Kapetan duge plovidbe

Miljenko Žanić jedan je od najtrofejnijih jedriličara: Tramuntana – pobjednica mnogih regata i miljenica daskaša

Franjo Deranja



MILJENKO ŽANIĆ, Novljanin, kapetan duge plovidbe i dugogodišnji lučki kapetan, novljanski piloto, jedan je od najpopularnijih Novljana, i to na više fronti.


Osim na društvenom i posebice folklorno-literarnom planu i u književnom angažmanu, te kao predsjednika Katedre Čakavskoga sabora Novljansko kolo, u ovoj prigodi poseban povod za ovaj susret je njegovo dugogodišnje sudjelovanje na svim značajnijim regatama u našem širem podneblju, te vođenje Jedriličarskog kluba „Burin“ Novi Vinodolski, pa onda i uspješno odgajanje mnogim naraštaja mladih jedriličara. To sve, a prije svega Žanićevo iskustvo pomoračkog života, uz vođenje Ispostave Lučke kapetanije u Novome, pa odgajanje mnogih naraštaja mladih jedriličara u JK „Burin“ i sudjelovanje na mnogobrojnim regatama, podrazumijeva i dobro, a u njegovu primjeru i odlično poznavanje „Ruže vjetrova“ ovoga i znatno šireg priobalnog podneblja, ovdašnja specifična klimatska obilježja i, slijedom toga, povezanosti priobalja i njegove mikroklime s kontinentalnom klimom.


Kapetan Žanić, osim što rado plovi morem i jedri na svojoj steli-krstašu, plovi i kopnom: doživotni je član internacionalnog HOG-a (Harley Owner Group) vlasnika kultnog motocikla Harley Davidson i osnivač Udruge vlasnika motocikala „Jahači Vinodolskog zakona“.




Jedrenje mu je ipak posebna strast.


– Početkom 80-ih krenula je gradnja velikih i sve većih brodova, jedrilica. Za mnoge bile su to morske jurilice koje su pogonili vjetrovi ovoga našeg podneblja. Dobro se sjećam kada me je otac tada upitao gdje mislim stati, dokle ću, do koje dimenzije broda i visine jarbola?! Tada sam imao jedrilicu, krstaša, „First Lady“ dugu 14 metara i s visinom jarbola od 25 metara. Shodno tadašnjim trendovima odgovorio sam mu: – Dok ne premašim jarbolom visinu novljanskoga zvonika! Zvonik je, treba reći, visok 36 metara!


Međutim, to je bio i skup sport i zahtijevan trend. Da ga nismo tako slijedili, danas bismo bili bogata obitelj, – govori kapetan Žanić.


JK „Burin“ osnovao je Miljenkov otac, Drago, godine 1952. kao Pomorsko-brodarsko društvo…


Miljenko Žanić prvi je pomorski kapetan u Novom Vinodolskom školovan nakon Drugog svjetskog rata. Sada mu je na Pomorskom fakultetu najstariji unuk Fran. Najmlađi unuk Lukas već jedri s njim.


 


     Guc jubilarac


 


Među najstarijim brodovima u novljanskoj luci, marini, svakako je guc iz 1934. godine čiji je prvi vlasnik bio otac poznatog zlatnog olimpijca, Crikveničanina Karla Stipanića, vaterpolista i reprezentativca bivše države, svojedobno najboljeg vratara na svijetu u vaterpolskom sportu.


Tog oldtajmera, guca kojem je upravo 85 godina, Žanić je obnovio i udahnuo mu novi život!


Plovio je i jedrio na mnogim brodovima Miljenko Žanić, tako da kada bi se pobrojilo sve milje na moru pa onda kilometre što ih je prešao kopnom, milje se uzajamno sustižu s kilometrima!.



Galijola


       Belo blišći Galijola,


    južin dere,


   grmi, siva,


val nas pere,


   pajol, pliva.


     Valjaju se brda mora,


   barka vapi,


    tercarola.


  Zbonacalo j`,


             more – zdela,


     Galijolu j`


   magla zela.


     Zora beli,


      oblačići


   iznad Cresa,


      beli, mići.


    Zovu buru,


     refulade.


    Neće nas prevarit kraju,


 dršte škote,


  ruki mlade.


            Ispod školja,


            kratke bordi,


  prit ćemo po belon danu,


                         s Preluke,


    uz


    tremuntanu.


 


(Miljenko Žanić: Bava od levanta)



Na regatama je Žanić bio na brodovima čija su imena bila. Vila, Vila 2, Linn 2, Jelica 1 i Jelica 2, pa First Lady a sada je to krstaš s imenom B-First, tip broda First 35. Nije tipično regatni brod ali se može njime lijepo jedriti, kaže Žanić.


