Novost

Električno vozilo: Novi odvozi otpad bešumno i za sitniš

Anto Ravlić

Malo komunalno vozilo ordinirat će po uskim ulicama i plažama, troši sedam kuna na sto kilometara, a na leđima nosi 1,2 tone. Bešuman je, pješaci oprez!



NOVI VINODOLSKI Otpad će se u Novom Vinodolskom odvoziti bešumno. Jamči to novo električno gospodarsko vozilo Komunalnog trgovačkog društva Ivanj koje će se zadužiti za odvoz otpada iz uskih ulica centra Novog Vinodolskog i s plaža gdje buka sigurno nije poželjan susjed. Novo komunalno električno vozilo stoji 200 tisuća kuna. Zanimljivo da kupljeno vozilo po cijenama ne nadmašuje bitno vozila sličnih karakteristika s benzinskim pogonom. Benzinac je jeftiniji nekih 25 tisuća kuna. Troškovi »goriva« i održavanja su neusporedivi, tvrdi Ronald Milanja, komercijalni predstavnik firme Eol Ekos iz Rijeke koja je na natječaju ponudila najbolje uvjete.



Električno vozilo već ordinira po crikveničkim ulicama. Kupljeno je prije tri godine. Vozi po parkićima, ulicama, plažama. U Crikvenici redarstvo ima električne bicikle. Zadovoljni smo, sljedeće godine u planu je kupnja još jednog električnog vozila, kaže direktor GKTD-a Murvica.



Mali div




Otpad će se odvoziti gotovo besplatno gdje god je usko i teže pristupačno. Naravno, termin besplatno treba shvatiti uvjetno. Ne odnosi se na korisnike usluga već na zanemariv trošak energije potrebne za odvoz otpada. Model G5 francuskog proizvođača Polarisa, poznatog po brandu malih gospodarskih vozila na elektro pogon Goupil, troši tek sedam kuna na sto kilometara. Jedno punjenje jamči vožnju dugu 150 kilometara. Ako se baterija potpuno isprazni, potrebno je pet i pol sati da se napuni do kraja.


Ne treba ni punionicu za električne automobile, može ga se puniti na običnom »štekeru« u dnevnom boravku. Prije dvadesetak godina Francuzi su tepali nevjerojatno pogođenom Citroenu AX nazivajući ga malim divom. Model G5 komotno bi mogli tako zvati. Mali, a opet velik sa nosivošću od 1,2 tone. Povuče do 70 kilometara na sat, kažu da se bez problema popne do Breza ili Krmpota. Uz sve riječi pohvale, potrebna je i doza opreza. Naime, Novljani će morati pripaziti na novo komunalno vozilo. Vrlo teško ga je čuti pa neće biti na odmet okrenuti se koji put u uskim ulicama starog grada.



KTD Ivanj u voznom parku ima petnaestak vozila. Francuski kamionet prvo je vozilo novljanskog komunalca na električni pogon. No, ne i zadnje. U planu je nabava elektro skutera za komunalne redare i prometne redare. Novljani se već služe električnim pogonom za potrebe u centru grada, dostavna elektro kolica odrade dosta posla.


– KTD Ivanj kontinuiranom nabavom modernih i ekološki prihvatljivih strojeva i alata, ovom prilikom i vozila, želi svojim djelovanjem i unapređenjem poslovanja pridonijeti kvaliteti života svih žitelja odnosno gostiju Novog Vinodolskog, kao i očuvanju prirodnog okruženja, ističe direktor KTD Ivanj Alan Bruketa.



Novo vrijeme


Vrijeme električnih automobila je pred nama. Volvo će, primjerice, od sljedeće godine proizvoditi isključivo električne i hibridne automobile. Sve će lakše teći na zapadu, mi ćemo kaskati, no nema dileme da će i kod nas električni automobili potisnuti benzince i prije svega dizelaše. Pomalo se i mi pripremamo. U posljednje dvije godine na području Crikvenice, Novog Vinodolskog i Senja instalirane su četiri električne punionice. Senj je prvi krenuo Teslinom punionicom u lipnju 2016. U siječnju 2017. prva je postavljena ispred hotela Omorika u Crikvenici, dva mjeseca kasnije punionica je osvanula na parkiralištu Rivijera u centru Crikvenice, a prije tri mjeseca Novi Vinodolski je dobio prvu punionicu, na autobusnom kolodvoru. Zasad se ne treba bojati gužve, no povećavanjem autonomije vožnje i smanjivanjem cijena, električni automobili bit će sve češći gosti.