Susret s ravnateljem crikveničke Srednje škole dr. Antuna Barca koja slavi svoj dan

Luka Kujundžić: Za dobrog nastavnika svaki je dan u školi novi izazov

Anto Ravlić

Svi sustavi su deklarativno podržavali školu i obećavali. Nositelji politike utvrđivali su prioritete. Škola očito nije bila među njima – ispričao je Luka Kujundžić, nagrađeni ravnatelj koji kaže da se učitelji danas moraju jako truditi da bi ostali dobri u svom poslu



CRIKVENICA Srednja škola dr. Antuna Barca u Crikvenici u petak je obilježila dan škole. Uz niz dostignuća koja su postigli učenici i nastavnici u posljednjih godinu dana, ostat će zapamćeno da je ravnatelj Luka Kujundžić povodom Svjetskog dana učitelja ušao u probrano društvo 12 odgojno-obrazovnih djelatnika koji su svojim radom zaslužili županijska priznanja. 


  Kujundžiću je aktualni mandat ravnatelja već osmi. Ravnateljsku palicu preuzeo je prvi put 1987. godine, nakon deset godina staža u crikveničkoj srednjoj školi u kojoj je predavao tehničke predmete.


Voditelj je međužupanijskog stručnog vijeća ravnatelja koje pokriva Primorsko-goransku i Ličko-senjsku županiju, već devet godina. U međuvremenu je obnašao dužnost potpredsjednika crikveničkog gradskog vijeća i zamjenika gradonačelnika, ne napuštavši školu. 


 Djeca bez nadzora




Kujundžića pitamo što se promijenilo otkad je prvi put postao ravnatelj. 


  – Sve se promijenilo. Društveni odnosi, okolnosti. Počeo sam voditi školu u vrijeme SIZ-ova od kojih smo dobivali novac za funkcioniranje škole. Imali smo puno veću samostalnost. Po završnom računu bi zbor radnih ljudi odlučivao u što će se utrošiti višak sredstava. U plaće, opremu, stambeni fond… U što su željeli, prisjeća se Kujundžić Kakva su djeca bila tada, a kakva su sada, često je pitanje koje si postavljamo. Odgovor je ponudio i ravnatelj Kujundžić. 


  – Očito su obveze koje su roditelji imali tada i danas značajno različite. Tada se radilo do 14 sati, poslijepodneva su se uglavnom provodila s djecom. Danas roditelji rade do 17 sati pa i kasnije te je odgojna komponenta roditelja promijenjena. Djeca imaju puno slobodnog vremena za koje nisu pod nadzorom roditelja, a znate u kojem sve smjeru mogu ići djeca kad imaju puno slobodnog vremena, objašnjava Kujundžić i okreće se odnosu učenik-nastavnik.  

Promjene i izazovi


– Danas je odnos učenik-nastavnik drukčiji. Nastavnik je bio autoritet za učenika, danas ima značajno manje autoriteta, smatra Kujundžić i objašnjava kako su danas pred nastavnicima puno veći zahtjevi. 


  – Nastavnik se mora neprestano stručno usavršavati, u posljednjih deset godina dogodile su se mnogo veće promjene nego u prethodnih 20 godina. Imate pametne ploče, računala, nove načine komunikacije. Tajnica i ja koji smo vrata do vrata, komuniciramo e-mailom, što je nekad bilo nezamislivo. Izazovi su puno veći, svaki nastavnik koji želi ostati dobar mora uložiti puno više truda, ističe Kujundžić i kao da nas vodi prema našem sljedećem pitanju koje se odnosi na položaj učitelja u društvu i podcijenjenost kad je u pitanju nagrada za rad i kako uz sve to ostati usredotočen na posao. 



Povodom Dana škole dr. Antuna Barca učenici prvih razreda svake godine posjete u Kamenjaku rodnu kuću književnika, sveučilišnog profesora i akademika po kojem njihova škola nosi ime. To su učinili i jučer, uoči današnje proslave, a delegacija učenika posjetiti će i grob dr. Antuna Marca na Mirogoju u Zagrebu.   Srednju školu dr. Antuna Barca, koja od 1955. godine, kada je akademik umro, nosi njegovo ime polazi ove školske godine 406 učenika.


Da ravnatelj koji se pomalo sprema za penziju voli otići na ribe, nije nikakva tajna. U prolazu će s poznanicima često komentirati dobre pozicije i ulov. Na popisu sportova kojima se bavio je kuglanje, a posebno mjesto zauzima boćanje. Ravnatelj Kujundžić vjerojatno je jedan od rijetkih koji se može pohvaliti sljedećim.   – Učio sam Dinka Beakovića kako se drži boća, prisjetio se nekadašnji registrirani igrač. 


 


Posao moraš voljeti


– Svim sustavima je škola bila potrebna i svi su deklarativno podržavali školu i obećavali, a nije se puno toga promijenilo. U mojih 35 godina staža prosvjetni radnik je u odnosu na ostale strukture bio podcijenjen, marginaliziran u smislu primanja. Nositelji politike utvrđivali su prioritete. Škola očito nije bila među njima. Osim deklarativno. Tako je i danas. Škola živi od entuzijazma i od podrške roditelja koji žele pratiti djecu. Mi radimo posao koji moraš voljeti, teško ga možeš dobro raditi ako ga ne voliš. Naš posao je stresan, prožet emocijama, učeničke sudbine i priče su nam svaki dan bitne, zaključuje Kujundžić.