U stalnom je kontaktu i sa starim brodovima, oldtajmerima. Restaurirao je šljuku iz 1952. godine koju je izgradio njegov otac Drago Žanić…


 


               Sve Fiumanke


 


Nastupio je na svim regatama Fiumanke. Na jednoj je osvojio drugo mjesto što je poseban uspeh kada se zna da je prvi bio znatno veći brod od njegovoga.


Sudjelovao je i na Barcolani, ispred Trsta, jednoj od najvećih regata u svijetu, i to s „Kraljicom mora“, najvećim brodom koji je sudjelovao na Barcolani, tada zajedno s dvije tisuće sudionika.


I ove će godine Miljenko Žanić na Fiumanku!


– Početkom lipnja jako je važno kakve će mikroklimatske prilike vladati u našem kraju i hoće li to biti vrijeme bure ili neće, – govori o ovogodišnjoj regati kapetan Žanić.


 


 


 


 


 


      Miljenik „Ruže vjetrova“


 


– Dobro poznavanje vjetrova, njihovih ćudi, izvora, smjerova i intenziteta jedan od glavnih preduvjeta za uspješnu plovidbu općenito, a posebice za uspješno jedrenje, – ističe kapetan Žanić.


Neki su vjetrovi u našem zavičaju specifični, a mikroklimatske okolnosti i uvjeti u kojima nastaju povezuju se i sa satnicom u samo jednom čitavom danu.


Maestral, primjerice, kada prijeđe Cres i Krk u naš kraj dolazi kao levant, istočni vjetar, govori Žanić.


Područje „šotoventa“ također je važno jer su bonace ispred Omišlja ponekad iznenađujuće za jedriličare…


Ali, moram reći da je poseban gušt dobiti regatu po – bonaci! Kroćenje vjetra jest umijeće jedrenja, ali kada nemate vjetra iskorištenje i najmanjeg povjetarca da bi se pokrenulo brod još je veće umijeće!


Vjetar što dolazi iz smjera Rupa-Matulji, a to tramuntana (ili tramontana – preko planina) izmami često desetke daskaša u opatijskom dijelu Kvarnera a najčešće puše u 5 sati ujutro! Kasnije, oko 9 sati oslabi. Tako da kada bi se regate jedrile prema satnici vjetrova često bi se trebale počinjati u rano jutro.


Tramuntana je često odlučila mnoge regate na našem području, – naglašava Žanić.


Lokalni vjetrovi također su adut za domaće poznavatelje „Ruže vjetrova“ s posebnim naglaskom na ćudljive promjene smjera vjetrova na pojedinim lokalitetima.


Pamtim jednu regatu u Podvelebitskom kanalu u kojoj sam, nakon što smo oplovili otočić Zec – s obzirom na konkurenciju koja nije poznavala lokalne vjetrove – još usred regate kao drugoplasiran znao da ćemo osvojiti regatu. Došli smo u područje ispred uvale Žrnovnice gdje se na razmjerno malom pojasu susreću dobar vjetar i uskoro nastupa bonaca.


Uhvatili smo predio oko izvora Žrnovnica i bili pobjednici regate, na iznenađenje nekih furešta…


Jako je važno koje je doba godine i je li tada aktualno razdoblje bure. U Kvarneru se često događaju smjerovi vjetra sjever-sjeveroistok (NNE) i istok-sjeveroistok (ENE)…Neki od tih vjetrova ubrzo izgube snagu u smjeru prema Istri…Ostaje činjenica da je bura najpoznatiji vjetar na jadranskom području!


To će, ti naši lokalni vjetrovi, obilježiti i ovogodišnju Fiumanku, – naglašava Miljenko Žanić. Sudjeluje Žanić sa svojom posadom i na ovogodišnjoj Fiumanki, u skupini Sport.


 


 


 


Prvo mali brodovi


– Lijepo je jedriti na velikim brodovima, ali za mlade jedriličare pravilo je i najbolje je početi na malim jedrilicama. Moj najmlađi unuk Lukas već jedri sa mnom na šljuki, ali počeo je na optimistima. Najvažnije je kvalitetno svladati abecedu jedrenja: što je glavno jedro, što flok a što špinaker! – ističe kapetan Miljenko Žanić.


Sada smo u razdoblju najljepšeg jedrenja, jer jedrim samo s članovima svoje obitelji, zaključio je razgovor o aktualnostima u jedrenju i o jedriličarskom kroćenju vjetra očito miljenik „Ruže vjetrova“, kapetan duge plovidbe i jedan od najtrofejnijih jedriličara, Novljanin, Miljenko Žanić.