"Iz goranske šume"

Marjanovićevi crteži dio stalnog postava?

Marinko Krmpotić

Snimio Marinko KRMPOTIĆ

Snimio Marinko KRMPOTIĆ

Slike životinja kritičari smatraju najznačajnijim dijelom stvaralaštva Grge Marjanovića. Prema riječima njegove udovice Nives Marjanović, postoji mogućnost da crteži ostanu u muzeju i nakon izložbe



BROD NA KUPI Pod nazivom »Iz goranske šume« u Kaštelu Zrinskih u Brodu na Kupi otvorena je pažnje vrijedna izložba radova akademskog slikara Grge Marjanovića, poznatog goranskog likovnjaka koji je u svom bogatom opusu veliku pažnju posvećivao upravo animalistici, točnije crtežima životinja, a taj dio njegova stvaralaštva službena kritika smatra ne samo najznačajnijim dijelom njegova stvaralaštva, već i opusom koji daje značajan doprinos cjelokupnom hrvatskom slikarstvu.


U Prirodoslovnom muzeju Rijeka, koji upravlja Stalnim izložbenom postavom šumarstva, lova i ribolova u Kaštelu Zrinskih, odlučili su tim iznimnim Marjanovićevim crtežima divljih životinja upotpuniti priču koju nudi brodokupski postav i to se pokazalo odličnim potezom jer su Marjanovićeve slike itekako obogatile muzejski prostor, a zahvaljujući pratećoj programskoj knjižici, svaki je posjetitelj u mogućnosti saznati ne samo pojedinosti o Marjanoviću i njegovom radu, već i o životinjama koje su crtežima predstavljene kroz njegovu umjetničku imaginaciju – smeđi medvjed, ris, zec, divlja svinja, sivi vuk.


 Nives Marjanović i Željka Modrić Surina koje su najzaslužnije za koncept i postavu izložbe, uspjele su osmisliti sadržaj koji jednakom snagom i uvjerljivošću može privući i ljubitelje prirode i ljubitelje umjetnosti, a po mnogočemu je idealan za djecu pa se treba nadati da će Kaštel posjetiti i izložbu pogledati što veći broj ljudi.




No, čini se da bi ova izložba mogla postati i više od uspješne izložbe. Naime, kako nam je rekla Nives Marjanović, supruga pokojnog slikara, postoji mogućnost da ove slike ostanu dio stalnog postava muzejskog prostora šumarstva, lova i ribolova, što bi bilo itekako dobro jer se svih sedam izloženih slika – od kojih su neke dobile i vrijedne nagrade – idealno uklapa u muzejski prostor posvećen, između ostalog, i lovu, a to znači i životinjama koje je Marjanović prikazao na umjetnički iznimno dojmljiv način.


O tome svjedoči i tekst povjesničarke umjetnosti Branke Arh koja je u monografiji »Grga Marjanović« iz 2012. godine napisala: »Ovi su crteži mala remek-djela i dragocjeni doprinos hrvatskoj animalistici. Njima je najdublje prodro u područje svog duha i najjasnije potvrdio rukopisnu vlastitost, izniman osjećaj za iskonsku moć životinjskog svijeta.


 Po jezgrovitom i sintetskom zahvatu, neposrednosti improvizacije i zgusnutosti nutrašnje koncentracije ugrađuju se u tradicionalne vrijednosti našeg animalizma koje su u slikarstvu ostvarili Mašić, Kraljević, Becić, Filakovac.


Njegove su životinje u pokretu, pojedinačno ili u skupinama, u krdu, u paru, u borbi za vrstu, u divljem bijesu, u dubokom zovu prirode kada pobjeđuju nagoni. Percipirao ih je žive, u čast instinktu, životnosti, fenomenu života.


Snažna, napregnuta tijela životinja u pokretu (bikovi, jeleni, medvjedi, risovi, vukovi, psi, konji) ostvarena su u dahu, dovršena odmah, oslobođena gestom, dinamikom vrtložnih poteza u pulsirajućoj strukturi koja pogađa elementarnu snagu bića. Imamo dojam da, slikajući životinje, slika ljude, ono prirodno u čovjeku, neukroćenu, primarnu, uznemirujuću ljepotu«, napisala je Branka Arh.