Susret na crikveničkoj rivi

Marijan Car udahnjuje staroj brodici novi život: Obnavlja gajetu iz ’37.

Franjo Deranja

Foto F. Deranja

Foto F. Deranja



CRIKVENICA Nekada, davno, Crikveničani, ribari, pronosili su glas zavičaja i širili svoje umijeće ploveći brodovima znatno dalje od svoje ljepotice Crikvenice. Danas brodovi, posebice oni stari, oldtajmeri, dolaze ovamo da im Crikveničani udahnu novi život!


Tako je Marijan Car (53), Crikveničanin, sin brodograditelja i brodomaketara Slobodana, koji je obrazovanjem bio diplomirani inženjer prerade drva, naslijedio ljubav prema moru i brodovima. Otac je Marijanu ostavio u naslijeđe i impozantnu zbirku maketa brodova, jedrenjaka i barki, koje i danas krase obiteljsku kuću u Tomislavovoj ulici. Marijan je još kao desetogodišnji dječak pomagao ocu, u garaži, ali i na izradi prvog »svojeg« leuta, kasnije – također, uz oca – i na drugim brodovima, onima koji su bili namijenjeni porinuću u more, pa uz to i na maketama brodova. Danas čuva očevu ostavštinu, a neke od maketa brodova izložio je na nedavno postavljenoj izložbi o povijesti i razvoju ribarstva u ovom podneblju što je otvorena u Jadranovu.


Nedavno, Marijan je otkrio da se u Malinskoj nalazi gajeta, i to izgrađena daleke 1937. godine. To će biti moj brod! – rekao je tada Marijan, a prepričava majka Ivana.I gajeta je prešla Podvelebitski kanal, uplovila u crikveničku gradsku luku, uz onu istu rivu odakle su se u svoje dnevne i, pogotovo, noćne ribarske pohode morem stoljećima otiskivali crikvenički ribari, prvi koćari na hrvatskoj obali Jadrana.




Brod ima svoju povijest: gajeta je izgrađena u Velom Ižu, a zna se i tko je bio brodograditelj. To je onodobni kalafat Rafael Baučić, što je vidljivo iz preciznog rodoslovlja ovoga broda.


– Gajeta je imala visoku kabinu, te vapila za nekim rekonstrukcijama palube i ponekog dijela oplate, govori Marijan. Dimenzije broda su 7,20 na 2,65 metara. Brod je građen za jarbol i jedro. Služio je na kornatskom akvatoriju za prijevoz ovaca, maslina, grožđa u doba, kako bi u Dalmaciji rekli, jematve. Bio je to, znači, pravi teretni brod.


Danas je u brodu ugrađen i motor, ali dobit će opet i kabinu i jarbol, predviđa, planira i najavljuje Marijan.


O tipovima brodovlja, brodograditelj-hobist, Crikveničanin Marijan Car, govori i komentira,


– Mi, ovdje, u pravilu nemamo veliko more i jača nevremena, pa su nam, kroz povijest, i manji brodovi bili dovoljno dobri za potrebe ribarenja ili transporta morem. Tako je petmetarski guc bio nešto sasvim primjereno za područje našeg sjevernog Jadrana. Prema srednjoj Dalmaciji to je već gajeta, a dolje, više prema jugu, pak, još i falkuša.Marijan voli brodove, voli more i jedino se time može objasniti odluka da investira u stari brod, u ovu gajetu kojoj će uskoro biti osamdeset godina vrijednih svakog poštovanja.