Bura na sjednici Vijeća Lovrana

Odlaganje na Marišćini je vrlo skupo, pa stare račune treba zaboraviti

Marina Kirigin

Cijena tone odloženog komunalnog otpada na Osojnici je iznosila 70 kuna, a danas na Marišćini – 470 kuna – rekao je Duško Kulaš iz Komunalca



LOVRAN Lovranski novi sustav gospodarenja otpadom »na kućnom pragu«, koji se baš kao i matuljski nalazi u prijelaznoj fazi, ali se temeljem općinskih odluka drugačije provodi, izazvao je »buru« na sjednici lovranskog Vijeća zbog činjenice da su Lovranci prvi na Liburniji dobili nove račune za komunalnu uslugu.


Računi su to koji su znatno veći od dosadašnjih, a na čiji se rast upozoravalo već zadnjih nekoliko godina. Zbog velike neupućenosti nekih lovranskih vijećnika u četvrtak navečer su predstavnici Komunalca Duško Kulaš iz Radne jedinice Usluga i direktor Ervino Mrak strpljivo, puna dva sata, vijećnicima odgovarali na pitanja vezana uz novi sustav odlaganja, račune, način kako sam sustav funkcionira, zbog čega su računi veći.


Prema pitanjima vijećnika, koji su ranije i donijeli neke važne odluke po pitanju komunalne usluge, bilo je vidljivo da su potpuno neinformirani o cjelokupnom načinu funkcioniranja sustava.




Jedna vijećnica mislila je da se i reciklabilni otpad vozi na Marišćinu, druga nije bila upoznata kada je i zašto zatvoreno odlagalište Osojnica, pa im je tako i teško objašnjivo bilo zbog čega neminovno moraju porasti računi za komunalnu uslugu.


Općinsko vijeće Lovran, smeće, otpad, lovran, računi za smeće, snimio Marin ANIČIĆ


Općinsko vijeće Lovran, smeće, otpad, lovran, računi za smeće, snimio Marin ANIČIĆ



Ako ovoliko malo znaju sami vijećnici, postavlja se pitanje što je tek s javnošću, mještanima Lovrana koji su se šokirali velikim računima u kojima su ugrađeni troškovi fiksnog i varijabilnog dijela usluge – znaju li uopće da je nužno odvajati otpad.


Kulaš je objasnio zbog čega je usluga morala znatno poskupjeti i zbog čega više nema povratka na staro. Rekao je kako dosadašnje račune treba zaboraviti, kako je obračun posve novi, kako su troškovi odlaganja na Marišćini devet puta veći, kako je nekada cijena tone odloženog komunalnog otpada bila 70 kuna, a kako je danas na Marišćini ona 470 kuna.


Prvi stekli uvjete


– Komunalcu su troškovi odlaganja na Marišćini porasli već 1. siječnja 2018. godine. Od tada Komunalac te troškove pokriva iz svog poslovanja. Čim su se stekli uvjeti za novi obračun naplate korisnicima, zbog enormnih troškova na Marišćini, uveli smo novi obračun naplate. U Lovranu je on startao 1. kolovoza, a u ostatku Liburnije 1. listopada, objasnio je Kulaš.


Pitanje vijećnika bilo je i zbog čega su Lovranci prvi na Liburniji dobili nove, velike račune. Kulaš je objasnio kako su oni prvi stekli uvjete za takvu vrstu obračuna usluge temeljem njihove odluke, što je načelnik Lovrana Bojan Simonič smatrao netočnim. Rekao je kako uvjeti za takvu naplatu nisu stečeni, kako zanemaruju činjenicu da se usluga ne pruža te kako korisnicima nisu podijeljene vrećice za reciklabilni otpad već kako je stanovnicima samo rečeno da po vrećice odu na reciklažno dvorište.


Općinsko vijeće Lovran, smeće, otpad, lovran, računi za smeće, snimio Marin ANIČIĆ


Općinsko vijeće Lovran, smeće, otpad, lovran, računi za smeće, snimio Marin ANIČIĆ



Načelnik je rekao i kako su prijedlog prijelaznih odredbi sadržanih u odluci oni usvojili jer su vjerovali Komunalcu. Na sjednici je bilo i prijedloga vijećnika da se izvrši povrat novca korisnicima usluge za posljednja dva mjeseca, da se računi vrate na staro do ispunjavanja svih uvjeta, da se na cijeloj Liburniji novi obračun usluge uvede istovremeno. Neki su smatrali da se treba mijenjati općinska odluka, a vijećnici su tražili i da se predstavnici Komunalca ispričaju žiteljima Lovrana. Direktor Mrak je rekao da se on može ispričati Lovrancima međutim kako je odluka o cijeni usluge donesene na najvišem nivou, kako su je donijeli vlasnici društva.


