Informatički kutak engleske grupe jedan je od najpopularnijih, jer predškolci marljivo »vježbaju« za projekt čiji je jedan od ciljeva dokučiti razlike između dječjeg dodira zaslona i korištenja fizičkih predmeta
Nakon osnovnoškolskih ustanova tableti su ušli i u predškolske ustanove, a pionir na tom području u hrvatskom predškolskom sustavu je Dječji vrtić Matulji. U informatičkom kutku tog vrtića iPadi rade punom parom, a koliko su popularni među predškolcima najbolje govori raspored prema kojem svaki polaznik skupine ranog učenja engleskog jezika ima svoj iPad termin i to u trajanju od 20 minuta jednom tjedno zbog velikog interesa.
Tableti su najupotrebljivija i najpopularnija računala za malu djecu koja su ikada dizajnirana, jer kako pojašnjava Demaria prirodniji su za rad s obzirom na to da djeca koriste cijelu ruku, a ne miša ili stylus olovku koje teško kontroliraju mnoga mala djeca. Međutim, ono što nedostaje znanstvena su istraživanja potencijalnih pozitivnih, ali i negativnih učinaka korištenja tableta od strane djece.
– To predstavlja problem za roditelje i odgojitelje koji odluke o korištenju uređaja s dodirnim zaslonom žele donijeti na temelju dokaza. Čini se da mnogi roditelji umjesto toga ovise o istraživanjima koja se odnose na gledanje televizije te njihove nalaze općenito primjenjuju na korištenje tableta, kaže Demaria.
Demaria upozorava i na nužnost digitalne pismenosti onih koji rade s djecom, ali i samih roditelja.
– Digitalna pismenost je esencijalna za usmjeravanje odgojitelja i roditelja u odabiru, upotrebi, integraciji i procjeni tehnologije i interaktivnih medija. Digitalna i medijska pismenost odgojitelja znači da posjeduju znanja i iskustva da razmišljaju kritički o odabiru, analizi, korištenju i procjeni tehnologije i medija za malu djecu kako bi procijenili njihov utjecaj na učenje i razvoj, zaključuje Demaria.
Međutim, iPadi u taj vrtić nisu ušli slučajno, jer dio su projekta odgojiteljice Ane Demaria koja priprema istraživanje o uspješnosti svladavanja kognitivnih zadataka na iPadu i na istovjetnim fizičkim igračkama. Sve je to, kaže Demaria, dio njenog diplomskog rada s kojim će okončati studij predškolskog odgoja. Iako istraživanje još nije počelo informatički kutak matuljskog vrtića jedan je od najpopularnijih, jer svakodnevno predškolci različite dobi rješavaju kognitivne zadatke s kojima će sudjelovati i u samom istraživanju.
Počinje u prosincu
Njeno će istraživanje, dodaje, započeti u prosincu, a po završetku podaci će se uspoređivati s podacima dobivenim na Swinburne babyLab, Brain and Psychological Sciences Research Centre (BPsyC) Swinburne University od Technology, Hawthorn, Austria, čiji je voditelj Jordy Kaufman, dok je mentor Demarijinog diplomskog rada dr. Darko Lončarić.
Usporedba s Australijom
Dodajući kako je sudjelovanje u studiji jednostavno i dizajnirano da bude zabavno za dijete Demaria pojašnjava da će se tijekom jednosatne individualne provedbe sa svakim djetetom sudionicima ponuditi cijeli niz aktivnosti u kojima mogu sudjelovati, a neke od njih su tradicionalne, kao što su bojanje ili igra s Lego kockicama, dok se druge obavljaju na računalu s dodirnim zaslonom. Dobiveni rezultati u australijskom istraživanju pokazali su da su djeca jednako uspješna u rješevanju zadatka s fizičkom igračkom, kao i s tabletom. U konačnici, rezultati koji će se dobiti u matuljskom vrtiću uspoređivat će se s rezultatima dobivenim u australijskom istraživanju.
Sve to što predstoji matuljskim mališanima ne bi bilo moguće bez donacije tvrtke Damaco d.o.o. koja je Dječjem vrtiću Matulji priskrbila opremu vrijednu 14 tisuća kuna među kojom su i dva iPada i jedno računalo. Po završetku istraživanja iPadi će ostati u vrtiću te će se koristiti za rješavanje kognitivnih zadataka, ali i nove planove Demarie kao što je istraživanje o poticanju iPada u motivaciji za učenje te utjecaju na socijalnu interakciju predškolaca.