtjeva ogromnu izdržljivost bolida i jako dobar inženjering kako bi bolid mogao izdržati sva opterećenja prilikom 20 kilometara vožnje. Svaka disciplina nosi određeni broj bodova i tim koji na kraju skupi najviše bodova je pobjednik u dinamičkim disciplinama. Ukoliko je najbolji tim dobar i u statičkim disciplinama, oni najčešće budu i ukupni pobjednik natjecanja.
Sigurnost najvažnija
– Nama kao organizatorima sigurnost svih sudionika je na prvom mjestu. Svi bolidi se pregledavaju i radi se tehnički pregled kako bismo bili sigurni da mogu na stazu. Iako tako možda ne izgleda dok ih se gleda kako jure po stazi, bolidi su zapravo jako sigurni, jer su strukturalni elementi napravljeni od trenutno najnaprednijih materijala. Ukoliko bi došlo do sudara ili izlijetanja što se jako rijetko događa, jer su staze osigurane tako da se usporavaju na dijelovima gdje bi moglo biti prebrzo, taj materijal ne puca, odnosno apsorbira udarac tako da se vozaču ne bi ništa dogodilo«, objašnjava Kezelj.
Valja istaknuti kako cjelokupan posao studenti rade sami odnosno kako izgradnja bolida kreće od papira i olovke. »Sjednemo svi zajedno za stol i dogovaramo se kako ćemo napraviti novi bolid, radimo planove kako da novi bolid bude bolji od prošlogodišnjeg. Smišljamo kako implementirati novu tehnologiju, kako uvesti neke novitete i onda kreće crtanje i izgradnja konstrukcije, a želimo naravno da bolidi iz godine u godinu budu sve bolji. Za izgradnju bolida kojeg trenutno koristimo trebalo nam je 280 dana, a već smo sada u fazi razmišljanja i crtanja novog bolida za iduću godinu. Kao voditelj tima uvijek nastojim ostalim članovima napominjati kako nije toliko važno imati ogromne budgete kao što imaju neki naši kolege iz drugih zemalja. Bolid se može napraviti brzo i s ograničenim budgetom, a da bude kvalitetan«, završio je Bratoš.
A ono što svakako treba istaknuti je kako je generalni pokrovitelj ove manifestacije Rimac automobili.