– Kod formiranja cijene sve jedinice lokalne samouprave imale su svoje predstavnike na najvišem nivou. Formalno je cijenu donio Komunalac, ali u tome su sudjelovali svi vlasnici društva koji su izdefinirali i donijeli jedinstveni trošak za cijelu Liburniju – rekao je Mrak.


Kulaš je objasnio kako je odluka o načinu pružanja usluge općinski dokument te kako je u prijelaznom razdoblju definiran obračun tako da ukupni trošak odlaganja na Marišćini bude raspoređen na ukupni broj korisnika dok se ne steknu tehnički uvjeti za obračun »po glavi«, kada će se točno mjeriti koliko je svaki korisnik odložio smeća na Marišćini i prema tome će mu biti naplaćena usluga.


Rukovoditelj RJ-a Usluga rekao je da iako su svjesni nekih problema, više tehničke prirode na terenu, nikako ne može prihvatiti da je sve krivnja Komunalca. Naveo je kako su Općina Matulji i Općina Lovran 2015. godine odbile mogućnost ulaska u nabavu spremnika, a Grad Opatija i Općina Mošćenička Draga tada su i nabavile spremnike. Nakon toga, ni 2016. ni 2017. godine nažalost nije bio otvoren natječaj preko Fonda za nabavku spremnika, pa su se preostale dvije liburnijske općine na natječaj mogle javiti tek 2018. godine po drugim uvjetima, a zbog čega sada još uvijek nemaju novih spremnika za odlaganje otpada.


Hitna podjela vrećica


Nakon što se sjednica Vijeća uglavnom vrtila oko toga tko je kriv za veće cijene usluga, za »unificirane« račune, načelnik Simonič predstavio je čovjeka koji je implementirao sustave gospodarenja komunalnim otpadom u nekim drugim JLS-e Vedrana Vivodu.


Vivoda je rekao kako je u Lovranu problem nastao već kod usvajanja plana gospodarenja otpadom, što je u većini slučajeva prepisani dokument u kojem se samo mijenja ime grada ili općine.


Rekao je kako je već tada trebalo pristupiti individualnoj analizi, ali isto tako napomenuo kako korisnici usluge trebaju zaboraviti na račune koje su imali dosad.


Rekao je kako bi u Lovranu trebalo nadopuniti i izmijeniti plan gospodarenja otpadom, zatim napraviti analizu stanja na terenu, popisati koje kante treba nabaviti, pod hitno podijeliti vrećice korisnicima s obzirom na to da Fond kasni šest mjeseci.


Vivoda je predložio i odvajanje biorazgradivog otpada, a kao mogućnost naveo i osnivanje općinskog komunalnog društva kako bi se implementirao novi odgovarajući sustav.


Nakon poduže rasprave, prijedloga i kritika, načelnik Simonič je rekao kako bi valjalo pod hitno podijeliti vrećice za reciklabilni otpad korisnicima i započeti s edukacijom stanovništva i pokušati maksimalno skratiti prijelazni period, do nabavke spremnika. Upravo taj prijelazni period, prema Kulaševim riječima mogao bi biti zaključen za oko tri mjeseca, najkasnije u proljeće 2019. godine.


Mrak je rekao kako se započeti ciklus može mijenjati promjenom općinske odluke. Naveo je kako bez obzira na bilo kakve promjene računi za komunalne usluge neće zato biti niži.


Rečeno je i kako Lovran mjesečno na Marišćini odloži između 130 i 220 tona komunalnog otpada, a kako bi ublažili ovaj »prvi udar« na budžet Lovranaca, u prvim su im računima otpisali troškove odlaganja 30 posto otpada na Marišćini.


Na sjednici Vijeća se govorilo i o neusklađenosti lokalnog i regionalnog sustava. Spomenuto je kako bi Marišćinu valjalo privremeno zatvoriti i pod hitno prenamijeniti u novi sustav.